Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska sladdarna dras?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska sladdarna dras?

    Hej! Det har nu blivit dags att fixa schysst ljud till min kära coupé och jag har redan inhandlat 2 st Kenwood slutsteg från USA. Det digitala ska jag ha till basen och det andra till fronthögtalarna är det tänkt. Jag har också köpt mig en cerwin vega 12" bas med en sluten låda. MEN, jag vet inte hur jag ska dra kablarna genom karossen fram till batteriet/stereon och själva jordningen..

    För det första: Ska jag jorda två ggr iom att det är två slutsteg?

    Ska jag dra kablaget från båda slutstegen på samma sida av bilen? (ska sladdarna dras tillsammans ens?)

    Men framförallt, som sagt, HUR ska jag dra kablarna genom karossen på ett smart sätt. Det är alltså 2 lågnivåkablar som ska till stereon, 2 jordningskablar, pluskablar som skall till batteriet, högtalarkablar fram som skall till ett slutsteg i bagageluckan. Se bild på hur jag tänkt att det skall se ut så blir det lättare att förstå!

    Jag har letat och läst i några enstaka trådar men dom innehöll inte alls mycket info så jag är tacksam för alla svar och om det finns någon som redan byggt ljud till coupen i göteborgsområdet kommer jag mer än gärna och hälsar på

    Tack på förhand!

    //Tompa
    Attached Files
    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

  • #2
    Du kan skippa dra igenom jordnings sladdar genom coupen, varför inte jorda i bagageluckan nånstans? Jag jordade i bälteslåset för baksäten i min Tipo, var olackat där och blev faktiskt bra...

    Jorda båda stegen ska du göra, du har 2 bälteslås där bak... kanske finns bättre val i coupén?

    Du ska inte dra ström och signalsladdar på samma sida, dra störm på vänster och allt annat på höger (beroende på vilken sida batteriet sitter på gissar på vänster) så slipper du störningar...

    Glöm inte att sätta en säkring på + sladden direkt efter batteriet!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tack för svaren 84jro!

      Då verkar det som att det bara återstår hur man ska dra sladdarna genom karossen och slutligen fram till stereon samt batteriet.

      Bälteslåset är det där bältet sitter fastmonterat? (under röven där bak?)
      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

      Comment


      • #4
        Originally posted by smOOth
        Tack för svaren 84jro!

        Då verkar det som att det bara återstår hur man ska dra sladdarna genom karossen och slutligen fram till stereon samt batteriet.

        Bälteslåset är det där bältet sitter fastmonterat? (under röven där bak?)
        Har för mig att någon har dragit el till slutstegen i coupén här minns inte vem...

        Bälteslås är nått jag kom på själv när jag skrev vet inte vad det kallas men den den jag menar är den svarta med röd knapp... den som man alltid sätter sig på när man sitter där bak

        Den är fastspännd i karossen med stor bult, lossa bulten och sätt jordningen närmast karossen.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Okej, kanon då vet jag det
          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

          Comment


          • #6
            Jordpunkt finns under vä baklysen. Själv har jag hela batteriet där bak, men tror att en del dragit pluskabeln genom gummigenomföringen av hast.mätarvajern/huvvajern, som syns om man avlägsnar panelen under torkararmarna.

            För att dra övrigt kablage till bagage får man ta bort bakre dyna (2 bultar i framkant), fälla ryggstödet (4 muttrar i bagage-väggen. Om du vill komma åt sidopanelerna sitter de sen med insexskruvar plus plastnitar i dess framkanter (ömtåliga!) som man ser om man även lossar dörrlisterna.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Det finns även en jordpunkt under höger baklykta.
              Pluskabel dras med fördel i det hål Per föreslår. Titta på vänster sida (i körriktning).
              Sen är ett tips att montera slutsteg(en) "hängande" i plåtväggen mot baksätet (höger sida).
              Se bild i min depå.
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                Okej, tack Per och alx!

                Då återstår frågan hur jag ska dra sladdarna genom karossen. Jag har gjort en enkel skiss av bilen i paint, om någon ville vara bussig och "göra klart" den på vore jag tacksam

                OCH Vilka sladdar dras med fördel tillsammans? Samt vilka är "livsfarliga" att dra bredvid varandra (ur en ljudälskares synvinkel)
                Attached Files
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                Comment


                • #9
                  Va fint du ritar! :-)

                  Det visar sig nog ganska bra när du fått isär baksäte osv., du kommer t.ex se en finfin genomföring i nedre hö. hörn genom bakre ryggplåten.
                  Jag lyckades även få igenom mina större kablar genom original"rören" vid dörröppningarna.
                  Vad gäller sladdplacering tror jag det blir MKT svårt att höra skillnad på om de råkar ligga ihop eller ej..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Smooth! Jag kan guida dig fram i helgen och peka lite vart och hur! Vi ska ju ändå göra massa annat med den och medan jag fixar lite med motorn kan du ju peta ljud ! :-) Mvh T.
                    ¤TOGGEX¤

                    Comment


                    • #11
                      Per, tackar :P

                      Togge: okidoki
                      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                      Comment


                      • #12
                        Jag drog strömkabel på höger sida, och signalkablar på vänster sida...

                        Strömkabeln går in i en bussning någonstans under höger vindrutetorkare.. och mynnar ut lite nedanför höger diskanthögtalare ungefär.

                        Men fragningen var nog inte var helt optimal... för jag har ett litet, men ack så störande, motorvarvtalsrelaterat tjut ifrån fronthögtalarna så fort jag kopplar in baslådan. Mycket konstigt.. Någon som har tips på hur det kan komma sig, och vad man gör åt det?
                        snälla ta bort mitt konto....

                        Comment


                        • #13
                          Jag har lirkat in min strömkabel någonstans uppe i höger hörnA i motorrummet.. kom ut e nedkant innanför dörren på förarsida... (kan ta foto om du vill) sen drog ja den länst med listen under matttan bak vid sidan om baksäten o in i bagaget.... jorden tog ja i bagaget.... de andra kablarna drog ja från stereon ner under mattan under fötterna på passageraren o samma där längs listen under mattan bak till slutsteg....
                          Vart tog min nacken vägen!?

                          Comment


                          • #14
                            Okej!

                            Du får mer än gärna posta bild!
                            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                            Comment

                            Working...
                            X