Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galet HC-värde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ahhhrg!

    Kompressionsprovet visade en del skillnader mellan cylindarna. Som mest skiljde det 2.5kg mellan 1:an och 3:an tydligen...

    Säger inte mig något direkt, förutom att det nog inte är så bra...
    snälla ta bort mitt konto....

    Comment


    • #47
      Det var visst en sanning med modifikation...

      Så här visade kompprovet:

      12.5 11.5 10.6 10.3

      Men det är ju ändå galet uppåt väggarna....
      snälla ta bort mitt konto....

      Comment


      • #48
        Vid ett komp.prov så tror jag man kollar läckage vid kolvringar, ventiler, topplockspackningar.

        Blåryker bilen?
        Drar den Kylvätska?
        Har du bytt topplockspackning eller vet du om den är bytt?

        Resultatet tyder på att något inte står rätt till. Dock vet jag inte vad lägstanivån är på 16VT, alltså vilket komp. som är acceptabelt.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #49
          Inte så jäkla tokigt ändå, borde inte påverka HC så mycket.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #50
            ingen blårök.. drar ingen olja eller kylvätska vad jag märkt..

            De kompvärden jag angav nu var när de hade.. hällt lite olja (?) i cylindrarna för att på något vis se om det tätade lite. Imorrn får jag papprena som visar hur det var innan. Tydligen liknande, fast något lägre.

            Topplockspackning är nog inte bytt på den... någonsin, vad jag vet.

            Trodde komptestet var helgalet, men det kanske finns hopp menar ni?

            Det nämndes belopp runt 20 papp för att riva motorn nu iaf.. så jag tar nog ut den från verkstaden...och.. letar andra alternativ...

            ...depp depp...
            snälla ta bort mitt konto....

            Comment


            • #51
              lite olja i cylindrarna visar väl om det är cylindrarna som läcker eller annat, tätar om det är cylindrarna.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #52
                Otäta avgasventiler?
                Det borde väl ändå gå att få tag på en renoverad topp till hyffsat pris, det är ju ingen udda motor.

                Comment


                • #53
                  ...och med cylindrarna menade jag givetvis kolvringarna, men det förstod ni säkert ;-)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #54
                    Nu är bilen uthämtad.. fy fasiken vad det kostade...

                    Iofs är bromsok bytt, olja och ett hål på avgasröret kirrat med.

                    Vid byte av bromsok hade de slängt i Dot 4 bromsolja... Argumenterade för att det borde vara 5.1 som jag läst någonstans här på forumet, men icke... 4 var bra nog för mig menade han.

                    .. jag borde skaffa mig lite temprament tror jag..

                    Så här såg komp-provet ut från början:

                    11.5
                    10
                    8.5
                    9.5

                    och efter olja i cylindrarna

                    12.5
                    11.5
                    10.5
                    10.5

                    så den där dippen på 3:an verkar ju avhjälpas med olja. Är det kolvringen på den som e gonners då tro?

                    Och ska man byta en sån, måste man riva mer än bara toppen va? Eller kan man komma åt det ovanifrån på något vänster?

                    (Det är i såna här lägen man skulle känna någon mek som jobbar nattsvart....)
                    snälla ta bort mitt konto....

                    Comment


                    • #55
                      Fasen, du har haft det rätt motigt den senaste tiden med din bil.
                      Vill muntra upp dig med ett GRATTIS på födelsedagen!! :-D
                      Skit nu i allt det praktiska och korka upp en pava mousserande! Det är du värd!!!
                      Coupé 20VT LE -99 Svart
                      Camaro V8 1LE -14 Röd
                      Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                      Comment


                      • #56
                        hur blev...

                        avgasvärdet? Såg att avgaset läckte...

                        Mvh Alex.

                        Comment


                        • #57
                          HC är fortfarande skyhigh... 216 (100) har jag för mig.

                          Alx, man tackar! Helt rätt, med kroppen full av onyttigheter kan man inte tänka dystra coupetankar

                          ...dessutom är det ju 'bara' pengar.. kunde ju varit värre. Always look at the bright side of life! Ah, man kanske skulle leta reda på gamla Life of brian-rullen
                          snälla ta bort mitt konto....

                          Comment


                          • #58
                            Allt beror nog på dina sletna kolvringar, gissar att det pressas ut en del oförbrända kolväten från vevhuset genom dessa..

                            Byte av ringar görs genom att lyfta av toppen, lossa tråget o lossa kolvarna från vevaxeln underifrån. Sen dras kolvarna upp ur cylindrarna. Eftersom det blir "vändkanter" i cyl. på en gammal motor får man oxå "hona" (slipa lite) cylindrarna innan man släpper ned kolvarna med nya ringar, annars kan de slås sönder mot de gamla vändkanterna.
                            Dock inget "jättejobb" egentligen, borde inte bli svindyrt. Man får visserligen lite inkörningsperiod eftersom man lika gärna byter vevlager (ej ramlager) när man ändå håller på.
                            Last edited by per; 16 November 2005, 19:15.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #59
                              Du får det att låta så enkelt per, kanske skulle göra det själv? ;-) Varför inte byta ramlager samtidigt? Och lager uppe i kolven? Du tror inte att man behöver slipa till vevaxeln också? Plana toppen när den varit av? Bara lite nyfiken i allmänhet.....
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #60
                                Hey, prata svenska grabbar!

                                Någon som vet om det finns någon alternativ verkstad för sånt här? Hemmapulare liksom, som vill tjäna en hacka?
                                snälla ta bort mitt konto....

                                Comment

                                Working...
                                X