Jösses.. nu har jag varit ute på jobb i 2 veckor och fortfarande har smoth inte skrivit ngt om mitt lilla ingrepp på hans bil.... Kom igen nu ;-)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Smooth...ska du inte skriva lite om din bil snart?
Collapse
X
-
Hehe trodde dom flesta visste att jag redan hade planer med ett novitecchip + öppet kalluftsfilter + pys + bränsletrycksregulator när dom läste om bilen i depån
Men men allt detta sitter på plats nu tack vare besöket hos mr Togge för 2 veckor sedan och bilen ska i teorin ligga på cirkus 270+hk (fullt laddtryck hela tiden (1.3bar)) och SNACKA OM SKILLNAD!! D
Otroligt nöjd, 4500kr för 50 extra kusar är allt prisvärt
Hur som helst så kommer det snart ut en film på det här lilla äventyret så stay tunedFiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!
-
grattis!
hade inte heller tackat nej till den behandligen för 4500.
lite nyfiken: vad är skillnaden mellan ett öppet kalluftsfilter och ett vanligt öppet luftfilter från tx. KN ir BMC?
Comment
-
Det här låter kul smOOth. Vad är det för märke på Bränsletrycksregulatorn? Är det "pys" som gör att du kan ligga på 1.3bars laddtryck hela tiden?Last edited by Freddan72; 22 October 2005, 21:51.
Comment
-
Freddan!
Det är en Malpassi 1:1,4 regulator och ja.. det är en pysventil så att laddet ligger på 1,3 på alla växlar ! :-)
Glenn!
Ett kalluftsfilter är ett öppet filter som är avskärmat i en metallkon. Vi märkte att avskärmningen funkade bra då konen blev ganska varm.. luftintaget riktades mot hjulhusets/huvens yttre del där det är kallast luft!
Mvh Togge !¤TOGGEX¤
Comment
-
Toggelito
Är det månne så att du kommer börja sälja ett kit med BTR och pysventil? Vilken pysventil monterade ni?
Comment
-
japp... jag kommer lägga upp det senare när smooth gjort klart filmen !
kommer finnas olika kit.
Bl.a det som smooth fick... till ganska humana priser, givetvis monterat och klart ! ja just det.. pysventilen beställde jag från Dalhems !Last edited by Togge; 23 October 2005, 23:48.¤TOGGEX¤
Comment
-
Jag har oxå 1.3 på alla växlar, utan pys.. Menar du att Smooth kör 1.3bar vid 6300rpm oxå Togge?
Edit: det är bara vid stillastående som kallast luft är där tror jag, vid fart bara flödar det in från glipan mellan huv o stötfångare(enl. undersökningar på fccuk.org).Last edited by per; 24 October 2005, 10:33.
Comment
-
Jag skärmade av mitt filter oxå
innan jag montera det nere i stötfångaren.
Jag mätte tempen vid filtret med avskärmningen och utan avskärmningen. Både rullande och stilla stående. Det var lite olika hur mycket det skiljde men det var alltid kallare luft med avskärmningen.
Så det är ett bra sätt att få kallare luft.
Men bäst är ju FMIC och sen trycka ner filtret där gamla icen låg
Fan vad jag saknar min coupe.;(före detta coupe trimmare
pimpig cadilacc deville
Sv1000s C-Ö
Comment
-
Comment
-
Hade gärna gjort det.
Men jag flyttar till staterna nu på måndag. Så jag får nog endast läsa om era bankörningar och önska jag var där .
Så nu skall jag köpa amerikanskt när jag är där borta. 3.8 liter V6 turbo. Eller inte får se hur pengarna räcker.före detta coupe trimmare
pimpig cadilacc deville
Sv1000s C-Ö
Comment
-
Hmm ! jag har ingen avskärmning jag har satt min konade filter lite längre ned, jag hade ca 15-25 C både när jag stod stilla och körde! blev ju 15 då man körde! och variera mellan 15-25 stillastående! så de funkar!
Comment
-
sorry om jag eldar på om kalluftfilter men...
har kalluftfilter samma "problem" som vanliga öppna sportfilter har?
går ju att läsa om följande problem under Coupe-Info :
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ett problem som inte tagits upp i så många Fiat Coupe-sammanhang (men som är känt i många andra kretsar) är det som kan uppstå av sportluftfilter, (kon- eller panel-filter) av KN, Green Cotton m.fl. - i kombination med Bosch luftmasse-mätare.
Det verkar nämligen visa sig att alla Coupe 20VT med trasiga luftmassemätare oxå har eller har haft sportluftfilter.
Oljan i dessa filter sätter sig så småningom på luftmassemätarens känsliga ytskikt. Detta kan orsaka felaktiga signaler till motorns styrenhet, och därigenom orsaka felaktiga blandningsförhållanden. Och en för mager blandning vid fullt laddtryck kan vara MYCKET ödesdigert då det orsakar mkt hög förbränningstemperatur, och i förlängningen - smälta kolvar. (Vilket alltså, tyvärr, inte är helt ovanligt numera)
Om oljan kommer från dem som nya, eller om det är pga av att man oljat in dem för mycket vid rengöring är oklart.
Så om man använder "försiktighetsprincipen" bör dessa ej användas i Coupeer med Bosch-insprutning, Coupe 20V och Coupe 20VT. I vilket fall som helst bör man vara mkt sparsam med olja när man rengör dessa filter.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Comment
-
Japp, samma problem. Har också läst någonstans att det är att föredra att byta pappersfilter ett par ggr extra istället, "sportfilter" andas bättre i början pga större hål (mer smuts till motorn) och sämre efter ett tag pga att oljan sugit till sig massa smuts och täppt till mer än vad papper gör. Har själv sportfilter av paneltyp i punton, men brukar få dit ett av papper varannan gång jag servar bilen, liiiite svårt att bestämma mig för saker ;-)Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
Comment