Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe och Delta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag har kört 3 lancia delta och har även åkt i 3 fiat coupe. Kan säga att Jag tycker att det är ett fint chassie i lancian bortsett från den mkt obehagliga sladden jag fick i en kurva när jag provkörde en trimmad delta med 270hk, visst det var lite fuktig väg men Fiat coupen släpper aldrig (och hade aldrig släppt i samma situation) vad jag känt, och jag har försökt få till sladdar i regn men de vill sig bara inte. Jag hade valt en Fiat coupe 20v turbo över en delta varje dag..Mer prestanda för pengarna tycker jag..Sen en drös med andra argument också, fast dom vet man bara när man väl sitter bakom ratten å trycker ner pedalen

    Sen Integralen är ju bara för fet! Där snackar vi rally!
    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

    Comment


    • #17
      SmOOth: Vilken Delta pratar du om? Delta 1 eller 2?
      www.lanciadelta.se

      Comment


      • #18
        Originally posted by WOT
        Jag är på om jag har tid nångång...brukar ni träffas? Missade träffen förra året vid Kungssten eller vart det var..
        Jepp. Vi träffades i somras vid konstnärskafét (vid Röda Sten), som ligger nära Älvsborgsbron.

        Ska du ställa av din bil till vintern?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Nej, jag kör året runt med min Delta, fast detta är troligtvis sista året den går på vintern....
          www.lanciadelta.se

          Comment


          • #20
            Jag har lyckats få härlig understyrning med Cuppen en gång när det regnade f*n här i Gbg. SÅÅååååååååååååå nära trottoarkanten asså sååååååååååå nära.

            Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt fått ett gott släpp med bakvagnen. Det var när vi kajkade runt på Kinnekulle i somras. Efter långa(?) rakan så svängar det lite vänster under bron. Jag hade lite för hög fart in i västerknicken och röva dansade ut. Jag stampade dock pelle i mattan och Cuppen stönade till o fortsatte rakt fram. Killen bakom mig sade att det såg rätt häftigt ut. Han trodde det skulle gå åt hel*e men att jag var cool nog att göra det enda rätta.

            Jag hade gärna velat prova en Lancia Delta Integrale 16V någongång. Först på en slingrig landsväg och därefter på en skogsväg (grusväg).
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #21
              Originally posted by WOT
              SmOOth: Vilken Delta pratar du om? Delta 1 eller 2?
              Måste ju va 2an eftersom det aldrig kommer att gå att dra liknelser mellan 4wd och framtung fwd.

              Jag kan garantera att Delta Mk1 smiskar alla coupeer på alla underlag vid alla tillfällen även om den skulle va helt orginal och coupen trimmad efter konstens alla regler.

              Det säger jag inte för att va taskig utan för att den ena är en kompromiss och gatbil medans den andra är en renodlad tävlingsbil förklädd till gatbil.

              Men som vardagspulka skulle jag åka Coupe alla gånger
              bekvämare billigare och säkert en mycke trevligare bil att köra i stan.
              Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
              /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
              Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
              Lancia Delta Integrale(race)
              Uno Turbo(race)

              Comment


              • #22
                Originally posted by unograle
                Jag kan garantera att Delta Mk1 smiskar alla coupeer på alla underlag vid alla tillfällen även om den skulle va helt orginal och coupen trimmad efter konstens alla regler.
                Inte på Anderstorp! :-)
                Last edited by per; 4 November 2005, 14:28.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Det hade varit en rolig bankörning/träff. Alla mot alla: Lancia Delta Integrale , Lancia Delta 2, Fiat Coupé 16VT & 20VT.

                  VROOOOOOOOM!!!!
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #24
                    Ja det vore kul med en banträff!

                    Att Integralen är en förklädd tävlingsbil stämmer ändå inte, hur många grejor delar en Grupp A Integrale med en original Integrale, dörrhandtag typ???
                    Inte för att vara sån och snacka skit om den heligaste bilen av alla, men homologiseringsversionen och tävlingsversionen är två vitt skilda bilar....
                    www.lanciadelta.se

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by WOT
                      Ja det vore kul med en banträff!

                      Att Integralen är en förklädd tävlingsbil stämmer ändå inte, hur många grejor delar en Grupp A Integrale med en original Integrale, dörrhandtag typ???
                      Inte för att vara sån och snacka skit om den heligaste bilen av alla, men homologiseringsversionen och tävlingsversionen är två vitt skilda bilar....
                      Njae där har du en hel del fel, jag kan medge att vissa detaljer skiljer bilarna åt när det gäller grupp.A men det e mest valet av material i delarna inte funktionen eller utseendet.
                      Varje del som används måste typas och finnas i produktionen
                      Delar som stötdämpare och fjädrar fälgar och däck kan skilja då dessa inte faller under den regeln.
                      Naturligtvis är Rallybilen även lättad och rensad på en hel del grejor samt utrustad med bur och andra stolar m.m.
                      Men i övrigt är det samma chassie och samma motor m.m.
                      Trimgraden mellan gat och grupp A skiljer sig en del men det går att fixa med rätt enkla ingrepp, dämp+fjädrar finns det en uppsjö av på eftermarknaden.
                      Så att bygga sig en alldeles egen Grupp A Delta kostar förmodligen mindre än att köpa en färdig och den blir säkert inte långsammare heller.
                      Utveklingen går framåt och det har inte blivit dyrar att köpa
                      trim eller kolfiber och annat sen dom tävlade med dessa bilar
                      snarare billigare och bättre.
                      Jag har FIA boken kvar till min så jag vet vad som va orginaldelar och vad som fick bytas.
                      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                      Lancia Delta Integrale(race)
                      Uno Turbo(race)

                      Comment


                      • #26
                        Är det en Grupp N bil du har?

                        Grupp A var väl fri modifikationsgrad på den tiden, samma som WRC alltså? Nästan allt utom motoreffekten är var väl fri?

                        Klart att det går att bygga om till tävlings-spec, men att bilen är en förklädd tävlingsbil vill inte jag hålla med om (möjligtvis GrN nästan), tur att åsikterna är fria eller hur? Du får ju strippa ner hela bilen och helsvetsa, bygga om motorn, motorstyrning med ALS mm för att få den tävlingsduglig....

                        http://www.sketfull.com/delta/delta2.htm (kolla eklunds kommentar..hehe)

                        Jaja, jag älskar Lancia Integralen, tro inget annat, en dag ska det stå en sån brevid min Delta Mk2.....
                        Last edited by WOT; 4 November 2005, 19:21.
                        www.lanciadelta.se

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by unograle
                          Jag kan garantera att Delta Mk1 smiskar alla coupeer på alla underlag vid alla tillfällen även om den skulle va helt orginal och coupen trimmad efter konstens alla regler.
                          Jag har väldigt svårt att se det på diverse asfaltmoment med en trimmad coupe...

                          Sen så är det väl lite samma sak med Integralen som det är med subaru impreza som också är 4wd att den "tappar" effekt i motorvägsfart och uppåt..typ blir ifrånkörda av kvinnor som kör saab 9-3 som en kille på jobbet blev i sin impreza gt :P
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                          Comment


                          • #28
                            sammanfattning:
                            Coupe 16VT och Lancia Delta 2 är mycket lika varandra.
                            Delta 2 har samma bottenplatta/hjulupphängningar som Coupe, och samma drivlina och motor som Coupe 16VT.

                            (-säg till om nått inte stämmer för har tatt lite från alla svaren och kanske missat sammahanget lite..)


                            Men..
                            Coupe 20vt har alltså enbart samma bottenplatta och hjulupphängningar som Deltan?? ingen likhet i motorerna?
                            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                            Fiat Coupe 20vt

                            Comment


                            • #29
                              WOT

                              Schysst länk om Intergralen ;-)
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • #30
                                Glennis, precis. Delta 2 hade aldrig femman.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X