If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Va skulle va ett rimligt pris på grejer från en 16VT motor för att konvertera en annan vanlig 16V?
Blir väl turbo, grenrör, downpipe, wastegate..lite rör o slangar m.m.
Originally posted by TurboNimitz Va skulle va ett rimligt pris på grejer från en 16VT motor för att konvertera en annan vanlig 16V?
Blir väl turbo, grenrör, downpipe, wastegate..lite rör o slangar m.m.
Känner mig görtråkig när jag säger detta men köp en fin 16 VT istället. Du kommer att slippa en massa problem.
Gissar ca 10-15000, tror du hittar en 16VT för ca 50 000 och kan kanske få 40 000 för en 16V?
De flesta brukar tycka att det absolut inte är värt besväret att modda en 16V, blir mycket pengar och mycket som skall bytas så det brukar inte rekommenderas. Tror att de där m.m. är en del som behövs (bromsar, ECU, hur håller övriga drivlinan? sänka komp i motorn?, IC.....).
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Vad jag har hört så måste du typbesiktiga om hela bilen om du modifierar den så mycket som du beskriver. Jag va inne på att köpa en Celica innan åsså Turbokonvertera den, då sa en polare att det kan bli dyrare än man tror för då va jag tvungen att typbesiktiga om den för du ändrar så pass mycket i effekten så det måste göras. För ser besiktningskillen en turbo i motorrummet så ser han nog rött med en gång.
SÅ jag hade köpt en färdig med turbo istället, både billigare å mindre strul...
Lycka till
aah men jag har hört om folk som kopplat ur anslutningen mellan turbo o insug och då har turbon gått som "ljuddämpare"...inga regler om att man har den monterad sålänge de inte tillför extra effekt...
Så vitt jag vet så funkar inte det där med icke inkopplade turboagg och kompressorer längre.
Men, det finns en här nere som kör omkring i en turbokonverterad 16v. Hörde lite med honom om det, men tydligen så är det inte han själv utan tidigare ägare som gjort jobbet. Därmed så har han ingen större koll på hur det är gjort m.m.
Men som tidigare sagts, det är nog både smidigare och billigare att köpa en turbo modell från början.
Originally posted by TurboNimitz aah men jag har hört om folk som kopplat ur anslutningen mellan turbo o insug och då har turbon gått som "ljuddämpare"...inga regler om att man har den monterad sålänge de inte tillför extra effekt...
Det går inte att besikta den med turbo.
Du får inte göra några ändringar på motorer på bilar med certifierad avgasrening.
Även byte av avgas och luftfilter är förbjudet men är inget som besiktningsmannen bryr sig om.
Eller låtsas som ingenting. De kollar liksom inte serienumret på motorn, bara avgasvärden. O hur många gubbar ser skillnad på en 16V o en 16VT? (man måste ju inte använda ventilkåpan från 16VT) :-)
Comment