Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fastfrusen handbroms Coupe 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fastfrusen handbroms Coupe 20VT

    Hejsan!

    I morse när jag skulle åka till jobbet och släppte på handbromsen, hade något fastnat (frusit fast) och bromsarna låg på bak på bägge hjulen. Jag körde 200m för att se om det eventuellt kunde släppa, men det gjorde det inte. Fick surt parkera bilen igen och ta bussen till jobbet.

    Är det någon som varit med om detta? och vad gör jag för att åtgärda det? (om det nu inte löst sig själv tills i eftermiddag då jag kommer hem) Vad smörjar jag i så fall för att det inte ska hända igen.

  • #2
    Enda lösningen är att byta handbromsvajjern eller låta bli att dra åt handbromsen på vintern. Det är dammasken som sitter uppe vid oket på vajjern som går sönder och så kommer det in vatten. Hoppas att du släppte handbromsen innan du åkte, borde släppa så fort det blir plusgrader i så fall.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Jag släppte på handbromsen som tur var. Man borde väl fylla dom här damaskerna med någon slags fett, så både tätar detta damasken och smörjer vajern.

      Comment


      • #4
        Nu när vattnet redan är där tror jag det är svårt att komma undan utan att byta kabeln.... Har inte använt handbromsen på punton de senaste 3-4åren vintertid. Visst kan man säkert köra med olja/fett, men med lagen om all djävlighet som alltid drabbar mig i alla fall skulle säkert det skyddet släppa mitt ute på en öde parkeringsplats med -20 grader klockan mittinatten och 30mil till närmsta hus eller något. Och jag skulle själv inte veta hur jag hamnade där eller varför jag var tvungen att stanna och dra åt handbromsen (förmodligen bara för att se om den fryser fast) ;-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Du försökte inte att dra i handbromsvajern? Det går att komma åt den framför bakhjulet. Ryck rejält så den lossnar.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            precis.. in under bilenoch knacka lite på armen med t.ex en hammare så lossnar det oftast direkt

            man vänjer sig efter ett tag vid att inte använda handbromsen .. lite jobbigt att man behöver stänga av bilen när man ska gå ur och stänga garageporten dock
            /Peter

            Comment


            • #7
              Originally posted by Chorus
              man vänjer sig efter ett tag vid att inte använda handbromsen .. lite jobbigt att man behöver stänga av bilen när man ska gå ur och stänga garageporten dock
              Hehe.. ja, det är en klassiker. Folk undrar vad man sysslar med...
              Men man är vis av erfarenhet!
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                OT:
                på tal om den här f*rbannade kylan..
                skulle med skolan ta bussen till kunskapsmässan i göteborg idag. scenen utspelade sig på skolparkeringen där bussen skulle gå ifrån..låset hade frusit redan på morgonen och redan försenad kom jag dit och trodde att allt var frid och fröjd men upptäckte till min fasa att bilen inte gick att låsa!.. låsmeckanismen svarade inte alls när man drog om nyckeln i dörren. så där stog jag kl. 7 på morgonen med -4grader ute och kände mig dum samtidigt som hela skolan satt och såg på inne i bussen precis jämte..
                busschaffören fick irriterat lämna sitt varma säte för att med 5-56 försöka hjälpa till, fast till ingen nytta...
                kan tänka mig hur snacket gick inne i bussen: " tur att han kör så fin bil när dörrarna inte går att stänga, höhö!", -"höhö, aah min 240glt går iallafall att låsa". ;-)

                hela traumat slutade med att bussen fick åka utan mig och jag fick stå där med händerna längs sidorna och se dum ut... roligt?..nej!!



                edit: kan ju lägga till att allt fungerar fint nu. det löste sig 20 minuter senare. =)
                Last edited by GlennE; 17 November 2005, 15:47.
                " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                Fiat Coupe 20vt

                Comment


                • #9
                  Italienska bilar har rätt dåliga låsegenskaper på vintern...min coup fastna i högerdörren igår med samma resultat som din GlennE Alfa Romeo 33:an som jag har ståendes frös i alla dörrar...men med tre polare i bilen som höll ett stadigt tag så tog vi oss iaf till en hangar där vi värmde bilen hehe
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    haha, hände mig exakt samma sak på parkeringen utanför bruden.. kom ut efter en natts mysande och kunde fan intekomma ivag.. testade allt och försökte få loss den bakifrån men det gick fan inte alls.. =) fick köra så det lossnade, vilket inte helt säkert inte var det bästa.. men det stod mellan det och bärgning så jag chansade typ.. försvann iaf när jag satte den i garaget och sen satt riktigt fett på men undvek att överhuvudtaget använda handbromsen på vintern...
                    Fiat Coupé Turbo 20VT 1999

                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=186

                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=271

                    Comment


                    • #11
                      VArmt vatten!

                      Precis samma sak hände mej när jag var hos några kompisar i Klippan. Skulle hem vid halv ett på natten å Handbromsen hade frusit fast. Visste inte vad jag skulle göra så jag fick låna en av deras bilar så jag kunde komma hem, skulle upp å jobba på morgonen... Sen på morgonen när jag kom till jobb så berättade jag för mina arbetskamrater vad som hänt och dom sa att det e jättevanligt på vintern. Enklaste lösningen är att ta en spann med varmt vatten å slänga rätt in i hjulhuset så släpper det direkt. Mycket riktigt så gjorde de det. Men som Malmros sa Använd ALDRIG Handbromsen på vintern! Det räcker med att lägga den i ettans växel. Så skulle ni bli stående med fastfrusen handbroms så bara ordna varmvatten så e det löst på tio sekunder...=)
                      Fiat Coupé 2.0 T 20 VT -98

                      Comment


                      • #12
                        Samma på problem på Lancian, man lär sig av rutin att inte använda den.....de gångerna man har haft huvudet nån annanstans har man fått köra med låsta bakhjul nån km eller två tills skiten släpper (om man inte vill ner under bilen och rycka i vajerna), spännande när det är glashalt ute, särskilt i rondeller med is i =) Tur det är små bromsskivor med hyfsat dåligt bett bak..hehe
                        www.lanciadelta.se

                        Comment

                        Working...
                        X