Announcement

Collapse
No announcement yet.

[FILM] Power Coupé Trip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem säljer Megasquirt??? hängt lite på alfaforum innan o där va de många som byggde de till sina Alfor funkar fint.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • Originally posted by TurboNimitz
      Vem säljer Megasquirt??? hängt lite på alfaforum innan o där va de många som byggde de till sina Alfor funkar fint.
      Info om det och mycket annat gällandes megasquirt finns här:

      http://msnordic.mine.nu/
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • Bumpar den är antika tråden eftersom min bil nämns tidigare.
        LE #1253 http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...dition-Nr-1253

        Jag har alltså ett novitecchip och en BTR(modell okänd, någon som vet?).
        I min mening går bilen kanon, går snålt vid finkörning. Kort och gott, inga problem som jag märker.
        Bilen är även bänkad.

        Men vad jag ser här i tråden så råder det delade meningar om det här med BTR.
        När är den bra, vad tjänar jag på att montera original?

        Om jag skulle få för mig att hybridturbo, IC, blueflame helsystem och en mappning från FC är en bra idé.
        Då är det positivt med min BTR? Förutsatt att jag vet vilket tryck den jobbar på.

        Ber om ursäkt i förväg om frågan hamnat fel.
        Jag tog bort min projekttråd tillsvidare för jag kände mig lite stressad av en "to-do" lista för allmän beskådan.

        Comment


        • Winroth:
          Oj nu har du grävt djupt i historien..
          Frågan är när BTR behövs, jag har ingen ens med GT28R turbo så frågan är om du nånsin kommer behöva tänka på det med hybridturbo. Original bränslesystem har en rätt stor överkapacitet m.a.o.
          I regel tycker iaf jag att ju färre nya komponenter i befintliga utprovade system desto bättre. Andra tycker tvärtom. Du väljer!
          Om du redan har din monterad är det nog ingen nackdel att låta den sitta som den gör, vem vet om den till slut kanske är nödvändig beroende på turbo osv.
          Last edited by per; 6 January 2014, 14:39.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Hehe jag vet, känner mig som en arkeolog.
            Jag googlade på limited edition numret och hamnade här.
            Är ju lite inne på din melodi Per, att hålla det cleant och beprövat. Inte koppla förbi några system etc.
            Om jag gör någonting så vill jag fortsätta på Michels koncept, förädla inte bygga om.
            Har sneglat på din coupe sedan långt innan jag själv blev frälst. (besatt)

            Till saken:
            Om jag förstått det hela rätt så håller orginal 3 bar som min nuvarande motorstyrning är optimerad för.
            Jag misstänker att den jag har är på 3,5 eller 3,8.
            Insprutet/chipet styr spjäl/blandning som öppnas. Men parametrarna blir fetare eftersom bensinen tillförs under högre tyck?
            Men om jag får en mappning/chip baserad på det högre bränsletrycket så stämmer parametrarna och jag får samma optimala förbränning som med 3bar?
            Dvs spjälet öppnas mindre för att trycket är högre.

            Fördelen är alltså att jag får en fetare blandning på höga varv, extra säkerhet för tung fot. Med potential för avgasknall. (aldrig märkt av)
            Med nackdelen att den inte är adaptiv och således går "för" fett på låga varv?
            Enligt min grundläggande motorkunskap är det bättre med för fett än för tunt.
            Men för fett sliter på katten och ökar slagg/slitage i motorn?

            Önskar att jag hade lambdavärden från den där bänkningen, å andra sidan borde en jättefet blandning ge utslag på co2 test under besiktning.

            Är jag på rätt spår? *pust*
            Last edited by winroth; 8 January 2014, 01:04.

            Comment


            • Nja hög HC blir det, om jag minns rätt från skolan. Och en BTR på 3.5bar funkar precis som original om man mappar soppa/ladd/tändning till denna. Bränsleblandningen justeras precis som vanligt av datorn sen.
              Du kanske blandar ihop bränsletrycksregulatorn med pysventiler?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Nejdå jag blandar inte ihop dem, jag skriver nog bara lite rörigt.

                Har fått svar på mina frågor, tack så mycket!

                Comment

                Working...
                X