Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bottenplugg t. växellåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bottenplugg t. växellåda

    Sent omsider så fick jag fingrarna ur och skulle byta växellådsolja. Hissade upp bilen, drog ur en liten plugg med 10mm insexhylsa och ur kom oljan.
    Innan detta hade jag varit nede hos Fiat och bett om en bottenplugg till just växellådan. Hade också kollat upp det i ePER innan, fanns bara ett art.nr.
    Men, den jag skruvat ur växellådan är inte likadan som den nya jag köpt. Den nya pluggen är betydligt större och har en magnet i mitten, 12mm insexhylsa passar i den. (Ingen aning om gängstorlek)
    Inte för att det egentligen är något fel på den som redan satt där, köpte en ny mest för att jag räknade med att jag skulle dra sönder den befintliga. Dock tog jag en tur ned till Fiat idag igen, för att fråga vad det är som försegår. Han jag talade med var övertygad om att jag skruvat ur fel plugg och att det helt säkert måste finnas en till. Samme man vart dock mäkta förvånad när jag sa att den är 6-växlad. Så jag är inte övertygad om kompetensen.
    Men, vad jag nu undrar är, har jag skruvat ur fel plugg och vart sitter den andra i så fall? Den jag drog ur sitter på i princip samma position som den för motorolja, fast på andra(vänster bakifrån sett) sidan om avgasröret.

    Panda 169

  • #2
    ...

    ...det skulle jag också vilja veta. Verkligen dags för byte har jag en stark känsla av. Det känns typ "rispigt" och vasst vi växligarna så jag antar att det kan vara symptom av gammal, kanske minimal oljenivå...?

    Tror aldrig oljan blivit bytt...

    Tips på bra oljor, någon?
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      Jag är mkt nöjd med Mobil1 Mobilube, 75W-90 GL4/5, helsyntet.
      Jim, lät inte kul med din verkstad..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Inte min verkstad som tur är, bara den Fiat handlare jag använder för delar ibland. Även om jag tycker att de borde ha lite mera koll. Blir bara lite svårt att få rätt del, när det som sagt endast finns ett art.nr. i ePER.
        Häller i Redline 75w-80 LW, när jag väl blir klar.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Uppdatering:
          Mitt fel alltihop, jag har bara inte ögonen med mig. Fiat har rätt och jag har skruvat ur fel bult.

          Panda 169

          Comment

          Working...
          X