Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insug

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insug

    Efter att ha läst lite om alla som karvar och polerar sina grenrör och avgasportar så slog en tanke mig.
    På 20vt så är ju plenum och själva insuget två olika delar, förbundna med gummirör. Borde inte detta medföra att det är ganska enkelt (när det väl är nedplockat) att portmatcha insuget mot toppen? Om det nu inte redan är perfekt från fabrik...
    Tänkte att det måste ju vara lättare när insuget är så pass kort, i förhållande till ett vanligt där plenum och insug är i samma stycke. Eller är jag helt ute och cyklar?
    Ska nämligen riva insuget för byte av packning. Tänkte slå två flugor i en smäll om det är möjligt.

    Panda 169

  • #2
    Vill gärna inflika att jag fortfarande inte haft möjlighet att testa om det gjort någon nytta..
    Men, varför inte? Om det mismatchar så mycket på avgassidan kan det ju vara tokigt på insuget.. Du får komma med en rapport sen?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, får ju se hur det ser ut när jag plockat isär det.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Appropå Insug

        Det här verkar ju vara en märklig makapär
        En insugskompressor!
        Vet inte om den funkar bra men de sägs så! men är nog inte kul om den lossnar och åker in i motorn :S

        http://www.ridetech.se/Shop/Image/Article/ISK-76.jpg

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #5
          Ska den drivas av insugsluften eller? I så fall så lär den väl motverka sitt eget syfte, då det säkerligen krävs med energi för att driva den än vad den kan producera i form av ökat luftflöde. Ser ju också ganska restriktiv ut, om nu tanken är att montera i insugsslang.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jim
            Ska den drivas av insugsluften eller? I så fall så lär den väl motverka sitt eget syfte, då det säkerligen krävs med energi för att driva den än vad den kan producera i form av ökat luftflöde. Ser ju också ganska restriktiv ut, om nu tanken är att montera i insugsslang.

            Ja den ska nog tydligen drivas i insugsluften, ja det verkar lite lurt alltså om hur det fungerar!

            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

            Comment


            • #7
              Dom säger att den ska skapa virvlar i luftflödet som ska få bränsle o luft att blandas bättre...inte som en riktig kompressor utan mer som en "vortex generator" som sitter på flygplansvingar för att störa luftflödet...
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                Snake oil...

                Brukar dyka upp då och då. Inget å betala några pengar för iaf.

                Comment


                • #9
                  snake oil????
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Snake oil = Bluffprodukt

                    Comment

                    Working...
                    X