Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang. vår knacksensor... 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang. vår knacksensor... 20vt

    Hittade denna info när jag läste igenom fiatmanualen... tyckte det var bra och nyttig info!
    Attached Files
    ¤TOGGEX¤

  • #2
    Den sänker även laddtrycket.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Den sänker även laddtrycket.
      Per! tror du att du kan hitta infon om detta? då det vore nice om vi fick det "på papper". Jag ska läsa igenom resten ngn dag.. men idag orkade jag inte mer...
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Nej men jag har märkt det själv, det är stor skillnad i laddtryck om man t.ex. kör på V-Power. Ca 0.1-0.2bar.
        Det har oxå snackats mycket om det på gamla fccuk.org.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Nej men jag har märkt det själv, det är stor skillnad i laddtryck om man t.ex. kör på V-Power. Ca 0.1-0.2bar.
          Det har oxå snackats mycket om det på gamla fccuk.org.

          Högre laddtryck jämnfört med vadå? 95 oktan?
          Fiat Coupe 16vt -95
          Depå - Projekt tråd - Garaget.org

          Comment


          • #6
            Jet 98oktan och V-power 99oktan (?).
            Om man tankar Jet, nollar boxarna o gasar på så laddar det som tusan (ca 1.4bar) men det dröjer inte länge förrän max ladd ligger på ca 1.2bar. Detta händer inte med V-Power, max ladd blir uppemot ca1.35bar. ;-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Det verkar som om ECUn kan anpassa sig en hel del. Har fått uppgifter om att den verkar kunna anpassa sig till andra, större, spridare. Dock inom rimliga gränser såklart, men helt klart intressant. Läste också om det på fccuk innan det gick ned.

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Laddtryck Vpower

                Det är intressant detta med höjt laddtryck när man kör på V-power. Det är ju naturligt om kanacksensorn gör sitt jobb. Tidigare tändning och högre laddtryck. Detta bör ge mer effekt.
                Men jag tänker prova 20 % E85 plus 98 standard i stället för V-power. Jag tror att det ger minst lika bra resultat. Det vore kul om någon som provat kan redogöra för vad som händer.
                Jag har köpt en laddtryckmätare och en lambdamätare så till sommaren ska ja prova själv.
                Jag har provat en del med E85 i andra bilar och det fungerar bra.
                20% tror jag alla moderna bilar klarar av utan några som helst problem. 100% E85 lär ju ha 104 i oktan. 20 % bör höja oktantalet till minst 99.
                Regards
                lenel
                Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                Comment

                Working...
                X