Hittade denna info när jag läste igenom fiatmanualen... tyckte det var bra och nyttig info!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ang. vår knacksensor... 20vt
Collapse
X
-
Den sänker även laddtrycket.
-
Nej men jag har märkt det själv, det är stor skillnad i laddtryck om man t.ex. kör på V-Power. Ca 0.1-0.2bar.
Det har oxå snackats mycket om det på gamla fccuk.org.
Comment
-
Originally posted by per
Nej men jag har märkt det själv, det är stor skillnad i laddtryck om man t.ex. kör på V-Power. Ca 0.1-0.2bar.
Det har oxå snackats mycket om det på gamla fccuk.org.
Högre laddtryck jämnfört med vadå? 95 oktan?
Comment
-
Jet 98oktan och V-power 99oktan (?).
Om man tankar Jet, nollar boxarna o gasar på så laddar det som tusan (ca 1.4bar) men det dröjer inte länge förrän max ladd ligger på ca 1.2bar. Detta händer inte med V-Power, max ladd blir uppemot ca1.35bar. ;-)
Comment
-
Det verkar som om ECUn kan anpassa sig en hel del. Har fått uppgifter om att den verkar kunna anpassa sig till andra, större, spridare. Dock inom rimliga gränser såklart, men helt klart intressant. Läste också om det på fccuk innan det gick ned.
Panda 169
Comment
-
Laddtryck Vpower
Det är intressant detta med höjt laddtryck när man kör på V-power. Det är ju naturligt om kanacksensorn gör sitt jobb. Tidigare tändning och högre laddtryck. Detta bör ge mer effekt.
Men jag tänker prova 20 % E85 plus 98 standard i stället för V-power. Jag tror att det ger minst lika bra resultat. Det vore kul om någon som provat kan redogöra för vad som händer.
Jag har köpt en laddtryckmätare och en lambdamätare så till sommaren ska ja prova själv.
Jag har provat en del med E85 i andra bilar och det fungerar bra.
20% tror jag alla moderna bilar klarar av utan några som helst problem. 100% E85 lär ju ha 104 i oktan. 20 % bör höja oktantalet till minst 99.Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
Comment
Comment