Announcement

Collapse
No announcement yet.

20vt eller 16 vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 20vt eller 16 vt

    Efter mycket övervägande ser det ut som att det kommer bli en fiat coupe turbo som första bil.

    Såg en film på när Togge o någon mer trimmade en 20vt.

    Lika lätt på en 16vt? ger samma goa resultat?

    Vad ligger laddtrycket orginal på en 16vt?
    Hur mycket kan man öka det utan att det rasar?
    Några almänna tipps angående att öka prestandan.

    Bättre att spara några månader till o köpa en 20vt?

    Ute efter fart komfort spelar ingen roll för mig.

    M.v.h Emil aka Blinkblink

  • #2
    äsch ja e i samma träsk....men måste väl citera Toggex...
    "TOGGEX.... säger: ja.. mangör allvarligt bort sig om man skaffar den äldre gummisnoddsbilen med usla bromsar och fulare paneler "

    Bättre kvalité i 20VT och en xtra cylinder som får den o likna en traktor medans ja tycker 16VT låter som en racer =) men de e ju olika smak.
    snabbare upp i högre bhp än 16VT...men men olika tycke smak o plånbok
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Hejsan jag har en 20v turbo till salu om du är intreserad
      sv-såld
      bilstens dämpare och fjädrar
      3"avgas
      15000mil
      skinn mm
      fint skick

      Comment


      • #4
        Är väll mest en smak sak.

        Tror inte riktigt på att priset avgör köpet, om man nu är ute efter en Coupe turbo, som det ser ut nu så ligger 16vt på 40-60.000kr
        och 20vt på 60-90.000kr (visst finns det dyrare)
        som du sa så kan man ju spara lite till och få den man vill ha.
        20vt har bättre bromsar och 5cyl motor samt "annan" inredning

        Det har snackats mycket om vilken som man bör köpa!?
        en 20vt ägare kommer knappast säga 16vt.

        Och vet många 16vt ägare som är riktigt nöjda (som jag) med bilen fast bilen har usla bromsar och fula paneler (Hissar flagga)

        Sen äreju billigare med service till 16vt (kamrems byte) och behöver bara köpa 4 tändstift istället för 5 :-)

        Nää men du borde testa en fräch 20vt och en 16vt och se vilken du gillar bäst!
        -Coupe 16vt -95-
        -Punto 60 -06-
        -Alfa 156 JTS -04-

        Comment


        • #5
          16VT är väl lättare oxå
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            det finns bara ett sätt att veta VAD man ska köpa. Kolla på flera ex av båda sorterna. framförallt-Provkör! ingen av dem är dåliga... fast risken att hitta en äkta lågmilare på en 16VT borde va svårare än en 20vt... provkör och köp med hjärtat ;-)
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #7
              Re: Är väll mest en smak sak.

              Originally posted by Fyr
              Det har snackats mycket om vilken som man bör köpa!?
              en 20vt ägare kommer knappast säga 16vt.

              Och vet många 16vt ägare som är riktigt nöjda (som jag) med bilen fast bilen har usla bromsar och fula paneler (Hissar flagga)

              Sen äreju billigare med service till 16vt (kamrems byte) och behöver bara köpa 4 tändstift istället för 5 :-)

              Nää men du borde testa en fräch 20vt och en 16vt och se vilken du gillar bäst!
              Det är klart att jag inte har överdrivit stor erfarenhet av 20vt men måste bara hålla med Fyr...

              mvh nöjd 16vt ägare
              Fiat Coupe 16vt -95
              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

              Comment


              • #8
                Jag var i exakt samma sits som dig Blink blink. Ville ha turbo men hade inte riktigt råd med en 20vt så ja hade siktat in mig på en 16vt..Det blev hur som helst en 20vt pga:

                *Fick låna lite av farsan :P
                *Nyare än 16vt
                *Bättre "ihopskruvade"
                *Betydligt snyggare mittkonsol
                *Snabbare
                *Lika dyr försäkring som 16vt
                *Bättre bromsar med sina brembo...
                *Bensinräkning istort samma?
                *Behövs inte mkt av varken pengar eller arbete för att trimma upp dom 50hk som du för övrigt såg i Min film

                Visst, 20vt:n kostade mig 2 extra löner men det var det KLART värt ;D

                Så har du cashen, köp 20vt! (Det är vad jag tycker och jag har kört båda (missförstå mig dock inte, 16vt var löjligt rolig den med )
                Last edited by smOOth; 28 December 2005, 21:20.
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...älskar min 16vt men tänk på att ju äldre bilen blir, ju större blir chanserna för div. "små-fix". Kan vara billigt men...många bäckar små...

                  Trots de saker som för närvarande stör mig med min älskling så älskar jag henne över allt annat. Antingen hon är 16vt eller 20vt.

                  Problemet är bara att man blir besatt!!! Det är liksom lite grann som att vara rökare (talar för mig själv), antingen du har pengar eller "inte har några pengar" så lyckas du alltid skaffa fram dom till ciggen. I detta fall bilen.

                  Think italiano-buy a coupè! (Eller en gul Lamborghini) :-)
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    ja, vad ska man säga???? smaken e som baken, o visst går det att få snurr på 16vt,,, det som talar för e att det e fler som e kunniga på just denna motor , det e ju samma som deltan, det finns fler godis bitar att köpa, rätt trimmad e den oförstörbar, bromsarna e faktisk inte mycket sämre än 20vt, fyrkolvsok e inte allt, o inte större diameter för den delen heller, dessutom kan du ha båda på 16vt, om du vill...

                    panelen ger högre kvalitet känsla i 20vt, om den e snyggare får DU avgöra, ljudet e goare i 16vt i mina öron, den har ett skönt morrande, tycker att 20vt låter vackert men tamt, men åter igen så e smaken som baken...

                    DU i samråd med din plånbok får avgöra, 20v e både dyrare i inköp o även i drift, men tro inte att 16vt e gratis, skillnaden e nog liten ;-)
                    lycka till...
                    Last edited by Fadi; 28 December 2005, 23:13.

                    Comment


                    • #11
                      *_*

                      Tackar så mycket för svaren.

                      känner ingen det där sen skoltiden Plant pizza 3 dagar i veckan o snusar, men endå hadde man råd med annat..


                      Farsan blir det nog inge lånande av, men banken kanske har lite pengar som de kan låna ut

                      Ah just det din film var det SmOOth citerar (togge looser) (bilspelet)
                      Får bli o åka runt o prova lite så får jag se.
                      Lägger up lite bilder sen när jag hittat till banken och till coupen



                      98 o frammåt 20vt?
                      slutades tillverka 2002?

                      M.v.h Emil

                      Comment


                      • #12
                        Tror produktionen lades ned runt slutet på 2000 faktiskt. Tror 20v (turbo) kom 96/97.

                        Panda 169

                        Comment


                        • #13
                          Re: *_*

                          Originally posted by Blinkblink
                          98 o frammåt 20vt?
                          slutades tillverka 2002?
                          Som Jim skrev slutade produktionen 2000. Det finns dock några bilar med årmodell 2001 hur nu det går till?

                          Om du tittar på 20VT så skall du tänka på att under mitten av '99 så fick alla 20VT ta del av många av "Plus" uppgraderingarna.

                          Personligen tyckte jag att dessa uppgraderingar var värda lite extra när jag köpte min
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Har en fundering på vad som är plus paket?

                            6 växlad låda.
                            har både set 99 med 5-6växlar.

                            andra fälgar med hål i.
                            ned lackade trösklar.

                            är det något mera som skiljer dom åt?

                            Comment


                            • #15
                              Pedaler, fjäderbensstag, kjolar och splitters fram, röd ventilkåpa är väl det jag kommer på just nu. Finns lite att läsa om de olika modellerna på www.fiatcoupe.net under länken "The range".

                              Panda 169

                              Comment

                              Working...
                              X