Announcement

Collapse
No announcement yet.

oktan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oktan?

    vad kör ni med för bensin? (coupe turbo). Kan man blanda bensin? jag menar om man kör med 98:a oktan och sen tankar med V-power fast det finns ngn liter kvar av 98:a oktan. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • #2
    Ska i alla fall inte vara något problem med att blanda olika oktantal.
    Kör som regel på 97 oktanig V-Power alt. 98 "vanlig", utbudet av bensin här är inte lika "brett" som i Sverige. Alla stationer har inte 98 oktan nämligen.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Fick höra en intressant sak för massa år sedan av en Esso Kemist i England som arbetade med bensin. Han sa att om man blandade 95 okt och 98 okt 40/60 så blev det en reaktion som gav en högre oktan, Typ 100-102. Men vet inte hur sant detta är och har inte provat, men han o andra sidan har ingen anledning att ljuga. Vem vet?

      Comment


      • #4
        Bosch Motronic ställer automatiskt om sig till lägre oktan och sänker laddtryck/tändning.
        Om man sedan tankar V-power (99oktan) får man nollställa systemet (lyfta batteripol) för att den ska ta hänsyn till detta. Och det gör den! :-)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          V-Power for president!
          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Xerxes
            Fick höra en intressant sak för massa år sedan av en Esso Kemist i England som arbetade med bensin. Han sa att om man blandade 95 okt och 98 okt 40/60 så blev det en reaktion som gav en högre oktan, Typ 100-102. Men vet inte hur sant detta är och har inte provat, men han o andra sidan har ingen anledning att ljuga. Vem vet?
            Helt fel. Det är helt omöjligt att det var en kemist som sagt detta. Om det inte var på skämt.

            Mer läsning på...
            http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
            http://en.wikipedia.org/wiki/Octane

            PS. Självklart kör jag båda mina bilar på Shell V-Power RON 99
            Last edited by TobbeC; 27 January 2006, 08:05.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Bosch Motronic ställer automatiskt om sig till lägre oktan och sänker laddtryck/tändning.
              Om man sedan tankar V-power (99oktan) får man nollställa systemet (lyfta batteripol) för att den ska ta hänsyn till detta. Och det gör den! :-)
              Ska inte behövas nollställning, men det kan nog gå några mil innan den anpassar sig själv.
              /Peter

              Comment

              Working...
              X