Announcement

Collapse
No announcement yet.

Försäkring Salu ansvar...något att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Försäkring Salu ansvar...något att ha?

    De ordnade billigast försäkring enligt insplanet samt verkar inte ha något krav ang. omkodning av nycklar och besiktning?

    Spontana åsikter?
    min gamla 405mi16 91 krockad och skrotad :/ http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=668

  • #3
    Kör på!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #4
      Originally posted by Freddan72
      Pris?

      8800kr helförsäkrat på min mor...
      min gamla 405mi16 91 krockad och skrotad :/ http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=668

      Comment


      • #5
        Riskfyllt men billigt!
        (de kan försöka kolla upp vem som körde när det smäller)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #6
          Sist jag hörde mig för hur det funkar om bilen är "utlånad" vid ev. skada så skulle det inte vara något problem. Men hur det sen fungerar i realiteten vet jag inte.

          Panda 169

          Comment


          • #7
            alltså fungerar det verkligen så? försäkringen står på pappa här hemma, men vadå den måste väl gälla alla i familjen?

            ett scenario:
            || pappa rattar bilen 99% av tiden,
            men en molning dag när den står ledig lånar jag den för att snabbt köra ner till kiosken och köpa kondomer. jag blir påkörd bakifrån på vägen dit. ||

            jaja nu flummade jag bara ihop nått. men nått sånthär måste väl ett försäkringsbolag täcka!?

            annars är det väl speciella försäkringar man tecknar. vet min syrra han nån försäkring som gäller alla över 24år (kanske en skenmanöver för att jag inte ska få köra den!?)
            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

            Fiat Coupe 20vt

            Comment


            • #8
              Brukar funka så att de har en högre premie om någon under 25 kommer att köra den.
              Om man säger att ingen under 25 kommer att köra den brukar det vara högre självrisk om nån inder 25 smäller den.

              Comment


              • #9
                Brukar inte bli problem så länge man bor under samma tak med försäkringstagaren. Lite svårt att försäkra en coupé 20vt med chip och 18" fälgar på tant Agda 78år och påstå att hon kör runt i den.

                Jag har hört att försäkringsbolagen kollar upp vem som brukar bilen genom vem som betalade p-böter, varifrån pengar till skatt/försäkring kommer om du ex. betalar från ditt konto men bilen står på någon annan. Värsta jag hörde om är att de pratat med en killes grannar vem som brukar köra bilen då de misstänkte honom för skenförsäkring.

                Var smart när du "skenförsäkrar"!

                EDIT: På tal om skenförsäkring hittade jag denna --> http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?A...ticleStateID=2
                Last edited by 84jr0; 31 January 2006, 14:18.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #10
                  Bor man under samma tak är det i regel lungt.

                  Gör man det inte är sannolikheten väldigt stor att man blir utan ersättning om det händer något.

                  Min åsikt är att det är bättre att ta en halvförsäkring på sig själv än att skenförsäkra bilen med en helförsäkring på någon annan.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #11
                    Fick halvårsinbetalningen på länsförsäkringen för någon vecka sedan... och den var faktiskt sänkt lite från förra halvåret! Trevligt, trevligt!

                    Får betala ca 2800:- för halvförsäkring (5600 för helår alltså), inget garage, mitt i Uppsala. Helt ok tycker jag!

                    //Gugge
                    snälla ta bort mitt konto....

                    Comment


                    • #12
                      Salus Ansvar är snåla djävlar imho. Polarn voltade sin Impreza -00 fick tarrig ersättning ! Men kan ju vara från fall till fall. Man vet ju aldrig.


                      //PP
                      Porsche 996 C2 -00
                      Volvo V60 D3 -12

                      Comment


                      • #13
                        har en "kompis" som använder salus ansvar på sin fiat 20vt han har nu.... han smällde en 16vt innan m salus som förs.bolag det var dock inte hans fel men fick full ersättnig... han har fortsatt använda salus ansvar som försbolag o är hittils väldigt nöjd...
                        Kanon att slippa betala självrisk på parkeringsskador...

                        Personen var/är under 25 bor inte under samma tak som sin pappa som bilen står på...


                        Men man ska ju vara försiktig.. bolagen kan säkert kolla upp mycket nogrant bara dom vill.. så därför kör JAG by the rules
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #14
                          Jag kollade upp vad min coupe 20vt skulle kosta på mej.
                          Helförsäkring Folksam Mitt i stan. Ca 46 000:- år

                          Comment


                          • #15
                            Jag begärde offert hos SalusAnsvar och fick ett pris på 24076 kr/år, helförsäkring.
                            Urkasst med andra ord...
                            Dom skrev i email-offerten att jag skulle få en skriftlig offert oxå.
                            Jag svarade att det av uppenbara skäl inte var någon idé att dom
                            skickade någon sådan då min bil inte var värd mer än max 100 papp.
                            Fattar inte att dom inte inser det själva... men allt går väl på automatik nuförtiden...

                            Fick följande förklaring till den höga premien:
                            =====================
                            Hej Alexander!

                            Tack för ditt e-brev.

                            SalusAnsvar samarbetar med olika fackförbund, nykterhetsrörelser och
                            kyrkor. Om du är medlem i någon av dessa kan du teckna gruppförsäkring
                            med en förmånligare premie.

                            I övrigt så baseras premien på en bilförsäkring på förarens ålder och
                            kön, bostadsort och vad det är för bil. I ditt fall är bilen extremt
                            motorstark i förhållande till tjänstevikten och den är ovanlig och medför
                            därför dyra reparationskostnader. Dessutom är den skadedrabbad.

                            Därav den höga premien.

                            Med vänlig hälsning

                            SalusAnsvar
                            =====================
                            Jag är ej medlem i något av deras samarbets-förbund/föreningar.
                            30+, bor mitt i stan, parkering på gatan.

                            Extremt motorstark!! Hehehe... Den kommentaren spar vi! :-D
                            Coupé 20VT LE -99 Svart
                            Camaro V8 1LE -14 Röd
                            Huracan V10 610-4 -14 Grå
                            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                            Comment

                            Working...
                            X