Announcement

Collapse
No announcement yet.

stötdämparbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • stötdämparbyte

    Tja... håller på att byta dämpare...

    Hur e det tänkt man skå ta loss det "upptill" PÅ RÄTT SÄTT har fått loss allting o har det av.. fjädring o dämpare... men hur får man dit det igen... lite svårt att få upp "skruven" på damparen så man kan fästa den m muttern som sitter i motorrummet... eller ska man skruva av ALLT, dvs alla fyra muttrar som håller fast "plattan" som håller dämparen upptill??

    Hoppas nå+gon fattar o akn hjälpa mig lite...

    //Daniel
    Vart tog min nacken vägen!?

  • #2
    Jo, skall nog ta ner allt, dvs de 4 (2 på punton) bultarna som sitter där. På punton var det 2 plast-mojjänger som klickade i när man tryckte tillbaka plattan upp. Höll hela benet på plats så man slapp hålla i med en hand samtidigt som man försökte dra dit en bult med andra handen. Glöm inte kolla vilket som är fram på plattan bara (om det är samma, inte säkert), fanns fram och bak på punton, och tar du ner den så känn på lagret som sitter där också, mina hade kärvat rätt ordentligt...
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Skruva loss de 3 skruvarna så kan du plocka bort hela benet.
      Om du bara ska byta dämpare så låt bli att överhuudtaget lossa på fjäderspännarna efter demontering av benet.

      Ett tips är att tanka ner verkstadshandboken som ligger här.
      Last edited by TobbeC; 8 March 2006, 08:39.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        jo jah ahr laddat ner den men trög som jag e så tycker menst att jag bara hittar blahablaha... typ siffror o mått o sånt tjaffs... hittar inget "how to do" o hittar nästan aldrig DET jag letar efter...

        jaja får ut o kämp vodare nu...

        Tackar!!
        Vart tog min nacken vägen!?

        Comment


        • #5
          Kort.
          Lossa hjul, applicera fjäderspännare, lossa de 2 nedre bultarna, lossa de 3 övre bultarna.
          Klart.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            kolla sidan 518 i pdf-dokumetet, står hur du gör för att byta dämpare/fjäder....
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Jag blir skogstokig!!!

              Har fått av en dämpare nu... men jag gjorde ju fel o lossade bulten upptill allra först o nå får jag inte ihop fjädrarna så pass mycket så att ja kan montera på "toppen" igen...

              mina fjäderpressare är för korta för att spänna ihop en hel fjäder så pass att ja kan montera det toppe igen... men sen e dom för länga när ja försöker pressa ihop fjädrarna när allting sitter fast på bilen... då tar dom emot upe i inne i hjulhuset...

              fattar ingenting... hoppa ni gör o aknske kan hjlpa mig...

              *suck*
              va gör man inte för sin älskling....
              Vart tog min nacken vägen!?

              Comment


              • #8
                hur många fjäderspännare har du? om du har fler än 2 kan du ta nytt grepp med en 3:e och 4:e, för att på så sätt få ihop den mer

                Om dom tar i fjädertornet har du dom nog på fel ställen, det är olika mycket plats på olika sidor

                Ta det väldigt försiktigt med fjädern! Det blir enormt mycket kraft, om spännarna lossnar kan du skada dig rejält
                /Peter

                Comment


                • #9
                  sååå jaaa äntligen.... spännde allt vad jag kunde... jagtryckte o en styrde o en skruvade fast toppen... det gick skiitbra =)

                  Så nu vet jag hur jag SKA o INTE SKA göra nästa gng =)))

                  Men tackar för hjälpen!! nu sak vi ge oss på nästa projekt...
                  Vart tog min nacken vägen!?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Indian
                    Så nu vet jag hur jag SKA o INTE SKA göra nästa gng =)))
                    Läs vad jag skrev längre upp Släpp inte fjäderspännarna...
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      problemet va att jag gjorde fel redan från början... lossade upptill INNAN jag fått av allt o innan ja satt på fjäderspännarna.. men som sagt vet hur jag ska göra nästa gång =)))

                      Men tack =)
                      Vart tog min nacken vägen!?

                      Comment

                      Working...
                      X