Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsvätskebyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsvätskebyte

    Någon som kan föklara för mig hur man byter bromsolja...
    Något speciellt verktyg ja måste köpa??

    Ja alla tips är välkomna.. sista som är kvar nu sen är bilen redo igen...


    från o med nu ska det böjra hålla sig på +grader dygnet runt här nere.... Våren e på väg =)))
    Vart tog min nacken vägen!?

  • #2
    Någon rättar mig nog som vanligt... ;-)

    1: Töm reservoaren på gammal olja, häll på ny. Håll sedan lite koll så att det inte tar slut i reservoaren, då har du luft i systemet och det tar en stund att få bort....
    2: sätt en slang på bromsnippeln, personligen tänker jag ha ca 1m lång slang för att själv se när ny olja kommer ut. Slangen är också bra eftersom du inte riskerar suga in lite luft i systemet när du släpper på bromspedalen.
    3: öppna nippeln lite
    4: bromsa lite försiktigt, tryck inte ner pedalen i botten. Fortsätt tills det kommer ut klar ny vätska
    5: dra åt nippeln igen.

    Kul att kunna svara på en fråga och få reda på om man tänkt göra det rätt, det var så här jag tänkte göra i alla fall (så det är ingen beprövad metod från min sida i alla fall). :-D Dessutom måste du lufta i rätt ordning, gör en snabb-sökning så får du nog några svar på vilken ordning det skall vara (eller kolla verkstadsmanualen, står säkert i den också)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      satt o bläddrade igenom hela verkstadsmanualen imorse men det enda jag hittade var hur och att man skulle fylla på olja i bromsoken me en liten burk fylld m olja o slan när man haft loss oken o tömmt dom på olja...

      det finns 2 behållare till bromsoljan väl?? en "Vanlig" o en reserv?

      Tömmer man oljan i dom genom att ta bort slangen undertill o låta det rinna ut i något eller hur ska man tömma dom..

      men som sagt viktigt att vet vilken ordning....
      hmm verkar rörigt..
      men ska nog kllura ut detta oxå efter ett tag med er hjälp...

      Skönt nästa år kommer det bara ta en helg o fixa allt man vill ah gjort innnan säsong..

      Man lär så länge man lever.

      Tackar...
      Vart tog min nacken vägen!?

      Comment


      • #4
        Att tömma behållaren var mest för att inte behöva pumpa ut det genom bromslednngarna, får skarpare gräns för när nya kommer också, har de sagt till mig. Tror att det är bäst att försöka suga ut det tills det är nästan tomt på något sätt, men plast-flaska och slang ex. vis. Titta lite på vätskan så att ev. luftbubblor inte pumpas med ner i ledningarna, har inte gjort det här själv, så jag vet inte om det bildas små bubblor när du häller på den i behållaren.

        Tror inte att man tömmer oken på olja, bara lossa nippeln och börja pumpa, så du behöver inte fylla på olja, det är nog mest om man haft dem borta för service gissar jag.

        luftning skall ske med bromsen längst från reservoaren först och sedan närmre och närmre enl. vad jag läste på punto-forum. Så blir väl höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram (höger=passagerarsidan). Fast har också läst att man skall göra det diagonalt, ledsen att inte kunna vara 100% på det här....
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          ok tackar... ja jag får se hur det löser sig...
          ska nog kunna ordan det efetr elite klurande...

          men kommer någon på något mer så tipsa gärna..

          e ju lite nervöst att fixa med det.. vill ju itne vara utan bromsar helt plötsligt...

          //Daniel
          Vart tog min nacken vägen!?

          Comment


          • #6
            Vet inte om det påverkar ordningsföljden, men Coupe 20VT Brembo oken har en inre och en yttre nippel.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Novisen; alltid lika kul när nån gör en guide utan att ha gjort det själv.. :-D
              Man brukar kunna köpa ett luftningsset, en slang som man kopplar mellan däck och vätskebehållare. Har dock aldrig riktigt passat på mina bilar..
              Annars funkar väl det gamla vanliga tricket att en kompis sitter i o pumpar. Stängd nippel, pumpa upp, öppen nippel, tryck pedalen, stäng nippel. Osv.
              På Coupe tror jag det var vä fram, hö fram, vä bak, hö bak som är en bra ordning. Och 16vt har väl bara en nippel på varje så det är lugnt.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Re: Bromsvätskebyte

                Originally posted by Indian
                Någon som kan föklara för mig hur man byter bromsolja...
                Något speciellt verktyg ja måste köpa??

                Ja alla tips är välkomna.. sista som är kvar nu sen är bilen redo igen...


                från o med nu ska det böjra hålla sig på +grader dygnet runt här nere.... Våren e på väg =)))
                Har inte bytt bromsolja på min Coupe ännu men jag har gjort det på mina tidigare bilar och det borde inte vara någon större skillnad.
                På Mekonomen finns ett "verktyg" för att byta bromsolja. Det är en slang med en luftventil för att ansluta på en ventil på ett däck i ena änden och ett skruvlock för att skruva på bromsvätskebehållaren i andra änden. Kolla bara så att locket passar till bromsvätskebehållarens hål, men jag tror att detta är standard. När man anslutit detta är det endast att öppna nippeln på oket så ser däckets lufttryck till att trycka ut vätskan (det går lungt och fint och skvätter inte, fast man kan ju försöka öppna ventilen försiktigt). Man ser tydligt när det kommer ny och fin vätska. Se till att hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren bara, så att den inte sjunker för lågt och därmed drar in luft i systemet. Mao, lossa nippeln och låt det flyta ut lite, stäng och fyll på behållaren, lossa och låt flyta ut osv...
                Skitenkelt, man kan göra det själv och behöver inte bromsa och hålla på.
                Sen är det bara att provbromsa på en grusplan och försöka låsa däcken och kontrollera bromsspåren så att de är lika långa. Då har du bra bromsverkan på alla fyra hjulen och allt ska vara ok.
                Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                Comment


                • #9
                  Precis, problemet är bara att det verkar svårt att hitta varianten som passar Fiats behållare.. Om nån gör det får han gärna hojta till!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    per: Man gör så gott man kan :-D (vägrar uppfatta någon som helst ironi om det var menat så) Hoppas att det inte var helt fel, verkar inte så.

                    trodde att den där slangen skulle hjälpa till så man inte behöver stänga nippeln mellan tryck/släpp på pedalen.... Att trycka med lufttrycket har jag hört kan ge små små luftbubblor i oljan, säkert inget allvarligt eller ens sant. Skall prova min egen metod snarast, sommardäck på om en vecka ungefär, 1april. Skit i väglaget ;-)
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      så då är bromsarna luftade... pressade ut en hel del olja men såg däremot inte någon skillnad mellan ny o gammal olja.

                      När jag skulle börja luft dom så var min behållare i princip tom eftersom jag bytat belägg o haft av all fyra oken helt, så jag fyllde på den till max... pumpade ut olja från varje ok tills ja inte hörde eller såg någon luft i slangen. Hade en komis som hjälpte pumpa öppna/stäng pumpa öppna/stäng. i ordningen vänsterbak, högerbak, högerfram, vänsterfram. mellan varje ok så fyllde jag på olja till max. så pumpade väl ut lite mer än en halvliter olja samanlagt.

                      använde biltemas bromsluftar burk/slang med backventil. kosatde 39.90 tror jag. e ju tänkt man ska kunna göra det själv då fast efter bara två ok så började backventilerna läcka så jag ahde inte velat göra det själv.

                      Tackar så mycket för all hjälp...
                      Nu e det bara på m glasen för dimm/blinkers/positionsljus nya däck kommer i veckan sen e den redo för besiktning.. så det enda som kan krångla är nog bara värdena dom mäter...


                      Ses på vägarna... ska regan hela veckan här nu så det e bra... bort me all snö o salt.. o gör väg för våren o alla fiatar som vil ut o köra....
                      Vart tog min nacken vägen!?

                      Comment


                      • #12
                        trodde jag var klar med bilen men INTE...

                        skulle köra ut den ur garaget o det första jag märkte var att bromsen gick i botten....

                        Kollade lite o märkte att om bara tändningen är igång så blir bromsarna stumma efter ett tag (i det läget luftade jag mina bromsar) Men när man sätter igågn motorn så går pedalen i botten utan minsat bromseffekt. Men om man trampar på pedalen några gånger snabbt efter varandra så blir den stum...

                        Måste motorn vara igågn när man luftar bromsarna??
                        eller vad kan ja annars gjort för fel??

                        Locket på ellr av på behållaren för bromsolja när amn luftar??

                        hörde att man kan få bromsa ett antal ggr direkt efter man luftat för att bromsarna ska börja ta igen...

                        Ja tips tas tacksamt emot igen om någon vill...

                        //Daniel
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #13
                          Låter ju precis som det är luft kvar.

                          Motorn skall inte vara igång när du luftar. Locket brukar jag se till att ha på så mycket det bara går, fast det är bara för att bromsvätskan inte skall ta åt sig fukt i onödan. Och du bör se tilll att hela tiden hålla vätskan ovanför minstrecket för att undvika att dra i luft i systemet.

                          Gamla bromscylindrar kan ställa till bekymmer om man trycker bromspedalen i botten, då de oftast är fulla med srost och annan skit. Rekommendationen är att inte trampa ner pedalen mer än till hälften. Fast nu var väl det knappast något bekymmer eftersom vätskan såg ren och fin ut.

                          Comment


                          • #14
                            så allting ska vara helt avstängt (nyckel i fickan)...
                            Får göra om det imrogon o hoppas på bättre resultat då...

                            Men det är såååå tråkigt...
                            Vart tog min nacken vägen!?

                            Comment


                            • #15
                              Varför skall man inte ha motorn på? Ingen motor, inget bromsservo...
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X