Announcement

Collapse
No announcement yet.

Många godbitar på blocket...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Många godbitar på blocket...

    Hej alla!

    Är det bara jag eller börjar en del godbitar klättra ner från hundra papp-strecket till mer lättillgängliga priser? En snabb sökning gav ett helt gäng 20VT för 60-70 tusingar.

    Man blir mer och mer sugen!
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    Alla är väll importer?
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #4
      Originally posted by TobbeC
      Alla är väll importer?
      60-70 tkr låter väldigt lite. Spelar roll om det är import bara all dokumentation finns för sådan liten summa tror jag att något fattas. Värt ändå att titta på bilen!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #5
        Originally posted by 84jr0
        bara all dokumentation finns
        Vad menar du med "all dokumentation". Hur skall du kunna bekräfta miltalet på trippmätaren med "dokumentation" ?
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #6
          Originally posted by TobbeC
          Vad menar du med "all dokumentation". Hur skall du kunna bekräfta miltalet på trippmätaren med "dokumentation" ?
          Man ser skicket på bilen, dokumentationen bekräftar bara skicket. Man kan alltid kolla upp dokument på företaget som utfärdat den dock är det lite detektiv jobb.

          En svensksåld bil kan lika gärna vara tillbaka skruvad som en importerad.

          Jag har både sett och hört vad man håller på med "svensksålda bilar" när det gäller service och skruvandet av trippmätaren.
          Det är inte ens olagligt att skruva tillbaka den bara man informerar köparen - vem är så snäll?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #7
            Exakt... Sånt trams att klanka ner på importer. Varför skulle en ex tyskimport som troligen aldrig nuddat salt vara sämre än en saltkörd bil köpt på någon firma här i sverige? Det fuskas med största sannorlikhet nästan lika mycket i de båda länderna. Har man bara lite täckning när man ska köpa bil så är det inga problem i regel.

            mina 50 cent

            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #8
              Originally posted by 84jr0
              En svensksåld bil kan lika gärna vara tillbaka skruvad som en importerad.
              Visst men skillnaden är att det går att kontrollera på 5 minuter. Ett samtal till bilregistret så får du alla mätarställningar vid besiktningarna. 99% av alla bilar som skruvas görs det vid importtillfället. dvs. Köper du en tysk bil i tyskland är det bra mycket säkrare än att handla en "importbil" på blocket.

              Den senaste dokumentären som bvisades i TV så var väll 8 av 10 importbilar man kollade på skruvade.

              Originally posted by ParkPre
              Exakt... Sånt trams att klanka ner på importer.
              Det handlar väll inte om att klanka ner. Utan bara att vara realistisk. Imporbilar har ett lägre andrahansvärde så enkelt är det. Om man är duktig på bilar så är absolut importbilar inget hinder snarare tvärt om pga. priset.

              Varför skulle en ex tyskimport som troligen aldrig nuddat salt vara sämre än en saltkörd bil köpt på någon firma här i sverige?
              1# Det saltas friskt även i tyskland.
              2# En Svensksåld bil är superenkel att kolla upp du gör det på 5 minuter.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #9
                "Det saltas friskt även i Tyskland"
                Beror helt på VART i tyskland man köper. Längre ner i tyskland saltas det icke.

                Visst man kan kolla gamla besiktningpapper. Men bilen kan likväl vara skruvad 5000mil i praktiken. Sen så tycker jag faktiskt att priserna mellan importer och svensksålda har jämnat ut ganska så rejält på senare år.

                //PP
                Porsche 996 C2 -00
                Volvo V60 D3 -12

                Comment


                • #10
                  Originally posted by ParkPre
                  Visst man kan kolla gamla besiktningpapper. Men bilen kan likväl vara skruvad 5000mil i praktiken. Sen så tycker jag faktiskt att priserna mellan importer och svensksålda har jämnat ut ganska så rejält på senare år.
                  Förklara gärna hur det skulle gå till?
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #11
                    Ok. Det går väldigt lätt att köra 5000mil på ett år om man vill. Sen skruvar man tillbaka mätarn 4998mil och besiktigar. Ingen större konst.


                    MVH//PP
                    Porsche 996 C2 -00
                    Volvo V60 D3 -12

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by ParkPre
                      Ok. Det går väldigt lätt att köra 5000mil på ett år om man vill. Sen skruvar man tillbaka mätarn 4998mil och besiktigar. Ingen större konst.
                      Nu är det ju så att vanliga människor sällan skruva bilar. Att man skulle göra det jobbet att varje år att skruva tillbaka mätare för att i slutet kanske spara några kronor när man säljer bilen är inte speciellt troligt.

                      Att man istället som importör väljer att skruva tillbaka mätaren innan man stället ut den i hallen / lägger ut den på blocket, är desto troligare då det blir en direkt avkastning på affären.

                      Dra upp huvudet ur sanden. Min nästa bil kan tänkas bli en importbil men inte faan kommer jag handla med ögonbindel och öronproppar. Jag kommer även kallt räkna med att jag får ut mindre för den och får betala en högre försäkring.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #13
                        Nej det är exakt det jag säger. Är man inte en komplett idiot är det inga problem att handla import. Därför är det så onödigt att klanka ner på importer. Sånna som dej som gör mycket folk misstänksamma i onödan. Priserna beror mångt och mycket på att folk snackar skit om importer. Vilket är ganska så onödigt eg. Men det är väl inte mer jobb för Hugo 25 att skruva tillbaka mätarn 5000mil än Ingvar 53 som har hand om bilarna på "Oseriöse Harrys biltorg"? Inte så att man kan skruva tillbaka mätarn 15000mil på en Fiat Coupé utan att det märks för typ vem som helst.

                        Nuff said

                        MVH//PP
                        Porsche 996 C2 -00
                        Volvo V60 D3 -12

                        Comment


                        • #14
                          Tobbe, du kan ringa ner till Tyskland och höra samma sak. Förresten vad händer med briefet när man reggat sin bil i Sverige? Om den inte måste överlämnas kan de vara bra att spara en kopia för att bekräfta allt. Har man rent mjöl i påsen är det inga problem men importerade bilar.

                          Vad det gäller Fiat är jag inte så orolig för skruvade mätare, handlar du Audi eller BMW tror jag att risken är större. Det som oroar mig är att de kan vara vääääldigt hårt köra och slitna. För ett tag sen var den en tjej på forumet som hade rent sagt förjävliga problem med sin coupe och det visade sig att den var trimmad och tokkörd på bana varpå den återställdes innan den såldes med sliten motor och styrbox mm.

                          Sen får jag en uppfattning att 16vt är mera hårt körd av någon i yngre ålder med tanke på inköpspriset än vad en 20vt är.

                          Man kan inte döma ut importerad bil utan att ha sett den. Min coupe är importerad 2002 och saknar lite historik från Tyskland men aukt. Fiat verkstad i Sverige har gått igenom den och sett till att allt är som det ska, och de bjöd på 1 års garanti och jag köpte till 1 år = 2år sammanlagt - hur fel kan det bli? I övrigt är den mycket fin, ja det får ni se på Skokloster.


                          EDIT: ParkPre> Anledningen att ryktet kom upp är för att många bilköpare är dumsnåla, de vill ha det bästa för så lite pengar som möjligt. Sen finns det "smarta" säljare som utnyttjar dessa bilköpare varpå de blir missnöjda.
                          Last edited by 84jr0; 29 March 2006, 12:11.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #15
                            skruvade mätare?

                            Hejsan
                            min 20v turbo är bårde sv-såld och den har ingen skruvad mätare eller konstiga krokskador och priset är under 70tkr.

                            fördelen med sv såld är att man kan ringa till fiat verkstaden som har servat den , dom sparar upgifterna på fordonets regnr där av kan du se om mätarstälningarna stämer.

                            Inte lika lät att kolla med en tyskinport.
                            Jag har hämtat en del bilar i tyskland dom brukar inte vara lika välservade som sv-sålda och dåligt med historik,

                            det är altid bäst att importera bilen själv så sliper man dom konstiga service stämplarna.
                            Vanligt på impoterade bilar är att dom har väldigt många sörvice stämplar från samma verkstad ändå visar det tyska ägarpaprena att ägarna komer från olika städer? konstigt,

                            Comment

                            Working...
                            X