Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montera turbotrycksmätare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    mer frågor

    Är det likadant o montera på 16vt som 20vt borde det vell vara? sätter T på (vakumslangen) dvs lilla slangen som går från dumpventilen?



    Var inget :P

    Tipps till mig själv : Läs några av inläggen i tråden innan du skriver något själv, dum fan !!!
    Last edited by Blinkblink; 18 July 2006, 13:59.

    Comment


    • #17
      Re: mer frågor

      Originally posted by Blinkblink
      Är det likadant o montera på 16vt som 20vt borde det vell vara? sätter T på (vakumslangen) dvs lilla slangen som går från dumpventilen?

      japp
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #18
        upp med tråden igen, ska montera mätaren i helgen är lite rädd för att paja belysningen och dimmern. Någon som vet exakt färger på plus/minus, tror att jag slarvade bort multimetern så jag kan kolla. Räcker att man sätter strömtjuvar på dimmern eller?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          - är svart + är röd på batteriet tihi

          Comment


          • #20
            Originally posted by Blinkblink
            - är svart + är röd på batteriet tihi
            Är det samma färgkombination på dimmern? Tänker inte dra sladd från batteriet till mätaren känns onödigt.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Originally posted by 84jr0
              upp med tråden igen, ska montera mätaren i helgen är lite rädd för att paja belysningen och dimmern. Någon som vet exakt färger på plus/minus, tror att jag slarvade bort multimetern så jag kan kolla. Räcker att man sätter strömtjuvar på dimmern eller?
              Använd multimeter. Finns säkert någon i din närhet som kan låna dig en
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                Re: fråga!

                Originally posted by Blinkblink
                eftersom man använder ett T så förstår jag inte en sak..
                borde det inte bli lägre tryck på sidan som går till mätaren eftersom luften vill ta enklaste vägen och det är rakt igenom?

                Hur ska man i så fall kunna mäta när man inte får ett riktigt värde?

                Kanske blir så lite skillnad så det inte spelar någon roll?

                har ett T här på jobbet o håller på o testade blåsa tryckluft igenom det.. och det blev som jag trodde. utgången där turbotrycksmätar slangen är där var det mindre tryck en vid de andra.

                ??
                Om du håller igen hålet rakt fram får du lika mycket tryck åt sidan.

                Eftersom du inte dumpar ut någon luft i atmosfären utan den delen som går rakt fram trycker/suger på kolven i avlastningsventilen "dumpventilen" och den delen som går åt sidan trycker/suger i din laddmätare så byggs det upp samma tryck i de båda anslutningarna på ditt T-kors.
                Ibland sitter den en liten strypningen i det hålet som ska gå till mätaren, detta bara för att få en lite stabilare mätarnål.
                Click here to visit Raceitaly
                ______________
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                Acura Legend 3,2l V6 -91
                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                Murphy´s law.

                Comment


                • #23
                  84jr0: Det är väl en vanlig mekanisk mätare du köpt? I så fall skall du bara ha ström till lampan och den bryr sig inte om vilket som är plus och minus, så bara sätt du in sladdarna åt vilket håll du vill, det spelar ingen roll.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by novisen
                    84jr0: Det är väl en vanlig mekanisk mätare du köpt? I så fall skall du bara ha ström till lampan och den bryr sig inte om vilket som är plus och minus, så bara sätt du in sladdarna åt vilket håll du vill, det spelar ingen roll.
                    Nu är jag ingen el-expert men jag får inte ihop det. Det är ingen växelström i bilen, även om det endast handlar om en lampa så måste plus sitta på plus ledningen.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Det skall bara gå ström i en riktning i lampan, spelar ingen roll vilken riktning, det lyser ändå. Hade det varit en diod som lyser och inte en vanlig glödlampa så hade det spelat roll vilket som är plus och minus.Den ena sidan på lampan kopplar du till jord, den andra till plus, spelar ingen roll. OM det inte skall gå ström till annat än lampan, men det gissar jag att det inte skall.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #26
                        84an, du har PM.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by novisen
                          84an, du har PM.
                          Det har du oxå!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment

                          Working...
                          X