Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddtryck samt oljetryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddtryck samt oljetryck

    Tjena! Jag har en Coupé 16V Turbo -94 som jag har lite problem med.

    1. När jag startar kärran och motorn är kall så går oljetrycks mätaren upp till 3bar och sänks till ungefär 1bar på tomgång när den är varm. Men när jag kör med bilen så går bara mätarpilen upp till 2-2.5bar. Jag har hört att den ska upp i toppen dvs. till 3bar när man gasar. Hur ligger det till egentligen? Har jag ett fel och i så fall vad kan det? Kan det vara oljetrycks givaren som behöver bytas?

    2. När jag köpte bilen så sa den dåvarande ägaren att det satt ett evo chip i bilen och att jag bara behövde köpa en pysventil för att höja laddtrycket. Jag hade vid den tiden knappt någon kunskap om Coupén eller turbo bilar i allmänhet i och med att jag inte hade ägt någon innan. Fick sen reda på att laddtrycket höjs automatiskt med evo chippet och jag vet inte vad det var för skumt chip som han hade satt i bilen. Jag fick dock med mig original chippet och satte i detta. Snubben hade också satt i en laddtrycksmätare i A-stolpen som nu visar 0.5bar med org. chippet. Jag har hört att bilen ska ladda 0.7bar med det chippet. Hur mycket ska turbon ladda egentligen och om det är något fel kan det då vara att mätaren inte visar korrekt?

    Vore tacksam för all hjälp som jag kan få så att jag kan sluta var närvös och åtgärda de eventuella fel som kan finnas.
    Last edited by TheQuarterMile; 13 April 2006, 18:12.
    The only difference between men and boys is the price of the toys!

  • #2
    Oljetrycket verkar helt normalt.

    Laddtrycket kan verkligen variera med kvaliteten på mätare.. Men visst, uppåt 0.7-0.8 borde det vara. (?)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jaha, men ska inte oljetrycksmätaren visa 3bar när man kör med bilen? Någon sa till mig att jag skulle testa med en ny olja, typ 10/60 Castro.
      Och jag stör mig lite på att ingen verkar veta exakt vad laddtrycket är original på en 16V Turbo. Ska mäta upp detta på en verkstad med det vore ju en fördel om jag visste vad som är korrekt.
      The only difference between men and boys is the price of the toys!

      Comment


      • #4
        Laddtrycket borde stå i manualen för bilen, det gör det i min till punton och jag har för mig att jag såg det till coupen också, till 80% säker på det (har för mig att jag läst 0.8bar på 16VT som laddtryck dock). Annars borde det definitivt stå i verkstadshandbooken som finns länkad, lite knepigt att hitta i den ibland bara.
        Personligen anser jag också att trycket skall vara 3bar på mätaren när du kör, det egentliga trycket i motorn ligger på 4.8bar om jag minns rätt. Och eftersom mätaren studsar upp till 3 när du startar så antar jag att mätaren funkar som den skall. Helt säker kan man iofs inte vara innan man kollat trycket med en annan mätare dock. Dessutom verkar det vara normalt med lågt oljetryck på just 16V-motorn, om jag läst inlägg rätt tidigare. Kan ju vara oljepump, vevlager, givare, mätare t.ex. som ger lågt tryck.

        (terminologin är nog inte helt rätt, och ett par sakfel kanske, men jag gör så gott jag kan ändå ;-) )?

        edit: en tjockare olja borde ju ge högre tryck. Har läst något om en Castrol helsyntet att den inte är en syntetolja även om det står syntet på den, något om luddiga regler. Kan vara felunderrättad dock.
        Last edited by novisen; 12 April 2006, 12:21.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          16VT

          Oljetryck (vid oljetemp 100 gr C):

          Vid tomgång: 1.1 bar

          4000 rpm: 5.5 bar

          Taget från Verkstadshandboken sid 30 av 861
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            I instruktionsboken står max turbotryck och för 16vt står det
            - Maximum turbocharging pressure: 1,05 bar.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Ja maxtrycket ja, men det står inget om vad original turbo trycket skall vara. Har hört olika åsikter, allt från 0.5bar till 0.9bar.
              The only difference between men and boys is the price of the toys!

              Comment

              Working...
              X