Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av tomgångsventilen!!!! :-(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rengöring av tomgångsventilen!!!! :-(

    Ja, jag vet att detta är andra tråden...

    ...igår plockade jag bort tg.ventilen för rengöring. Fick bort ventilen, skruvade bort den lilla muttern och plockade bit för bit bort de olika delarna för rengöring.

    Så var det då dags för att sätta ihop delarna igen. Med lite irritation över OM man verkligen gjort rätt, sattes så ventilen tillbaks på dess rätta ställe. Dags för test! Starar upp med lätt gaspådrag.....och vad händer...? Jo, putter putter för att sedan lägga av. Startar upp igen och denna gång ger jag mer gas. Samma sak händer fast denna gång lägger den av fortare.

    Ja ha! Bara att plocka isär åbäket för andra gången för att se om jag placerat delarna fel nånstans. (VARFÖR hade jag inte bättre koll då jag tog itu dem?????) Öppnar så upp ventilen och plockar ur delarna igen. Denna gång börjar jag att placera del "ollon"-liknande metall delen längst ner, fjäder 1 och fjäder 2 ovanpå varandra och skruvar igen.

    Test nr2. Denna gång känns det riktigt bra MEN, vid testkörning så känns det som att köra en automatväxlad bil!!!!! Motorn ger automatiskt runt 1500varv utan gaspådrag. Vid tomgång likaså. Den varvar alltså inte ner.

    VAD har jag gjort för fel? Skall muttern skruvars åt hårdare/lösare....?

    Snälla hjälp!!!!

    MvH.
    Plant

    Pm:a mig GÄRNA med svar samt beskrivning.
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Tjena plantan, precis PM:at tillbaka

    Mätte du hur mycket inskruvad muttern var?
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      ....

      ...så det kan alltså vara det som är problemet ? För närvarande varvar den upp och ner mellan 1000-1600v vid tom gång!!! Vad bör tomgången normalt ligga på...?
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        500-800rpm men jag tror inte mätare ofta går under 1000...så den hamnar där omkring men 1600rpm en liiite mycke

        "Innuti ser du en fjäder som hålls på plats med en 4mm mutter, mät skruvdjupet på
        muttern innan du lossar. Min var på 3.3mm från toppen på gängan till muttern."

        Last edited by TurboNimitz; 13 April 2006, 15:43.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          ...

          ...okej, det är taget! Men nerifrån och upp, del till del. Med vad börjar jag? Kommer du ihåg det? Börjar få RIKTIG noja för att jag monterar ihop i fel ordning... :-/
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #6
            ....

            ...Du ska ha ett JÄTTETACK Turbo Nimitz för hjälpen. Nu funkar det som det ska med TOMGÅNGEN.

            DOCK inte med dimmern till instrumentbrädan. Läs tråd....
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              va var är tråden???

              pilla loss brädan med dimmern på..de e en liten tunn axel mellan själva ratten man snurrar på och potentiometern som reglerar ljuset...den axeln burkar pajja.. ersätt med typ nått hållbarare o superlimma så ska de funka
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment

              Working...
              X