Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chip till 16V Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chip till 16V Turbo

    Tänkte höra med några kunniga här på forumet vad som finns ute på marknaden när det gäller chip trimmning till 16V Turbo. Känner till Evo chippet men vet inte riktigt vad som skall bytas mer när man chippar bilen med detta chip. Finns det något chip som ger mindre häst än Evocar chippet? Har inte råd att lägga för mycket pengar på bilen för tillfället men vill gärna ha lite mer hästar.
    Undrar också vad som är skillnaden med att sätta i ett trimchip och att höja laddtrycket med hjälp av en pysventil?
    The only difference between men and boys is the price of the toys!

  • #2
    Squarda
    EVO-cars
    Novitec
    G-Tec

    När man chipar ska man sätta in kallare stift, Coupé 20vt ska ha NGK BKUR7ET och 16vt ska ha NGK B8EGV

    Dumpventil kan vara bra att byta, 20vt ska ha återcirkulerande och 16vt kan ha öppen.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Ok. Tack för svaret. Behöver man byta bränsle pump också? Vad är priserna på dessa chip och var får man tag i dem?
      The only difference between men and boys is the price of the toys!

      Comment


      • #4
        Originally posted by TheQuarterMile
        Ok. Tack för svaret. Behöver man byta bränsle pump också? Vad är priserna på dessa chip och var får man tag i dem?
        Nu är jag inte säker om alla de som jag räknat upp gör chip för 16vt.

        http://www.squadra-tuning.com/Englis...fiat_16vTB.htm -> Länk till Squarda för 16vt.

        Vad jag känner till behöver man inte byta bränslepump om man endast kör med chip.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          EVO chippet finns det en kille på FCC UK forumet som säljer, en portugis har jag för mig.
          Dock borde det väl finnas nån som har kopior på det i Sverige?
          Ska väl också helst paras ihop med en 3 bars bränsletrycksregulator och lite kallare stift.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Squarda
            EVO-cars
            Novitec
            G-Tec
            G-tec och Novitec finns bara till 20vt!

            Hörmann har chip till 16vt och 20vt.
            http://www.hoermann-motorsport.de/in...xt&id=0&spid=1

            Turmax (italiensk firma) har chip till 16vt och 20vt.
            http://www.turmax.it/sito_ita/
            Last edited by Freddan72; 13 April 2006, 20:42.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Har själv beställt evochipet från han på fccuk-forumet, hans nick är paulinho, du kan pm:a honnom. Fick hem det häromdagen, kostade 85 eller 80 euro ,kommer inte ihåg, inklusive frakt. Nu ska jag bara skaffa en btr och nya stift. Ska också sätta i en turbotryckmätare för att få lite koll på chipet.

              Comment


              • #8
                Ok. Är det original Evocar chip eller är det en kopia? Med "btr", menar du bränsletrycksregulator då eller? Vad för btr och stift köper du då? Inget annat som man skall tänka på? Tack för svaren!
                The only difference between men and boys is the price of the toys!

                Comment


                • #9
                  Det är sannolikt en kopia men jag har bara hört bra om det på fccuk-forumet.

                  Ja jag menar bränsletrycksregulator men det är så jobbigt att skriva

                  Du kan kolla på denna sida så får du lite mer info http://www.evocars.com/acatalog/EPROM_Fiat.html Har hört att de lagt ner verksamheten men sidan finns i alla fall kvar så jag vet faktiskt inte om det stämmer.

                  Vilken btr man ska ha har jag forskat en hel del i utan att komma fram till något 100%-igt svar. Vad jag tror och har hört från en del kunniga människor är att man i det här fallet ska ha en linjär btr som är på tre bar. Det finns då två möjligheter: att köpa en inställningsbar och ställa den på tre bar eller att köpa en som är på tre bar helt enkelt. Har pm:at togge på det här forumet om det han säljer tydligen sånna.

                  Bygger mycket av detta resonemang på denna tråd http://lanciadelta.se/forum/viewtopic.php?t=70 Där snackas det om en lanciamotor men ta det bara lugnt för det är samma motor som den vi har. Kolla även denna tråd http://www.fccuk.org/forum/showflat....ge=0#Post78164 .

                  Ska besiktiga min bil den 27:e och jag tror att jag ska vänta till efter det med att sätta i chipet. Sen ska jag skriva några rader om hur det gick. Tänkte göra ett litet före och efter test typ sånt dom kör i teknikmagasinet 70-120 på fyran och allt vad det är.

                  Comment


                  • #10
                    Snor tråden lite, undrar om man måste ha bränsletrycksregulator på 20vt när man chipar den?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Knappast. Det sitter ju redan en regulator på tre bar. Om det är något som begränsar bränslemängden så är det väl isåfall spridarna och spänningen till bränslepumpen, kan väl vara värt att se över om du ska byta till större turbo osv men inte om du bara ska sätta i ett novitec eller gtech-chip.

                      Rätta mig om jag har fel, ni som har bättre koll på det här.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Linus
                        Knappast. Det sitter ju redan en regulator på tre bar. Om det är något som begränsar bränslemängden så är det väl isåfall spridarna och spänningen till bränslepumpen, kan väl vara värt att se över om du ska byta till större turbo osv men inte om du bara ska sätta i ett novitec eller gtech-chip.

                        Rätta mig om jag har fel, ni som har bättre koll på det här.
                        Bra att veta!
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Är det inte så att maxtrycket för original turbon ligger på 1.05bar som det står i manualen och evo chippet ger ca. 1.45bar. Pallar turbon detta? Och hur är det med kopplingen? Har lite problem med mitt laddtryck också (kör med original chip), turbon laddar bara 0.5bar enligt mätaren. Kan det vara fel på EBV:n eller något liknande?
                          The only difference between men and boys is the price of the toys!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by 84jr0
                            Snor tråden lite, undrar om man måste ha bränsletrycksregulator på 20vt när man chipar den?
                            Alla Coupe modeller utom 16V turbo har en 3 bar BTR som standard. 16V turbon har en 2.5 bar regulator.
                            Ska dock reservera mig för ev. fel gällande 1.8l, vet inte vad den går med för bensintryck.

                            Panda 169

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TheQuarterMile
                              Är det inte så att maxtrycket för original turbon ligger på 1.05bar som det står i manualen och evo chippet ger ca. 1.45bar. Pallar turbon detta? Och hur är det med kopplingen? Har lite problem med mitt laddtryck också (kör med original chip), turbon laddar bara 0.5bar enligt mätaren. Kan det vara fel på EBV:n eller något liknande?
                              Turbon påverkas nog inte av det, den snurrar ju på med samma hastighet oavsett vilket chip som sitter i bilen. Men det är klart att hållbarheten på motor och koppling i övrigt kan påverkas. Det kanske är fel på din mätare, slang som sitter i kläm eller nåt.

                              Comment

                              Working...
                              X