Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjutande broms bak

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tjutande broms bak

Jag har ett ganska jobbigt problem. Skulle åka hem från mina föräldrar i Skara igår (en resa på drygt 30 mil). Efter ca 3 mil började min högra broms bak att tjuta som attan! Vågade inte åka vidare då jag var rädd att bromsen skulle bli väldigt varm så att jag inte skulle kunna ta mig nånstans, så jag vände tillbaka. Imorgon hoppas jag hitta en verkstad som kan hjälpa mig att smörja upp det, men eftersom det är så kort varsel kanske jag får göra det själv.
    Någon som ha lite tips på var jag ska smörja osv? Jag sitter ju ganska illa till eftersom jag inte kommer härifrån, så all hjälp är välkommen!!!
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

Har de börjat kärva? Testat med dra i handbromsen några gånger? Hur låter det, som gnissel eller? Slut på belägg? Ta av hjulet och kolla.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0
      Har de börjat kärva? Testat med dra i handbromsen några gånger? Hur låter det, som gnissel eller? Slut på belägg? Ta av hjulet och kolla.
      Jag försökte få av hjulet på plats, men det satt så in i bomben, så det sket sig.
      Som tur är känner mina föräldrar en bilmek, så han kunde ta in bilen direkt imorse. Det var helt enkelt beläggen som satt fast i skivan pga för dålig smörjning. Borde har fettat in beläggen där de ligger an mot oket när jag fick vinterdäcken monterade, så felet får man väl säga var självförvållat.
      Nu har dom fixat till det iaf och oket såg bra ut, så nu bär det av hemåt.
      Får ta och titta lite närmare på var de fettat in så att jag vet hur jag borde göra, man lär så länge man lever!
      Borde inte vara nått problem mer...

Tack för uppmärksamheten!

Comment

Bak sitter det ju klassiska enkolvsok. Eftersom bilen inte bromsar speciellt mycket bak så finns det risk för att det kärvar ihop där bak. Speciellt om man har bilen avställd utomhus.

Det du råkade ut för är mycket vanligt på bilar med enkolvsok bak. Vilket är ganska många.
        Porsche Boxster S 2002

Comment

Brukar bromsa med handbromsen och pedal för att det skall röra sig lite mer där bak emellanåt. Någon har nämnt att det inte hjälper så mycket, men nyper det hårdare bak så rör de sig mer och förhoppnigsvis hjälper det till för att slippa kärva ihop sig.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Bra att det löste sig. Jag har aldrig haft liknande problem på någon av mina bilar, gäller att bromsa hårt så alla 4 bromsok får arbeta lite

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0
              gäller att bromsa hårt så alla 4 bromsok får arbeta lite
              Det är faktiskt sant. Gör man några rejäla inbromsningar med bilen lite då och då brukar problemet inte uppkomma.

Sluta fiskör dvs.
              Porsche Boxster S 2002

Comment

Originally posted by TobbeC
                Det är faktiskt sant. Gör man några rejäla inbromsningar med bilen lite då och då brukar problemet inte uppkomma.

Sluta fiskör dvs.
                Finns gott om tomma industriområden på nätterna som man bara måste köra igenom för att det är så kul och svänga och bromsa!

Comment

behöver ju inte rulla med bilen för att trycka hårt på bromsen heller för den delen ;-)
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Hehe, anklagar du mig för att fisköra Tobbe???

Jodå, jag brukar bromsa till extra hårt lite då och då för att motionera bromsarna, men i det här fallet har det uppenbraligen inte hjälpt. Men det är ju faktiskt inte så konstigt, bilen har ju stått på mässa och den första "riktiga" servicen ska ju faktiskt göras nu, så de har ju inte blivit uppsmorda nån gång antar jag.
                    Men nu är jag hemma iaf, så allt gick bra och bromsarna var inte alls varma efter 32 mil, så nu är jag nöjd. Nu får jag bara se till att boka den där servicen...

Det där med att dra i handbromsen kan nog vara bra. Gjorde så på min förra bil efter en rekommendation av en SAAB-bilmek för att hålla skivorna i trim. Det visade sig dock sedan att på SAAB:en var det bromstrumma för handbromsen... Känns ju tryggt att en SAAB-mek inte hade bättre koll. Dessutom var det han som bytte skivorna bak på min SAAB...

Comment

Originally posted by Helleman
                      Hehe, anklagar du mig för att fisköra Tobbe???
                      Det svarar du ju på själv lite längre ner
                      Men det är ju faktiskt inte så konstigt, bilen har ju stått på mässa och den första "riktiga" servicen ska ju faktiskt göras nu, så de har ju inte blivit uppsmorda nån gång antar jag.
                      Stillaståendet är garanterat den utlösande faktorn i detta fall. Som tur var är det både billigt och enkelt att fixa. Plocka isär oken bak tar inte mer än 20min.

Vilken mässa hade du den på?
                      Porsche Boxster S 2002

Comment

...

...hmmmm, har också börjat lägga märke till de tjutande bromsarna bak men enbart vid lite "grövre" svängar....
                        /Giallo Ginestra

Comment

Originally posted by TobbeC
                          Vilken mässa hade du den på?
                          Hehe, jag har inte ställt ut den på nån mässa, men bilen ägdes tidigare av Fiat i Tyskland och de hade den på Frankfurtmässan. Efter det har den bara stått hos nån Fiathandlare eller nått som jag fattat det. Man ser på den att den stått länge ute i solen, fälgarna har flagnat lite och lyktglasen är lite "oxiderade".
                          Blir till att snygga till detta i sommar...

Comment

Working...
                          X