Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verktyg vid fjäderbyte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Verktyg vid fjäderbyte?

    Hej.

    Jag har en coupe 20vt plus -99 som jag skall montera eibach fjädrar på.

    När jag läser Fiats meckhandbok ser det ut som om man behöver något specialverktyg för att lossa muttern längst upp.

    Deras specialverktyg kanske bara är en insexnyckel?
    Det går inte att se på bilderna.

    Är det någon som vet?

    Jag skall åka till garaget någon dag och titta.
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

  • #2
    bytade dämpare fram o jag behövde inget specialverktyg. Bara en lite längre hylsa till muttern som håller fast dämparen.
    Vart tog min nacken vägen!?

    Comment


    • #3
      En lång insexnyckel är att föredra, samt en ihålig hylsa, så att du kan hålla mot med insexnyckeln samtidigt som du lossar muttern
      /Peter

      Comment


      • #4
        "specialverktyget" är en momentnyckel. Fast det går inte med hylsa, behöver en ringnyckel så att du kan hålla fast dämparen med en insex, annars snurrar kolven bara med när du försöker lossa, som sagts tidigare. Och så då fjäderspännare förståss.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          mi snurrade i allfall inte med när jag varken försökte lossa eller spänna fast igen.... fast det är ju alltid bra att vara väl utrustad...
          Vart tog min nacken vägen!?

          Comment


          • #6
            Kanske inte pratar om samma sak nu, så ber om ursäkt om jag är helt fel ute.... men kolven i dämparen sitter väl uppe i motorutrymmet på coupen också, och den skall sitta i ett lager för att inte packningen i dämparen skall skruvas fram och tillbaka. Mina gamla toppfästen på punton hade ett av dessa lager som var slut, kände riktigt hur det fastnade när man försökte snurra på det, och på den sida där dämparen som inte hade olja i sig satt, där kunde jag överhuvudtaget inte snurra på lagret, det hade kärvat helt. Så kolla att de övre dämparfästena inte är slut när du byter, gissar att du sliter ut dämparna i förtid annars. Det skall med andra ord röra sig runt när du försöker lossa/skruva fast topp-bulten på dämparkolven, annars är det nog något fel.

            Men det bör väl verifieras av någon mer kunnig person, brukar ha fel när det gäller sådana här saker.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X