Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbon dålig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbon dålig?

    En polare sa till mig att man kan se om turbon är dålig genom att lossa slangen som går från wastegaten till ebv:n eller i mitt fall pysventilen. Turbon ska då ladda fullt när man trycker pedalen i botten.
    Tänkte höra om det är någon som vet om detta stämmer. Testade detta på min bil och den laddade då ca. 1.4bar.
    Vore tacksam för hjälp.
    The only difference between men and boys is the price of the toys!

  • #2
    Möjiligtvis ett sätt att se om turbon smällt ihop och har problem med wastegaten eller annat som begränsar laddtrycket under vad det borde vara, men jag skulle ju inte ge fullgas, bara försiktigt se om trycket går upp tillräckligt, mot kanske 1.5bar..... Dumt att ge fullt och se nålen flyga upp över 3bar och så nya kolvringar och topppackning på posten..... Punton gav upp mot 2bar när jag hade problem med EBVn som overboost, inte så bra det heller, men det trycker ju på rätt bra :-D
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Jo men jag testade att ge full gas och var beredd att släppa den om turbon skulle ladda för mycket men den kom bara upp till 1.4bar som max. Jag mätte den för någon vecka sen när den var helt original och då laddade turbon 0.3bar. Tänkte att det kanske var turbon som va dålig då.
      The only difference between men and boys is the price of the toys!

      Comment


      • #4
        kör aboslut inte utan slangen! mycket lätt hänt att du har sönder något.

        får du bara 0.3 bar lär något vara fel på wastegateklockan, för grundtrycket ska vara högre än så. Iaf om du har 20VT, på 16VT är jag osäker.
        /Peter

        Comment


        • #5
          Jag tror att grund trycket är 0.5-0.6 på 16vt...
          Fiat Coupe 16vt -95
          Depå - Projekt tråd - Garaget.org

          Comment

          Working...
          X