Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellåda turbo plus mfl.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellåda turbo plus mfl.

    Hejsan på er! Väldigt bra hemsida och engagerade medlemmar.

    Jag är på gång att köpa en Coupe och har nog hittat det mesta jag har varit nyfiken om när det gäller bilen med ett stort undantag;

    Den nyare växellådan med 6 växlar skall tydligen vara en Alfa-låda? Är det någon som kan beskriva denna och hur den upplevs samt skillnad mot den femväxlade? Växellägen, känsla i växlingar, hållbarhet och rena subjektiva intryck.

    Samt om det finns en länk eller artikel till en test av turbo plus 20vt eller kanske en limited edition??

    Tacksam för svar.

  • #2
    Jag har frågat om den 6-växlade lådan innan jag köpte min coupe och nu förstår varför den 6:e växeln inte behövs. Coupen trivs bäst på lägre växel, du kan köra 90km/h i 4:an typ och den har inte så hög varvtal. 6:an beskrivs nödvändig om du ska köra autobahn och hålla typ 150 eller nått.

    Läser du tester om vanlig 20vt så är den samma bil som 20vt LE eller Plus, endast lite utrustning som skilljer de åt som inte känns när du kör förutom Recaro stolarna som verkar så härliga

    Lycka till med bilköpet och välkommen till SFK!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Jag måste säga att jag gillar den 6:e växeln, ligger man på motorväg och glider så känns det lite mer avslappnat. Dock är den väl inget att helt välja bil på, men trevligt "tillbehör" om man säger så.
      Men är det verkligen en Alfa låda? Visserligen har GTVn också 6 växlar, men annan slutväxel har jag för mig. Och växel 1-5 är ju samma som 20VT 5-växlad, så den har väl inte speciellt mkt gemensamt med Alfa, eller?

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Jag hade precis en alfa med 6 pinnar....

        Det finns ingen större likhet vad det gäller lådan. Varken känslan i växlingarna eller framförallt stegen på de olika växlingarna som skiljer MKT.
        Kupan gör t.ex 115 km/h på 2:an... jösses om jag gjort det med alfan hade jag nog fått putta hem bilen ;-)
        6:e vxln på kupan är en ren övervxl då samtliga 5 tidigare steg är exakt samma på den 5vxlade lådan!
        Vad det gäller hållbarheten så är väl skötsel viktigt som med alla lådor... att man ngn ggn kollar nivån och byter olja. 6petade går med 500hk i England och verkar ju hålla än :-O
        så bara att hoppas på våra lådor håller måttet i längden...
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #5
          oki...så det ska den 6 petade lådan palla ca 300hk+ utan några större problem ??

          Comment

          Working...
          X