Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utväxling

    Tjena

    Funderade över en sak ja la märke till ida på motorvägen, enligt instruktionsboken ska 16v motorn klara 129 i trean o 172 i fyran....ja la märkte till iaf i fyran så när ja va uppe i 160 så gick varmätaren in på de röda, så hur skulle 172 vara möjligt o dra ur i fyran??
    Är det önskesiffror i manualen, lr funderar på om nybytt koppling kan orsaka effekt försämring??
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Ingen som har ngn kunskap om detta? Ifall olika kopplingar kan inverka på bilens effekt? Eller är det bara inbillning från min sida för att hitta fel...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      har lite med vind, temperatur, luftfuktighet, lufttryck hur bilen går och om de e uppför/nedförsbacke....

      Så 12km/h kan faktist bara "försvinna" sådär. Vi som körde coupen under vintern kände skillnad på motoreffekt då som nu
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Har fått för mig att temperatur och atmosfäriskt tryck bör påverka överladdade bilar mer än sug-dito. Så det lär ligga en del i det Turbo säger.
        Sen är jag rätt tveksam till att kopplingen stjäl effekt, såvida den inte är slut och slirar för då går en del förlorat.
        Fotnot: Självklart tar kopplingen en del effekt från motorn, såväl som alla andra rörliga delar med vikt i. Friktion och centrifugal/centripetal krafter lär spela in, men jag tänker inte ge mig in på det (för jag kan inte ;-)). Försöker få fram att det inte lär märkas från dag till dag, då det i princip är konstant.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Inom flyget så är temp o tryck en stor faktor i hur mycke motoreffekt man får ut, speciell på sugmotorer. En överladdad motor trycker bara på lite extra för att få i den luften motorn vill ha. Medans en sugmotor får nöja sig med det som finns. högt milibartryck och kall temp är att föredra Internationell standard är +15Celcius och 1013milibar tryck. Detta är standardförhållanden man söker efter vid bänkning

          jajja lite OT men men "ska man lära sig hur en ko skiter måste man kunna tarmsystemet oxå..."
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Hehe där ser man. Men du turbo hhade ju en 16v, vad var maxhastighet på de olika växlarna om du minns? Ja vill ju inte in för långt på de röda, kan knappast vara hälsosamt.

            Det ja menade var lite ifall en koppling t.ex. från Mekonomen skulle minska på effekten än t.ex. en originnal som satt på innan den blev kass? Eller kanske om monnteringen av den nya kopplingen hahr gjorts "fel" på nåt vis...
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Nä tror inte de påverkar nämnvärt utan mera "vädret" och rådande omständigheter...körde min 16V flat out på femman med strax över 230 i hastighet...men sedan så är indikeringen på mätaren inte helt hundra heller, diffar alltid några procent
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                Ja kom upp i 200 på rak väg, sen gick den efter en kort stund upp till 205 kunde inte köra längre för de va bilar framför. men enligt instruktionnsboken ska ju topphastigheten i 5an vara 208km/h, så min mätare kanske var mer rimlig än din som visa 230? =O
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Jodå nog ska den orka upp mer än 208 väl :| detta taget precis innan
                  Attached Files
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Får la prova någon mer gång bara för skojs skull då =)
                    Var ganska så blåsigt o så var ja inte sj i bilen heller, om det ska påverka så pass.
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      jag körde på natten då de va lägre luftemperatur hehe
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Lyckas inte på nåt sätt alltså nå 129 resp 172 i 3an resp 4an som instruktionsboken säger =S

                        Provade nu ikväll på väg hem och det är samma som gäller, vid 120 på mätaren och 160 i 3an resp 4an så börjar varvmättaren gå in på rödmarkeringen =/

                        i 2an ska d la va 89 enligt boken, ja kommer upp i prick 80 innan ja måste växla till 3an...

                        vad kan detta bero på egentligen?

                        på min förra bil,celican, så stämde fartangivelserna mkt bra samt att de överhuvudtage var högre än fiaten, 98 i 2an, 152 i 3an och 192 i 4an...skumt att det skiljer så pass på två motorer med snarlika siffror...skiljer ju inte mer än 3-4 hk på dem.

                        fiatens motorer verkar rätt trötta i jämförelse med deras jämnlikar, tittar på uppgifterna för 20v utan turbo, 0-100 8.9s, o då har den ett par hhästar mer än min gamla celica, dock var celican snabbare på 8.5s. 16v ska ju ha 9.2 s...
                        Last edited by Joksi; 14 May 2006, 21:58.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          på min gamla uno var man tvungen att dra halvägs in på röda för att komma till maxfarten på resp. växel, så kan ha med att den skall varvas till varvtalsstoppet för att komma upp i de farterna
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            de e väl mindre bra?? att de hastigheterna står i instruktionsboken, e väl inte hälsosämt o komma till varvstoppet? =o
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              men dom varvar säkert ur...gör jag i race iaf
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X