Announcement

Collapse
No announcement yet.

Björns trimsats..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Björns trimsats..

    Vad är det för standardkit som Björn trimmar Coupeer med?

    1. Novitec-chip-kopian som används uppges ge 36hk. Original Novitecchip ger 29hk. Är det moddat på nåt sätt så att det ger 7hk till?

    2. Varför råder han att använda extra bränsletryckregulator? Om man bara byter chip är det ju totalt onödigt eftersom chippet redan ger extra bränsle. En extra btr ger ju bara en onödigt fet blandning som kan skada motorn i längden. För att inte tala om katten.
    Btr används ju först om man även höjer laddtrycket ännu mer, men då krävs helt andra resureser än att bara sätta dit grejer.. Då behövs även koll på lambda osv. för att få blandningen rätt.

    3. Är det nåt som man verkligen skulle tipsa om är det väl laddmätare, så att man har koll på hur det laddar. Vissa Coupeer funkar mindre bra med Novitecs chip, pga olika väl gjord service osv. Är EBV:n lite kladdig inuti kan man ju få laddpeakar som man bara kan se med laddmätare, plus att maxtrycket kan gå lite jojo.


    Björn/Deltakungen, om du läser det här kan du väl förklara?
    Last edited by per; 21 May 2006, 19:00.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Togge monterade ju en BTR på Smooths bil men det kanske var efter inrådan från Björn ( han köpte ju chippet från honom). Enligt Togge ska det bara vara bra att sätta dit en bättre regulator, helst en progressiv regulator. Den ser ju till att man får tillräckligt med soppa just på de högre varvtalen.
    Last edited by Freddan72; 19 May 2006, 13:30.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      (EDIT: du menar BTR på bil som endast är chippad med Novitec?)

      Det är bullshit faktiskt, om man talar ren svenska.. :-)

      Novitecs chip (och alla andra seriösa chip) är naturligtvis mappade för rätt mängd soppa på ALLA varvtal.. Konstigt vore det annars eller hur?

      Jag trodde Smooth kör med extra höjt laddtryck/pysventil oxå? Först då behövs ju extra btr.


      EDIT: Freddan du kan ju inte ändra ditt inlägg för då stämmer ju inte mitt svar!!! :-(
      Last edited by per; 21 May 2006, 21:12.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Även med pysventil kommer blandingen bli fel med hägre bränsletryck, inget tvivel om det.

        Kanske blir bra vid fullt laddtryck, men innan då?
        /Peter

        Comment


        • #5
          ÖÖh.... Nu börjar jag tröttna lite på besserwissrar och små inläggspetitesser!!!

          Chorusoch samtliga: om du har en proggresiv regulator har du kvar std tryck när du inte laddar. När du sedan laddar på ökar soppatrycket??!!.. VAD gör skada då?
          När man laddar mer ökar soppan och JA- Motorn går fetare!!!!!!!!!!! Det är ju det det hela går ut på....
          Ska du pysa upp laddtrycket MÅSTE motorn ha mer soppa när laddtrycket är högt för att den inte ska spika! Om den sedan får lite mer soppa (här pratar vi om ngn sketen %) i motorn är det ENDA som sker att bensinen kyler ytterliggare och minskar risken för spikning ännu mer!
          OPTIMALT?? ABSOLUT INTE!!!! Men skippa nu era perfektionist blandningsförhållandeteorier och kör med ett Stand Alone System..alltså ett riktigt programmerbart sprut för 15-20tusen kr !!! DÄR och endast DÄR kan ni få era perfekta blandningsförhållanden !


          Fakta: Vid normal körning används laddtryck ca. 5% av totala körtiden!




          Freddan: Det var inte enligt björns rek. som jag satte på en regulator på Smooths bil... utan baserat helt på egna erfarenheter av min egen bil.. som visserligen bara bromsade 284hk UTAN ngt chip!



          Per: Självklart har smooth höjt laddtryck och pysventil! Annars nås inte den effekten han ville ha med enbart ett chip!

          1: Bra fråga?? varför tar du inte och köper ett och mäter upp i samma bromsbänk som novitec mätte sitt... endast då kan du få ditt svar då de flesta bromsbänkar visar olika!
          M.a.o... spelar det ngn som helst roll????? 29 eller 36hk???

          2: För att vi säljer sådana oxå?! Alla bilar går inte helt perfekt och kan man garantera att soppan verkligen räcker ?? Givetvis är det en ur vårat perspektiv självklar sak. Har alla rengjorda spridare? Har alla nya bränslefilter o.s.v..... Tänk tanken att det skulle ske ett motorhaveri efter att bilen chippats av ngn av oss.. Skulle bli ett jäkla liv och allt skulle skyllas på oss! Så se det som en liten garanti gentemot oss själva! Och OM bilen laddar över 1,2 bar borde inte frågan diskuteras ens om man vill va säker på att ha sin motor hel!


          3. Att chippa och trimma utan laddmätare är både dumt och riskabelt....

          Och vad det gäller ebv:n så tycker jag man ska koppla bort det skräpet omgående och ersätta med en pysventil så att du har samma ladd hela tiden.. utan dessa farliga peakar !

          Och är man lite osäker så köp en autometer lambdamätare.. inte den optimala då du skulle behöva en bredbandslambda.. men en väldigt bra hjälp på vägen!


          Freddan: På de högre varvtalen orkar inte std turbo att pumpa rätt antal liter i fyllnadsgrad, därav sjunker laddtrycket och den sista mängden soppan behövs inte längre (laddtryck minskar= bränsletillförseln via regulatorn minskar) Om vi inte pratar std laddtryck förstås!



          Jag tar på mig att svara för deltakungens talan då det i lika stor utbredning berör mig... Mvh T.
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            Alla motorer är olika. Inte alla (många) som ligger på exakt 220hk std utan de skilljer sig otroligt mycke och vad är 7hk hit o dit eg. Ingen kan sätta exakta värden ett chipp ger utan novitec är de i runda slängar strax över 30 där omkring.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Jag håller med Togge. Pysventil är bonntrimm och man bör inte ha allt för stora förväntningar på det.

              Trimmar man seriöst så mappar man bilen med ett riktigt sprut.

              När det gäller Björn så är väll han bilsäljare? Alla säljare brer ju på lite.
              Last edited by TobbeC; 19 May 2006, 14:46.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                1. Ingen aning..

                2. Kan det vara så att chippet är anpassat efter ett högre bränsletryck än normalt?
                För att hålla god marginal.

                3. Ja, laddtrycksmätare och spikdetektering.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #9
                  Ok jag fick intrycket av TurboNimitz att Björn rekommenderade BTR + chip. Då kanske jag missuppfattade detta, ursäkta mig isåfall.
                  Naturligtvis behövs BTR om man drar upp trycket mer än vad chippet gör, men bara då. Som jag skrev.
                  Men att använda BTR istället för att serva bilen låter ju inte riktigt klokt eller hur?

                  Däremot står jag för att jag tycker det är fånigt att försvara nån som påstår att ett chip ger mer än vad han vet att det ger..

                  Togge, tycker inte jag (om det är mig du menar?) försöker besserwissra (det finns det andra som klarar), försökte bara få klarhet i ämnet eftersom det är några grejer jag bara inte hajar..
                  Är lite rädd att det är nån som ljuger, och sånt tycker jag jävligt illa om för det bara drabbar oskyldiga. Även om det är små lögner.

                  Och "petitesser" är ju vad detta forum handlar om, eller hur Togge? Hela denna sektion handlar t.ex. om en viss Fiat-modell!! Hur nördigt är inte det från början? :-D

                  (Eller får man inte ifrågasätta bilförsäljare? Kanske en oskriven lag som jag missat isf...) :-)
                  Last edited by per; 19 May 2006, 16:00.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Intressant diskussion.
                    Men jag tycker inte ni kan gå tillbaks och editera era tidigare inlägg, typ 1-2 timmar efter ni skrev det.
                    Det betyder ju att de svar som folk gett på ett tidigare inlägg kanske inte längre är relevant eller ser helkonstigt ut.
                    Det man har skrivit tidigare får man stå för och eventuellt korrigera med ett NYTT inlägg.
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #11
                      Självklart Alex, det jag ändrade längst upp var "chippet redan är mappat för extra bränsle" till ordet "ger".

                      Lite förtydligande ifall nån råkar missuppfatta..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jag hänger inte riktigt med på det här med chip. När jag tror att jag fattat det säger någon något annat.

                        Vi säger så här... jag köper ett G-tec chip, klarar jag mig med kallare stift och turbotrycksmätare?

                        Jag höjer laddtrycket, då behöver jag chipet och det som jag skrev ovan + BTR och progresiv regulator?

                        Har jag rätt nu?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Jag höjer laddtrycket, då behöver jag chipet och det som jag skrev ovan + BTR och progresiv regulator?

                          Har jag rätt nu?
                          BTR och progresiv regulator? - Du behöver en progressiv Bränsle Trycks Regulator (BTR)....vad för mer regultorer kan det finnas?

                          sen att man skaffar pysventil betyder ju inte att man måste höja laddtrycket...man får en jämnare laddkurva och med en preog. BTR får du en bränsle tillgång som ser till att du inte spikar när du laddar rejält....kanske var en del info där som redan togge har skrivit men ändå...
                          Fiat Coupe 16vt -95
                          Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Gustaf
                            BTR och progresiv regulator? - Du behöver en progressiv Bränsle Trycks Regulator (BTR)....vad för mer regultorer kan det finnas?

                            sen att man skaffar pysventil betyder ju inte att man måste höja laddtrycket...man får en jämnare laddkurva och med en preog. BTR får du en bränsle tillgång som ser till att du inte spikar när du laddar rejält....kanske var en del info där som redan togge har skrivit men ändå...
                            Progresiv BTR skulle det vara och turbotrycks regulator som man behöver vid ökad laddtryck?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Progresiv BTR skulle det vara och turbotrycks regulator som man behöver vid ökad laddtryck?
                              Turbotrycks regulator är vad jag kallat pysventil så ja...men det jag ville ha sagt att mitt Novitec chip peakar som mest 1.4bar men med pysventil skulle jag t.ex. kunna sätta till max ladd till 1.1-1.2bar och bilen hade antagligen blivit snabbare pga av jämnare tryck...och prog BTR hade jag slängt på bara för säkerhetsskull...hellre mycket bränsle än för lite....
                              Fiat Coupe 16vt -95
                              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                              Comment

                              Working...
                              X