Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Coupé startar inte!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Coupé startar inte!

    Nu har jag ett riktigt jobbigt problem. Allt började med att jag hade varit hemma hos en polare över natten, och givetvis hade jag glömt att stänga av stereon i bilen, så på morgonen när man ska starta så är det dött. Yippee, tänkte jag och fick dra fram startkablarna och polarens bil. Kopplade ihop bilarna och Coupén gick igång direkt. Skönt, tänkte jag och går ur bilen för att ta bort startkablarna, men efter en stund så hör jag hur motorn börjar hosta lite och det börjar slamra från toppen, och till sist dör motorn. Det första som slog mig var kamremmen, men jag lyfte på kåpan och den satt kvar. Jag hoppar in i bilen igen och försöker starta, men motorn går bara runt, den vill inte starta. Det låter nu annorlunda när jag försöker starta, motorn verkar gå runt lättare eller något. Men den verkar inte tända. Jag har kollat säkringar, soppasäkerhetsbrytaren mm, men allt verkar ok. Vad kan felet vara? Måste ju ha min bil i vardagen så den får inte förbli stående!
    Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

  • #2
    Får motorn soppa? Hör du att bränslepumpen går igång?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Originally posted by Freddan72
      Får motorn soppa? Hör du att bränslepumpen går igång?
      Hmm, det vet jag inte riktigt, har läst att man ska höra nåt vinande ljud när man har tändningen igång? Jag har aldrig lagt märke till nåt sådant, men får gå ut och lyssna.

      edit: Bränslepumpen går igång, så den verkar få soppa. Fick även en liten avgasknall när jag försökte starta sist.
      Last edited by Psyknallen; 21 May 2006, 14:37.
      Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

      Comment


      • #4
        Kolla kompen..
        Låter som att något har hänt dina ventiler.
        Alternativt så kopplar inte startmotorn som den ska.. Är du säker på att det är motorn som snurrar och inte bara startmotorn?
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #5
          Originally posted by Fuel
          Kolla kompen..
          Låter som att något har hänt dina ventiler.
          Alternativt så kopplar inte startmotorn som den ska.. Är du säker på att det är motorn som snurrar och inte bara startmotorn?
          Testade att starta med växel i, och då hoppade bilen iväg, så motorn snurrar.
          Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

          Comment


          • #6
            Det låter precis som det som hade hänt min motor....kamremmen hade väl hoppat å sen hoppat på igen....ventiler å kolvar kassa i mitt fall....får väl hoppas att det inte hände dig....
            Fiat Coupe 16vt -95
            Depå - Projekt tråd - Garaget.org

            Comment


            • #7
              du skrev "soppasäkerhetsbrytarn" eller nåt liknande ord.

              hoppas du menar att du tryckt in den stora knappen som sitter ovanför handtaget till motorhuven. det skulle va det mest logiska
              i och med att när du tog bort start kablarna kan du ha orsakat en gnista lr liknande som triggar det systemet. det har hänt mig en gång.

              men som sagt det låter som att du har testat det redan men skriver bara utifall att...
              _____________________
              Överlycklig äger till:
              Fiat Coupe 16v Turbo -95

              Comment


              • #8
                Originally posted by Se_Fox
                du skrev "soppasäkerhetsbrytarn" eller nåt liknande ord.

                hoppas du menar att du tryckt in den stora knappen som sitter ovanför handtaget till motorhuven. det skulle va det mest logiska
                i och med att när du tog bort start kablarna kan du ha orsakat en gnista lr liknande som triggar det systemet. det har hänt mig en gång.

                men som sagt det låter som att du har testat det redan men skriver bara utifall att...
                Jo det är den jag har testat att trycka på, hade ditt problem i minne när jag kom på det. Ska dra iväg bilen imorgon till verkstan för att kolla den.
                Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

                Comment


                • #9
                  Det låtet som det hänt något med ventilmekanismen, om du nu säger att motorn går lättare när du kör den på startmotorn. Kolla så att kammenremmen står rätt samt prova att mäta kompressionen. Enkla saker att göra, om inte annat för att utesluta detta problem.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #10
                    Jag hade ett liknande problem på en mi16, det visade sig att kamremmen hade kuggat över och krökt alla insugsvetiler(eftersom jag ju hade dragit på starten ett antal varv) blev toppbyte på den!
                    Jag säger inte att det är samma fel på din men...

                    /elias
                    Mer turbo åt folket

                    Comment

                    Working...
                    X