Announcement

Collapse
No announcement yet.

hej jag har en fråga ang dumpventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hej jag har en fråga ang dumpventil

    jag undrar vilken e den bästa dumpen man ska ha för en fiat coupe 16T

  • #2
    bästa och bästa...det fungerar med både öppen & återcirkulernade...efteregen smak...blir alltid lättare med 25mm anslutningar så att den passar i orginal fästena...
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #3
      Är det inte bättre att köra med återcirkulerande på en bil med så få hästar?

      Å om man vill ha dedär Pysljudet från en 16vt... hur går man då till väga? (lånar tråden)

      Comment


      • #4
        Skaffar öppet luftfilter eller borrar lite hål i filterboxen? Låter helt ok!

        Förresten, du har PM
        snälla ta bort mitt konto....

        Comment


        • #5
          aah i see =)

          Då är öppet filter prio 1

          Comment


          • #6
            Originally posted by Miller
            Är det inte bättre att köra med återcirkulerande på en bil med så få hästar?

            Å om man vill ha dedär Pysljudet från en 16vt... hur går man då till väga? (lånar tråden)
            det e de dummaste jag har hört...det har inget med hk antalet om man kan ha öppen eller inte...möjligtvis om man har lmm men det har ju inte 16vt så då fungerar öppen hur bra som helst...och då får du betydligt bättre pysljud än med återcirkulerande och öppet filter.....men öppet filter e ju bra att skaffa ändå
            Fiat Coupe 16vt -95
            Depå - Projekt tråd - Garaget.org

            Comment


            • #7
              alltså... inte direkt koppling till hur många hästar motorn har. Utan att det fungerar bättre om man har en starkare motor. Har för mig något sånt. Återcirkulerande behåller ju trycket eller vafan d va.. Men inte atmosfärisk... vilket e sämmre för svagare motorer? Nåt i den stilen? =) I dont know.

              "det är det dummaste jag hört"
              Chill dude... påstod inte.. jag frågade. Ta ett piller å slappna av
              Btw... Du måste ha hört något dummare i ditt liv? Något måste ha varit dummare än den frågan jag ställde. Det kan omjöligt ha varit det allra dummaste du hört. eller?

              Förresten pratade jag inte om luftfiltret... utan om dumpen. Återcirkulerande eller atmosfärisk... Är du med nu?
              Last edited by Miller; 4 June 2006, 22:29.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Miller
                aah i see =)

                Då är öppet filter prio 1
                okey du pratade inte om filtret...hmm...

                Men det var inte så jag menade...jag var kanske lite trött och skrev bara så...det jag menade att det inte har med hur stark en motor är, punkt slut!

                En återcirkulerande dump fungerar på precis samma sätt som en öppen, bara att den skickar in luften i insuget igen...vilket inte har någon betydelse när man inte har lmm....
                Fiat Coupe 16vt -95
                Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gustaf
                  okey du pratade inte om filtret...hmm...

                  Men det var inte så jag menade...jag var kanske lite trött och skrev bara så...det jag menade att det inte har med hur stark en motor är, punkt slut!

                  En återcirkulerande dump fungerar på precis samma sätt som en öppen, bara att den skickar in luften i insuget igen...vilket inte har någon betydelse när man inte har lmm....

                  aaaaight!!

                  Comment


                  • #10
                    CITERAR 2fast4u:s inlägg i en annan tråd:

                    "Bilar med luftmassemätare som kör med öppen dump kan råka ut för att motorn under vissa förhållanden går fett. ECUn sprutar ju in bränsle baserat på luftmängden som passerat luftmassemätaren. Om du dumpar ut i atmosfären så ... Dock utgör detta oftast inget problem då dumpen bara ska öppna vid gasavdrag och motorbroms. Vid dessa tillfällen sprutar man inget bränsle alls, så då gör det inget att man mäter fel på luften. Det förutsätter dock att dumpen är korrekt justerad så den bara öppnar när den ska.

                    På 16VT (och andra) som inte använder luftmassemätare utan baserar bränslemängd på tryck och temp i inloppsröret så påverkar inte öppen dump alls."


                    Det är detta jag menar! Men det om sämre på svagare motorer vetta fan vart jag fått ifrån =P

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miller
                      CITERAR 2fast4u:s inlägg i en annan tråd:

                      "Bilar med luftmassemätare som kör med öppen dump kan råka ut för att motorn under vissa förhållanden går fett. ECUn sprutar ju in bränsle baserat på luftmängden som passerat luftmassemätaren. Om du dumpar ut i atmosfären så ... Dock utgör detta oftast inget problem då dumpen bara ska öppna vid gasavdrag och motorbroms. Vid dessa tillfällen sprutar man inget bränsle alls, så då gör det inget att man mäter fel på luften. Det förutsätter dock att dumpen är korrekt justerad så den bara öppnar när den ska.

                      På 16VT (och andra) som inte använder luftmassemätare utan baserar bränslemängd på tryck och temp i inloppsröret så påverkar inte öppen dump alls."


                      Det är detta jag menar! Men det om sämre på svagare motorer vetta fan vart jag fått ifrån =P
                      Vill inte säga, vad var det jag sa men...
                      Fiat Coupe 16vt -95
                      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                      Comment


                      • #12
                        blooäää. Heheh =)
                        Last edited by Miller; 5 June 2006, 08:36.

                        Comment

                        Working...
                        X