Announcement

Collapse
No announcement yet.

Körteknik med coupén

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Körteknik med coupén

    Hej alla glada coupé förare! Idag ska vi snacka körteknik med våra bilar. Det finns en del här som har kört coupén längre tid och säkert något hårdare än vad jag har gjort. Jag tänkte följa med på banträffar i sommar för att lära känna bilen i orginalskick innan den låses in i garaget för vintern och då ska jag veta vad jag vill förbättra till nästa säsong.

    Har varit ute satt upp egen konbana för att svänga lite och det ser lättare ut än vad det är när man sitter bakom ratten. Men övning ger färdighet. Det jag reagerade på är svängradien på coupen, jag förlorar en massa tid när jag ska göra en U-sväng, ni som kört konbana hur tar ni U-svängen? Jag har försökt att ta ut svängen men likförbannat går det inte bra. Handbroms vändning är inte så smart kanske. Så hur gör ni andra?

    Coupen är något svag på låga varv så att köra i 2:an är inte så bra alltid och man förlorar tid på att växla. Så klart att allt beror på vad man har för fart på banan.

    Kurvtagningen då, bromsa innan kurvan och svänga och gasa ut ur kurvan, är det så man ska göra?

    Hur upplever ni servon vid tvära kurvor? Det känns som den slutar fungera och det blir både tungt att styra samt att man inte hinner med eller är det bara jag som är för snabb på gaspedalen.

    Jag skulle vilja veta allt om hur ni hanterar coupen om det inte är alltför hemligt. Jag ska ut och köra Lazzat RS 18/6 och vill veta vad som är bra att tänka på när man är på plats och rattar bilen. Hoppas även att fler coupéer dyker så kan man jämföra bilar.

    MVH
    Almir

    EDIT: Så klart är andra förare som inte kör coupen välkommna att diskutera körteknik här!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Strunta i att växla, varva istället. Det gäller att hålla uppe trycket

    Kurvteknik: bromsa innan kurvan, lägg i rätt växel, styr in, möt apex och gasa dig ur kurvan.

    Har du tillräckligt många konor så kan du ju alltid ställa upp A-sprint testet (Automobil) och testa din bil.

    VÄRLDENS ROLIGASTE TESTMOMENT




    Mer info hittar du här: http://www.automobil.se
    Last edited by Freddan72; 7 June 2006, 08:16.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Ser ut som en fin bana men det är alltid svårt med avståndet mellan konerna. Jag testade även men växla men blev inget bra. Dock polare som körde med mig med sina GTI sugmotorer var tvugna att växla men de var snabbare vid U-svängen. Jag hade bra tid fram till U-svängen.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Du ska inte ta min plats på utbildningsdagen den 9/6 84jr0??
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboNimitz
          Du ska inte ta min plats på utbildningsdagen den 9/6 84jr0??
          Var när hur? Mer info tack!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Kolla under träffar!

            Jag tycker i princip att den är kanon på bana, mer neutral än man tror. Även om man kan göra den ännu mer balanserad...

            Funkar sämre när det är knixigt, Coupen känns för stor för det. Långa snabba banor, som Anderstorp eller Mantorp verkar vara helrätt... :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Kolla under träffar!

              Jag tycker i princip att den är kanon på bana, mer neutral än man tror. Även om man kan göra den ännu mer balanserad...

              Funkar sämre när det är knixigt, Coupen känns för stor för det. Långa snabba banor, som Anderstorp eller Mantorp verkar vara helrätt... :-)
              Passar mig inte 9/6 kan inte ta ledigt från jobbet dessutom behöver jag pengar till avgassystemet.

              Du har rätt om det där att coupen känns för stor...

              Vad anser ni är den ultimata varvtalet man ska ha för att få bästa start? 3500rpm verkar vara bästa för mig utan att däcken släpper så mycket.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Jag tycker att coupen understyr en hel del, o precis som du säger så e hon svag på låga varv.
                Den känns tyngre än vad man tror (ioförsig så väger den ca:1400kg) o känns litr fram tung, o servon hinner inte med snabba ratt slag under hårt körning...

                Ikortare banor (kon banor) så brukar jag hålla varvet uppe (4000 uppåt) o vändningarna brukar jag ha ettan i o använda hand bromsen, det viktiga är att hålla rätt växel o inte bara gasa fullt ut, jag strävar efter att få flyt i åket, det e inte kul om man bara gasar fullt o får den där gummi-snodd känslan när turbon skjuter på, det kan förstöra flytet...
                brommsarna brukar mattas ganska fort eftersom den e framtung, o det gör att du inte kan bromsa så sent som du planerat, men med lite träning så använder man bromsarna mindre..

                På snabbare kurvor, e hon bättre, jag bromsar, går in i kurvan, o smyg gasar under tiden o försöker gasa fullt så tidigt som möjligt.

                Man ska inte släppa gasen tvärt eller bromsa mitt i kurvan, för då får bakvagnen serverad brevid sig, det kan vara kul, men man tappar tid, sen så tycker jag att den e besvärlig att hemta hem..

                men nu tänker dom flesta som inte kört kupen att den har dålig väghållning, men vi kör den så vet vi att då går det FORT...

                Allt enligt MIN erfanhet av den..

                Comment


                • #9
                  Det där med bromsarna kan jag hålla med. En dag på Kinnekulle så var bromsarna helkassa. Men jag körde vidare med original på Anderstorp. Då slog sig skivorna. Jihaaa
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jo handbromsen har vara lösningen men gäller att få till det rätt så att det inte blir tvärstopp för då förlorar man tid. Fler än jag som upptäckt att styrservon inte hänger med och även att hon är understyrd just därför känns det som om man inte hinner med styrningen som jag skrev i första inlägget.

                    Mindre kurvor/hinder kan man köra om i princip hur fort som helst. Men som sagt träning ger färdighet men det är bra om man får höra hur ni andra rattar henne!
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Har aldrig märkt nåt fel med servon. Kollat oljan..? Dum fråga jag vet.. Man kan ju testa att byta den. Inte för att det borde göra nåt jätteskillnad men man vet aldrig..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Har aldrig märkt nåt fel med servon. Kollat oljan..? Dum fråga jag vet.. Man kan ju testa att byta den. Inte för att det borde göra nåt jätteskillnad men man vet aldrig..
                        Har inte kollat oljan eftersom servon fungerar bra annars men ska ta en titt. Verkar som Fadi har samma erfarenhet.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Under styr???


                          När jag körde på orginal dimension på däcken så var min coupe allt annat än understyrd riktigt finballanserat överstyrd (dvs lätt överstyrd).

                          Satte sedan på 17" 215 framm och 225 bak och då vart den precis neutral, kanske lite lätt understyrd.

                          Nu kör jag 225 fram och bak och då är den lite lätt överstyrd

                          Och jag det är det jag älskar med coupen, för man går in i kurvan och får lite överstyrdhet och balanserar upp det med gasen och smeker den ut ur kurvan (får rysning bara jag tänker på det)

                          DET SKALL DOCK TILL LÄGGAS.....
                          att min fjädring är inte orginal. det är eibach fjädrar, sänknings, och detta kan ha stor betydelse......eller ingen alls men jag tror att det är ganska avgörande.
                          _____________________
                          Överlycklig äger till:
                          Fiat Coupe 16v Turbo -95

                          Comment

                          Working...
                          X