Hej alla glada coupé förare! Idag ska vi snacka körteknik med våra bilar. Det finns en del här som har kört coupén längre tid och säkert något hårdare än vad jag har gjort. Jag tänkte följa med på banträffar i sommar för att lära känna bilen i orginalskick innan den låses in i garaget för vintern och då ska jag veta vad jag vill förbättra till nästa säsong.
Har varit ute satt upp egen konbana för att svänga lite och det ser lättare ut än vad det är när man sitter bakom ratten. Men övning ger färdighet. Det jag reagerade på är svängradien på coupen, jag förlorar en massa tid när jag ska göra en U-sväng, ni som kört konbana hur tar ni U-svängen? Jag har försökt att ta ut svängen men likförbannat går det inte bra. Handbroms vändning är inte så smart kanske. Så hur gör ni andra?
Coupen är något svag på låga varv så att köra i 2:an är inte så bra alltid och man förlorar tid på att växla. Så klart att allt beror på vad man har för fart på banan.
Kurvtagningen då, bromsa innan kurvan och svänga och gasa ut ur kurvan, är det så man ska göra?
Hur upplever ni servon vid tvära kurvor? Det känns som den slutar fungera och det blir både tungt att styra samt att man inte hinner med eller är det bara jag som är för snabb på gaspedalen.
Jag skulle vilja veta allt om hur ni hanterar coupen om det inte är alltför hemligt. Jag ska ut och köra Lazzat RS 18/6 och vill veta vad som är bra att tänka på när man är på plats och rattar bilen. Hoppas även att fler coupéer dyker så kan man jämföra bilar.
MVH
Almir
EDIT: Så klart är andra förare som inte kör coupen välkommna att diskutera körteknik här!
Har varit ute satt upp egen konbana för att svänga lite och det ser lättare ut än vad det är när man sitter bakom ratten. Men övning ger färdighet. Det jag reagerade på är svängradien på coupen, jag förlorar en massa tid när jag ska göra en U-sväng, ni som kört konbana hur tar ni U-svängen? Jag har försökt att ta ut svängen men likförbannat går det inte bra. Handbroms vändning är inte så smart kanske. Så hur gör ni andra?
Coupen är något svag på låga varv så att köra i 2:an är inte så bra alltid och man förlorar tid på att växla. Så klart att allt beror på vad man har för fart på banan.
Kurvtagningen då, bromsa innan kurvan och svänga och gasa ut ur kurvan, är det så man ska göra?
Hur upplever ni servon vid tvära kurvor? Det känns som den slutar fungera och det blir både tungt att styra samt att man inte hinner med eller är det bara jag som är för snabb på gaspedalen.
Jag skulle vilja veta allt om hur ni hanterar coupen om det inte är alltför hemligt. Jag ska ut och köra Lazzat RS 18/6 och vill veta vad som är bra att tänka på när man är på plats och rattar bilen. Hoppas även att fler coupéer dyker så kan man jämföra bilar.
MVH
Almir
EDIT: Så klart är andra förare som inte kör coupen välkommna att diskutera körteknik här!
Comment