Announcement

Collapse
No announcement yet.

Angående Bränsletrycks regulator!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Angående Bränsletrycks regulator!

    Man ska ju enligt många köpa en bränsletrycks regulator om man ska köra på "evo" chipet!
    Men snackade lite med turbocenter och dem sa att jag skulle köpa en bättre soppapump, för att där ifrån höja trycket, ( något i den stilen )
    kan detta stämma?
    BILEN!!!
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=226

  • #2
    Har också funderar på detta bra fråga. En Walbro bränslepump är i samma prisklass som en bra BTR, varför köra med en BTR?

    Jag själv ska höja laddtrycket och tänkte använda BTR men det slog mig varför inte köra på ny pump istället.

    Sen tänkte jag att en pump kanske trycker i för mycket bränsle och att motorn går tok för fett vilket inte är bra. Med en BTR ökar soppatrycket med laddtrycket. Rätta mig någon om jag har fel.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Trycket till fuel railen/spridarna ska inte öka om man byter bränslepump, trycket där uppe ska regleras av just bränsle trycksregulatorn.
      Pumpen ska bara klara av att ge tillräckligt med tryck vid ett visst flöde så att BTR:en kan göra sitt jobb.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jim
        Trycket till fuel railen/spridarna ska inte öka om man byter bränslepump, trycket där uppe ska regleras av just bränsle trycksregulatorn.
        Pumpen ska bara klara av att ge tillräckligt med tryck vid ett visst flöde så att BTR:en kan göra sitt jobb.
        Innebär det att man inte kan regulera trycket med bränslepumpen? I så fall måste man ändå ha BTR. Verkar som 20vt orginal bränsle pump klarar av "småtrimm" (chip + något höjd laddtryck) med en BTR.

        Kan vara förklaringen att man inte byter bränslepump i första hand.

        By the way var sitter bränslefiltret på en 20vt? Säg inte i tanken bara
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          By the way var sitter bränslefiltret på en 20vt? Säg inte i tanken bara [/B][/QUOTE]

          Framför höger bakhjul förståss =)
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo
            By the way var sitter bränslefiltret på en 20vt? Säg inte i tanken bara

            Framför höger bakhjul förståss =)
            Vart lite orolig där, den vill jag byta innan chippet kommer på plats och hatar att riva i Fiats bensintank, blir många svordomar och blodiga händer!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              filtret går på 133 spänn o du byter det på 15min om äns de
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboNimitz
                filtret går på 133 spänn o du byter det på 15min om äns de
                Ju lägre pris desto bättre måste ändå byta den när jag servar bilen innan jag chippar för att vara på den säkra sidan.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Innebär det att man inte kan regulera trycket med bränslepumpen?
                  By the way var sitter bränslefiltret på en 20vt? Säg inte i tanken bara
                  Tryck regleras med en tryckregulator, inte med en pump.

                  Finns ett filter i tanken också i coh för sig. Men det lär inte vara det man byter i första taget. När jag bytte pump så noterade jag att filtret på den andra pumpen såg helt okej ut och då hade bilen gått över 11,000.
                  Sen är det inte så besvärligt att plocka ur pumpen ur tanken, eller att för den delen ta ned hela tanken från bilen. Bara man inte har så mkt soppa i.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jim
                    Tryck regleras med en tryckregulator, inte med en pump.

                    Finns ett filter i tanken också i coh för sig. Men det lär inte vara det man byter i första taget. När jag bytte pump så noterade jag att filtret på den andra pumpen såg helt okej ut och då hade bilen gått över 11,000.
                    Sen är det inte så besvärligt att plocka ur pumpen ur tanken, eller att för den delen ta ned hela tanken från bilen. Bara man inte har så mkt soppa i.
                    När jag skickade mejl till dem förut och frågde hur lång tid osv det tog och sätta i en BTR så fick jag det här svaret

                    Vi undviker dessa "trimdelar" , då vi anser att de fungerar som
                    >de
                    > > >skall.
                    > > >--- Jag skulle hellre mäta bränsletrycket och därefter ,då vi ännu en
                    > >gång
                    > > >konstaterat att B-trycket sjunker på fullgas ,byta till en kraftigare
                    > > >bränslepump .
                    > > >
                    > > > >Mvh
                    > > > >Claus a / Turbo Center

                    sen skulle dem fixa grundtryck osv osv osv osv osv, men har dem fel?
                    e det alltså btr man ska skaffa sig?

                    ( sedan med btr, vad ska man vrida upp de trycket till ??)
                    BILEN!!!
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=226

                    Comment


                    • #11
                      Många som kör Lancia HPE har samma motor som dig (tror jag). Evo-chippet ska ha 3 bars bränsletryck.

                      Du skaffar en ställbar btr och sätter den i serie med den gamla + en manometer på den.. Den nya btr´n ska ställas in på på 3 bars tryck. Original har 2.5 bars tryck. Jag är osäker men tror inte original btr går att ställa in.

                      Malpassis regulatorer är fina grejer och finns hos www.misab.se.

                      Kolla soppatrycket gör du med en manometer (finns på biltema tex) och kopplar upp dig på nåt sätt på fuelrailen...eller köp en Malpassi regulator med soppatrycksmätare direkt monterad på regulatorn.
                      Last edited by Freddan72; 23 June 2006, 09:25.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Ska chippa min hos Björn snart. Väntar bara på att kamremmen ska bli bytt först. Björn tar 1000 kr för evo-chippet o 900 för en BTR.

                        Funderar på att beställa en brännsletrycksmätare o sätta i A-stolpen. Så kan man ha koll inifrån bilen.
                        yellow 16VT -96 evo-chip -smälld
                        saab 9-5 2,3t -04
                        Pontiac Firebird 67-77 drömmer

                        Comment


                        • #13
                          Riffen: Orkar inte standardpumpen ge dig samma bränsletryck även på höga varavtal med fullt laddtryck spelar det ingen roll om du skaffar en BTR, pumpen ger redan allt den kan och då är det enda som återstår att byta pump till en med bättre kapasitet. BTR byter du för att få mer soppa i motorn med samma duration på spridarna, mao de behöver inte vara öppna lika länge för att få in samma mängd soppa med högre soppatryck. Ev. följder på spridarbild osv har jag ingen aning om. Men det kräver ju att soppapumpen klarar att flöda tillräckligt med bränsle.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by novisen
                            Riffen: Orkar inte standardpumpen ge dig samma bränsletryck även på höga varavtal med fullt laddtryck spelar det ingen roll om du skaffar en BTR, pumpen ger redan allt den kan och då är det enda som återstår att byta pump till en med bättre kapasitet. BTR byter du för att få mer soppa i motorn med samma duration på spridarna, mao de behöver inte vara öppna lika länge för att få in samma mängd soppa med högre soppatryck. Ev. följder på spridarbild osv har jag ingen aning om. Men det kräver ju att soppapumpen klarar att flöda tillräckligt med bränsle.
                            okey okey okey!
                            BILEN!!!
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=226

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hocke
                              Ska chippa min hos Björn snart. Väntar bara på att kamremmen ska bli bytt först. Björn tar 1000 kr för evo-chippet o 900 för en BTR.

                              Funderar på att beställa en brännsletrycksmätare o sätta i A-stolpen. Så kan man ha koll inifrån bilen.
                              åh fan, kan du ge mig nr dit? så får jag väll ta en liten tur ned till götet :P
                              ´meckar han in grejerna också?
                              BILEN!!!
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=226

                              Comment

                              Working...
                              X