Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med ventiler och lyftare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med ventiler och lyftare?

    Hej allihop! Blev stolt Coupéägare i mars, och allt har känts bra ända tills folket på mitt jobb klagade på motorljudet vid tomgång.. man hör ett "knackande" ljud, något jag trott var normalt eftersom motorer låter olika! Killarna tyckte det lät som en dieselmotor, och jag fick förklarat för mig att det kan vara fel på ventilerna och lyftarna (?), något man bör kolla upp på en verkstad alt. byta olja/filter och hälla i STP Oil Treatment.. Är det någon som har erfarenhet av detta problem, eller är det helt enkelt så att "knackljudet" är normalt för Coupén? Vid högre varv avtar knackandet.. Tacksam för svar, själv är jag helt värdelös när det gäller motorer =)

  • #2
    Svårt att avgöra utan att höra på bilen, du har många coupe ägare i Göteborg försök lyssna på någons motor och jämför. Visst knackar coupens motor lite det är väl normalt, se bara till att du har olja och som sagt försök lyssna på en annan coupe.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Vilken Coupemodell har du?

      Chansar på att du har en Coupe 20VT.

      Knackar det fortfarande på tomgång om du kopplar ur? Växellådan kan väsnas lite. Kan bli bättre med oljebyte har jag hört.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Barchetta motorn

        Han har en 1.8 16V -98. Dubbla överliggande kamaxlar, remdrivna. 131 hk.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Ok, då har du fel på kamtidsvariatorn (tror jag det heter). Det får nästan alla Barchettor. Som har samma motor.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            ventil

            jag hadde samma problem, byt ut ventilerna så snabbt som möjligt eller så förstörs motorn, hade en kompis som hade liknande problem, hans ventiler lät och sedan en dag så startade han bilen, det gick som vanligt, men växlarna gick inte. motorn dog. köp ventilbrickorna från fiat. bytte ut själv ventilerna, jobbigt som fan.

            Comment


            • #7
              Hmmm...det är ganska så vanligt, och vad ja fått sagt till mig, ofarligt med tickande ventiler. Min förra bil tickade i 4 år, utan några som helst problem.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Okej, tack för alla era tips! Lämnade in kärran idag på 8000-milaservice, och verkstaden (AlfaRosso i Gbg) trodde att det hade med kamtidsvariatorn att göra.. till en början ska de göra en "Engine Cleaning Flush" eller vad det nu heter för att få tyst på den Hoppas det blir bättre, inte kul när bilen låter som en diesel... Lagom till servicen har bensinmätaren låst sig så det e nästa problem att ta i tu med hehe..

                Comment


                • #9
                  ingen fara, detta är skönhetsfet på 16vmotorn....

                  Den låter som diesel på tomgång, dock ska den sluta låta så när man varvar....

                  har ett artikel nummer på den delen man bör byta, ska bara leta upp den om jag orkar.....

                  Fått för mig att fiat bytte ut den gratis om bilen hade nybilsgarranti....

                  Comment

                  Working...
                  X