Announcement

Collapse
No announcement yet.

vindrytetorkarproblem löst!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vindrytetorkarproblem löst!

    ...så har man efter många om och men fixat en fungerande vindrutetorkare baktill. Kanske mer nåt som till slut blev en fixaidè...

    När jag köpte bilen för typ ett år sen så fann jag att vindrutetorkaren bak inte fungerade. Konstaterade senare att anledningen till des "tvärdödhet" var att nån dragit ur sladden till kontakten i bakluckan-upptill.

    Självfallet kopplar jag då in sladden och torkaren fungerar, dock oavbrutet hela tiden även när jag innifrån switchar av den. Vad kunde detta vara...? Jo, enligt vissa ett trasigt relä somm irriterande nog sitter "inbyggt" i motorn. Öppnar och ckeckar men ser inget fel....

    Så för ett par veckor sedan så fick jag ändå ett ryck!!!! Torkarjävelen SKA fungera!!! Beställer en "ny" torkarmotor från demotering nr.1 Pris 750:- Dagarna går men så ÄNTLIGEN kommer så min motor. Kutar och hämtar denna för att koppla in och testa. TVÄRDÖD!!!! Öppnar upp och kollar och det visar sig att kretskortet brunnit på ett ställe.

    Det är då Plant får sin brilljanta idè om hur han själv à la MacGyver kan fixa problemet. Jag kan ju löda bort relät från motorn som jag fick från demonteringen och ersätta det med mitt trasiga. Vad som sedan händer kan vi tala tyst om..... Det fungerade doch inte...

    Ja ha, bara att skicka tillbaka den trasiga motorn till demonteringen och hoppas på att man får pengarna tillbaka. Motorn var ju faktiskt trasig även innan jag gav mig in på djupt vatten.

    Idag kom den nya motorn för 800:- Hade i detta fall fått muntlig garanti om att motorn var testad och fungerade felfritt. Jag kopplar in motorn och vad händer......?-Jo, motorn går väl då ÄNDÅ oavbrutet av och an. VAD FANKEN ÄR FEL?????? Även denna gång kommer Plant`s extremt tekniska sida in. Jag öppnar de två plastkåporna runtom ratten för att se om man kan se nåt tokigt där som kanske skulle kunna höra till "av och på switchen". Trycker på lite kontakter, vrider sedan om nyckeln och torkarmotorn funkar som den ska! Endast när jag vrider om spaken till torkare bak så sätts den igång, annars är den still. YES, tänker jag. Skruvar tillbaka kåporna och testar för säkerhets skull igen, MEN DÅ.........FUNGERAR DET INTE!!!!!! Återigen går torkaren ovbrutet. HELL!!!! Öppnar upp kåporna igen och tänker och tänker och tänker....(Baltazar)......då ser jag...... En av skruvarna somm håller fast plastkåporna trycker emot en kontakt med två kablar vilket orsakar att torkaren går igång även om den ska vara avslagen. Testade tom detta och så fort skruven tog emot kontakten sattes torkarmororn igång där bak.

    Alltså, min gamla vanliga torkarmotor bak som alltid suttit på var alltså problemfri! (tills det att jag lekte MacGyver)
    Hade inte behövt köpa två motorer för typ 1600:-

    DET ÄNDA JAG HADE BEHÖVT GÖRA VAR ATT SKRUVA BORT EN AV DE FYRA SKRUVARNA!!!!! PATETISKT!!!!! :-/
    /Giallo Ginestra

  • #2
    se det från den ljusa sidan... du fick allt och funka igen
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      se det från den ljusa sidan... du fick allt och funka igen
      ...he he he, jo men sååååååå typiskt mig bara!!! Ha ha ha ha ha!!! :-D
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Originally posted by plant
        ...he he he, jo men sååååååå typiskt mig bara!!! Ha ha ha ha ha!!! :-D
        Jo om man läser i dimmer tråden
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment

        Working...
        X