Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjullager redan???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Re: Hjullager redan???

Originally posted by smOOth
    Hej! Jag har EXAKT samma problem, och jag var helt 100% på att det var mina framdäck som var snedslitna som var felet men nu körde jag med helt andra fiat orginal hjul tom. (ställde på bilen idag) och det är samma jevla brummande ljud som ökar linjärt med hastigheten. Min bil började låta så kanske vid 3800mil på klockan! Och den har med varit stående en längre period! (vi snackar år) Skillnaden var dock att det blir knäpptyst om jag svänger höger å de kommer tillbaka när man kör rakt igen, samt vänster. Jag tycker det låter mest på förarsidan (dvs. vänster sida) men ska be auto alfa kolla högern med. För det är hjullagret som är fel och ENDAST det som behöver bytas eller? Hur gick det helleman, vad kostar det att få det bytt?

//Tompa
    Hmm, ser nu att jag aldrig skrev hur det egentligen var...
    Jag bytte ett lager och det var faktiskt vänster bak. Det var väldigt svårt att lokalisera med hörseln kan jag lugnt säga!
    Anledningen till att lagret hade gått var troligen att bromsarna bak hade gått varma och därmed gjort så att fettet i lagret "kokat bort". Jag hade bara några månader innan haft bilen inne för att bromsarna bak låg an, så verkstaden sa att detta med största sannolikhet var anledningen.
    Kollade vidare på det där med att lagret tar skada av att bilen står still länge och det är fel. Pratade med en kollega på jobbet som är mekanikkonstruktör (jag jobbar som elkonstruktör på Scania bussar) och han förklarade hur hjullager är uppbyggda och punktbelastningen som skulle vara anledningen till skada på ett lager som står still länge kan tydligen inte uppkomma.
    Efter att ha bytt lagret blev bilen tyst och fin igen, dock har jag fortfarande det "fladdrande" ljudet i bakgrunden kvar. Detta ljud är troligen däcksljud. Det varierar något mellan mina sommardäck och vinterdäck plus att det varierar lite beroende på underlaget jag åker på, dvs om asfalten är väldigt len eller ej. Ljudet är dock väldigt lågt och mina medpassagerare kan knappt höra det. Det har heller inte ökat i styrka. Skiljer sig markant från lagerljudet som ökar i styrka på ganska få mil!

Byte av mitt hjullager bak gick på 2300 spänn. Kostnaden för själva lagret fram är detsamma som det i bak, så jag tror kostnaden är liknande för byte fram.
    Du behöver inte byta nått annat än lagret och du behöver inte byta på båda sidor med motiveringen "att det andra lagret snart kommer att ge sig också". Verkstaden som bytte mitt lager förklarade för mig att ett lager kan gå närsomhelst och bara för att det ena gått betyder det inte att det andra är på g.
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

Comment

Okej fan va gött att veta! Jag är väldigt säker på att de e vänster fram som håller på å säga upp sig för mej men nu när du säger att det är svårt att lokalisera vilken de egentligen e så blev ja osäker. Men det ser verkstadsgubbarna snabbt vilken som det är fel på va?

Okej gött att man inte behöver byta på båda sidorna.... ingen hjullager expert jag
      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Har den ena precis gått så är väl kompis säkert påväg inom snar framtid. lika bra o byta båda fram
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

Comment

Jag kan ju bara säga att det lät förjävligt när vi var ute å körde. Snacka om att vara döv ett tag framöver
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by TurboNimitz
            Har den ena precis gått så är väl kompis säkert påväg inom snar framtid. lika bra o byta båda fram
            Näe, du ska inte ta det för givet. Lager är tydligen väldigt individuella. Jag sa till verkstaden att jag ville byta båda när dom ändå höll på eftersom jag räknade med att det andra snart skulle ge sig också, men de sa till mig att det bara är onödigt eftersom det inte finns nått som säger att båda går sönder samtidigt. Det skulle ändå inte bli billigare att ta båda på en gång gentemot att ta dom vi skilda tillfällen.
            Originally posted by smOOth
            Men det ser verkstadsgubbarna snabbt vilken som det är fel på va?
            Jadå, det gör dom (om dom inte är helt kass). Jag hade ju helt fel när jag lämnade in min bil, men de tog en sväng och hörde att det dånade som attan från vänster bak. Sen kände dom på hjulet och det var tom så pass glapp att dom kunde känna det, så det var verkligen dags att fixa det!
            Dessutom stämde ju inte "svängtestet" för mig heller, precis som för dig så det kanske är höger bak som är kass för dig... Oftast är det ju på högra sidan som lagrena ger sig först eftersom vägarna lutar svagt utåt från mitten för att vatten på vägen ska rinna av och det påfrestar lagren lite extra. Det är ju ytterligare ett skäl till att tro att lagren på båda sidor inte behöver ge sig samtidigt...

Comment

är det inte dyrar byta hjulager fram? Eftersom man måste pressa ur det gamla o pressa i det nya? MÅste skruva loss mycket mer.
              Bak bytar man ju hela navet. Inget jobb alls nästan?
              Vart tog min nacken vägen!?

Comment

Originally posted by Helleman

Jadå, det gör dom (om dom inte är helt kass). Jag hade ju helt fel när jag lämnade in min bil, men de tog en sväng och hörde att det dånade som attan från vänster bak. Sen kände dom på hjulet och det var tom så pass glapp att dom kunde känna det, så det var verkligen dags att fixa det!
                Dessutom stämde ju inte "svängtestet" för mig heller, precis som för dig så det kanske är höger bak som är kass för dig... Oftast är det ju på högra sidan som lagrena ger sig först eftersom vägarna lutar svagt utåt från mitten för att vatten på vägen ska rinna av och det påfrestar lagren lite extra. Det är ju ytterligare ett skäl till att tro att lagren på båda sidor inte behöver ge sig samtidigt...
                Okej, lämnar in den på Auto Alfa får se vad dom får de till som Freddan va inne på låter de verkligen illa, känns som bilen nästan skakar sönder i höga farter
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Originally posted by Indian
                  är det inte dyrar byta hjulager fram? Eftersom man måste pressa ur det gamla o pressa i det nya? MÅste skruva loss mycket mer.
                  Bak bytar man ju hela navet. Inget jobb alls nästan?
                  Hmm, byter man hela navet i bak? Som jag fattade det så pressade dom ur lagret och in med ett nytt, men jag är ingen bilmek...
                  Priset dom gav mig där var iaf detsamma fram som bak. Har för mig att dom tom sa att det var bökigare att byta bak.

Comment

Bak byter man hela navet, mycket enkelt och snabbt gjort.
                    Fram krävs lite mer arbete, då som någon skrev, lagret ska pressas ur och sen i.
                    Bytte bak på min inte alls länge innan den såldes, trodde dock det var fram det gått. Men när jag hissade upp bilen och snurrade på hjulen hördes det tydligt att det var passagerarsidan bak.

Panda 169

Comment

Originally posted by Helleman
                      Hmm, byter man hela navet i bak? Som jag fattade det så pressade dom ur lagret och in med ett nytt, men jag är ingen bilmek...
                      Priset dom gav mig där var iaf detsamma fram som bak. Har för mig att dom tom sa att det var bökigare att byta bak.
                      Har bytat hjullager bak o frma på 20vt o JAG e INGEN bilmek.
                      Men som sagt bak köper man komplett nav kostar 1000kr på mekonomne. Skruvar loss bakhjulet lossar en stor specialmutter sen får man loss nav/hjulager sätter dit det nya o sätter tillbaka allt igen.
                      Fram va ja tvungen koppla loss i princip allt. dämpare abs bromsok allt... för att få loss spindeln (heter den så?) så jag kunde ta med den till cverkstad o köpa ett nytt BARA hjullager som kostar mer än det där bak (iallfall på mekonomen) pressa i den o sen skruva fast alllt igen. Betydligt mer jobb..
                      OK lycka till iallafall sååå befrianda när man slipper missljud från hjullager. e bland dom mest irriterande ljud som finns...

Comment

Kan ett hjullager låta bara precis vid en viss hatighet? Typ 45m/h men inte innan och inte efteråt.Eller så är det bara ja som inbillar mig..hehe
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
                        Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Joksi
                          Kan ett hjullager låta bara precis vid en viss hatighet? Typ 45m/h men inte innan och inte efteråt.Eller så är det bara ja som inbillar mig..hehe
                          Nej, det låter när man börjar rulla och ljudet ökar med hastigheten. Kan sluta att låta om man svänger kraftigt åt höger/vänster.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Joksi
                            Om jag inte minns helt fel så var det så på min i början. Det lät mest runt 50 har jag för mig. Sen när man ökar hastigheten så ökar ju frekvensen på ljudet samt att bakgrundsljudet ökar och då kan det vara svårare att höra. Frekvensen på ljudet från lagret kan ju i en viss hastighet hamna i resonans med andra ljud så att det förstärks. Men som sagt, du hör om det är lagret om du svänger plus att ljudet lär öka allteftersom du lägger fler mil så tillslut är det ingen tvekan om vad det är.

Indian: Jaha, så det är hela navet man köper på mekonomen också? För hjullagersats bak är ju lite dyrare än hjullagersats fram på mekonomen.

Comment

jepps så är det...
                              =)

Comment

Lite bilmek ska man nog vara om man vill byta sina lager..
                                Det är bland det jobbigare man kan ge sig in på tycker jag. Sen bör man ha bra koll på åtdragningsmoment osv.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

Comment

Working...
                                X