Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjullager redan???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjullager redan???

    Har haft ett litet "fladdrande" ljud som jag tyckt kommit från höger framhjul. Dock har ingen mer än jag hört det så jag har antagit att jag inbillat mig. Nu har det dock tillkommit ett brummande som måste komma från hjulen då ljudet följer hastigheten på bilen (höger framhjul låter det som igen). Gjorde "hjullagertestet" och svängde fram och tillbaka och ljudet slutar helt så fort jag bara svänger ytterst lite åt vänster. När jag rätar upp bilen kommer ljudet tillbaka direkt. Svänger jag åt höger förändras inte brummandet. Det "fladdrande" ljudet ökar när jag svänger kraftigt åt höger och vänster.
    Känns ju som att det skulle kunna vara hjullagret, men redan efter 3000 mil!?! Kan det vara möjligt? Nån som har nån idé vad det skulle kunna vara annars eller är det ett solklart fall? Tips på vad jag kan prova eller bör kolla?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Om det slutar brumma när du svänger vänster´skulle jag säga att det är hjullagret på vänster sida som är kasst.

    Om det är riktigt slut borde det kännas om du hissar upp bilen och drar runt hjulet några varv för hand (utan växel i)
    /Peter

    Comment


    • #3
      Hoppas det löser sig Helleman.


      /Jonas
      Click here to visit Raceitaly
      ______________
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
      Acura Legend 3,2l V6 -91
      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
      Murphy´s law.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Chorus
        Om det slutar brumma när du svänger vänster´skulle jag säga att det är hjullagret på vänster sida som är kasst.

        Om det är riktigt slut borde det kännas om du hissar upp bilen och drar runt hjulet några varv för hand (utan växel i)
        Sant, men jag (och även min medpassagerare) är ganska säker på att det kommer från högerfram...
        Hur menar du att jag ska kolla genom att rulla hjulet? Menar du att det ska skrapa och ha sig och inte rulla lätt? För isf är det ju verkligen slut och borde väl inte köras med överhuvudtaget?
        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

        Comment


        • #5
          Originally posted by viksson
          Hoppas det löser sig Helleman.


          /Jonas
          Hehe, lagom till semestern och allt. Du råkar inte vara expert på att byta hjullager också?
          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

          Comment


          • #6
            Helt 100 på hjullager. Kompis Johan (Seppo) har exakt samma problem på sin exakt likadana bil.... :-D
            Vill inte vara nån surpelle men är det helt uteslutet att mätaren är lite skruvad? Eller så laddade Fiat in gamla Uno-lager på de sista bilarna..? :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Helt 100 på hjullager. Kompis Johan (Seppo) har exakt samma problem på sin exakt likadana bil.... :-D
              Vill inte vara nån surpelle men är det helt uteslutet att mätaren är lite skruvad? Eller så laddade Fiat in gamla Uno-lager på de sista bilarna..? :-)
              Hehe, helt säker på att mätaren inte är skruvad kan man väl aldrig vara, men jag tror inte det. Den är väldigt fräsch, skinnet är som nytt i den likaså ratten. Har varit under och kollat och det ser ut som nytt där också. Har köpt den av min polare som är väldigt duktig på bilar och han synade den noga när han köpte den...
              Men det här hjullagret kan ju vara ett måndagsexemplar. Funderar på om det kan ha hänt något då de bytte bromsbelägg och smörjde upp oken på servicen?

              Någon som vet vad det kostar att byta hjullager fram?
              Hur länge kan man köra innan det skär?
              Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
              Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
              Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Helt 100 på hjullager. Kompis Johan (Seppo) har exakt samma problem på sin exakt likadana bil.... :-D
                Förresten Per, är det Seppo som har 00:an som du la upp en bild på? Hur långt har den gått?
                Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                Comment


                • #9
                  Det låter helt normalt för Italiensk kvalite. Dax att ni inser viket märke ni verkligen kör. Tillverkaren får vad de betalar för även om det är SKF, vilket jag inte vet om det är från början. Däremot kan utbyteslager hålla en helt annan kvalite. Bäst att beställa direkt från SKF så du vet vad du får för pengarna.
                  Piaggio Purejet -06
                  Fiat Coupe 20VT-98

                  Comment


                  • #10
                    Och du Kung vet ju Alltid vad du snackar om. ;-)
                    Mina lager är fortfarande fina efter 14400mil så det är möjligt att det handlar om en tillfällig brist på de där sena bilarna.

                    Japp det är den bilden jag la upp förut! Den har väl gått ca 7000mil tror jag..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Helleman
                      Sant, men jag (och även min medpassagerare) är ganska säker på att det kommer från högerfram...
                      Hur menar du att jag ska kolla genom att rulla hjulet? Menar du att det ska skrapa och ha sig och inte rulla lätt? För isf är det ju verkligen slut och borde väl inte köras med överhuvudtaget?
                      Du borde känna att det hackar till, eller höra att det knäpper. Kolla båda hjulen
                      /Peter

                      Comment


                      • #12
                        Självklart Per!

                        Har jobbat ihop med Alfa/Fiat i Pixbo. Man blev mörkrädd ibland.
                        Tyvärr är Volvo snart där också

                        Har du historiken på din bil sedan den var ny Per? Då kan jag bara gratulera!
                        Piaggio Purejet -06
                        Fiat Coupe 20VT-98

                        Comment


                        • #13
                          Nu har jag fått förklaringen till varför lagret har gett sig. Pratade med AR-bil och när jag berättade att bilen stått i Tyskland i flera år och nämnde att däcken fick bytas för att de var "fyrkantiga" sa mekaren att detta troligen är anledningen till att lagret gett sig. Står bilen helt still och vilar på däcken så får man konstiga spänningar i lagret samt att lagret kan bli något deformerat. Det är ganska vanligt att lager pajar efter ett tag på en bil som stått länge. Från en annan källa fick jag höra att om man ska låta bilen stå i typ ett halvår/år bör man palla upp bilen så att den inte vilar på däcken för att just hjullagerna tar stryk.

                          Har lyckats få tid på verkstad i nästa vecka, så då byts båda.
                          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                          Comment


                          • #14
                            Bra att du fick en förklaring till felet.
                            Hoppas allt går bra med bytet.

                            Lycka till nu.
                            Click here to visit Raceitaly
                            ______________
                            Fiat Coupe 20VT Plus -99
                            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                            Acura Legend 3,2l V6 -91
                            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                            Murphy´s law.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjullager redan???

                              Originally posted by Helleman
                              Har haft ett litet "fladdrande" ljud som jag tyckt kommit från höger framhjul. Dock har ingen mer än jag hört det så jag har antagit att jag inbillat mig. Nu har det dock tillkommit ett brummande som måste komma från hjulen då ljudet följer hastigheten på bilen (höger framhjul låter det som igen). Gjorde "hjullagertestet" och svängde fram och tillbaka och ljudet slutar helt så fort jag bara svänger ytterst lite åt vänster. När jag rätar upp bilen kommer ljudet tillbaka direkt. Svänger jag åt höger förändras inte brummandet. Det "fladdrande" ljudet ökar när jag svänger kraftigt åt höger och vänster.
                              Känns ju som att det skulle kunna vara hjullagret, men redan efter 3000 mil!?! Kan det vara möjligt? Nån som har nån idé vad det skulle kunna vara annars eller är det ett solklart fall? Tips på vad jag kan prova eller bör kolla?
                              Hej! Jag har EXAKT samma problem, och jag var helt 100% på att det var mina framdäck som var snedslitna som var felet men nu körde jag med helt andra fiat orginal hjul tom. (ställde på bilen idag) och det är samma jevla brummande ljud som ökar linjärt med hastigheten. Min bil började låta så kanske vid 3800mil på klockan! Och den har med varit stående en längre period! (vi snackar år) Skillnaden var dock att det blir knäpptyst om jag svänger höger å de kommer tillbaka när man kör rakt igen, samt vänster. Jag tycker det låter mest på förarsidan (dvs. vänster sida) men ska be auto alfa kolla högern med. För det är hjullagret som är fel och ENDAST det som behöver bytas eller? Hur gick det helleman, vad kostar det att få det bytt?

                              //Tompa
                              Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                              Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                              Comment

                              Working...
                              X