Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dumpventil vilken..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dumpventil vilken..

    Tröttnat på det fladdrande ljudet nu.
    Måste gå bättre utan det.

    tänker beställa en ny dumpventil och jag vill ha en atmosfärisk, tror jag om det är den som dumpar ut luften i naturen:P öppen dvs..

    kollat lite på http://www.streetperformance-butik.se/

    Men vet inte vilken jag ska köpa?
    Art.nr: FMDV004901
    eller
    Art.nr: FMDV004900

    Behövs någon modifiering för att få på den.

  • #2
    Nej men du måste köpa en plugg till slanganslutningen som går till atmosfärssidan för plastdumpen. Själv skulle jag välja Forges återcirkulerande, vilket jag också gjort på min egen 16v, bara för att slippa problem med damm, kladd i motorrummet etc. Det är rätt trångt där den sitter.

    Om du kastar ut luftfilterboxen och sätter ett sportluftfilter direkt på röret, som då hamnar ute ovanför hjulhuset, får du kall luft och kommer höra woosh-ljudet även med den återcirkulerande dumpen.

    Såg nån diskussion om K&N oljeimpregenrade luftfilter och att det skulle vara olämpligt till 20-ventilaren pga av att den använder trådmätning. Har vissa invändningar mot resonemanget men det finns motsvarande "Direct injection Kit" som är oljefria i skum.
    Dalhems säljer Pipercross av denna typ och priset är lågt.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Vilken motor har du??
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        .

        Jag har 16vt o jag har ett bmc bling bling sportluftsfilter redan.

        tänkte om man kanske kunde få ennu lite fränare ljud med öppen dump

        Comment


        • #5
          Plastdumpen är skräp så att byta är en god idé. Med originalluftburken är det omöjligt att höra dumpljudet med en återcirkulerande. I ditt fall är det en smaksak vilket man väljer.
          Motorstyrningen i Coupen störs inte av öppen dump. Största
          nackdelen är väl att det kommer bli lite oljigt runt dumpen efter ett tag.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Originally posted by TurboB
            Med originalluftburken är det omöjligt att höra dumpljudet med en återcirkulerande.
            Jag skulle inte säga omöjligt, kör själv med orginal pappersfilter och box med återcirc. ventil (Forge) och nog kan man höra den. Ljudet blev dessutom aningen högre sen jag bytte IC också.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              heh

              Bestälde någon dump nu, inte forge. men eh den hadde 25mm anslutning och det var livstidsgaranti på den.

              Gick på 1400kr så hoppas jag inte får skicka tillbaka den om en vecka:P

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboB

                Motorstyrningen i Coupen störs inte av öppen dump.
                Om de inte e en 20VT
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Funderade också på det där med öppen dump. Så länge den håller tätt på tomgång så borde det ju inte vara något problem. Den förlorade luften vid t.ex. växlingar följs ju som regel av att man släpper gaspedalen (annars dumpar det rätt dåligt vill jag mena) men samtidigt så sprutar den ju inte in soppa (ingen gas, deacceleration) så då borde väl den förlorade/dumpade luften inte påverka blandingen? För det blir ju ingen luft/bränsleblandning.
                  Eller är jag helt ute och cyklar?

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    20v använder Bosch Motronic. Det går inte att ha en öppen dump till detta styrsystem. Man dumpar bort redan uppmätt luft. Idén med trådmätning är att den blir väldigt exakt eftersom boxen vet exakt hur mycket luft som som sugits in. Dumpar man bort luft kommer för mycket bensin sprutas in och det finns inget sätt att kompensera detta.

                    Som TurboNimitz påpekar: inga öppna dumpar till 20v!
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #11
                      Men när du dumpar luften så sprutar den inte in bensin, eftersom man som regel släppt på gasen. Jag är helt med på att den måste räkna fel någonstans eftersom man släpper ut luft, men det borde inte spela någon roll eftersom den inte ger någon soppa att tala om vid motorbroms.
                      Eller är jag fortfarande fel ute?

                      Panda 169

                      Comment


                      • #12
                        De bränslesystem jag sett bibehåller inmatning av bränsle en lite stund under motorbromsning just som backup när man drar på. Så de tar lite tid innan den stänger helt bränsletillförseln...rätt enkelt förklarat
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment

                        Working...
                        X