Announcement

Collapse
No announcement yet.

Need help...!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Need help...!

    Har någon fråga samt behov av tips på lösningar på två problem som dykt upp nu under semestern.

    1. AC kylaren läckte, fick den svetsat billigt och nu har de hållt ett par dar. Får se om de hhåller en längre tid också =)
    Men till problemet, när ja kör och trycker igång AC så känner ja typ som en bromsande effekt, vilket kanske är normalt eftersom den tar kraft från motorn. Men så när ja fortsätter köra med AC igång så kan jag till och från tjena ojämn gång o ryck när ja ligger o kör lugnt o fint, ska de verkligen kännas så? Ja vet att bilen blir rejält tröttare med AC igång, har ja hört av folk o även märkt på min bil när de e till att accelerera o köra om.

    2. Motorn har börjat dö av sig sj, när ja hhåller på o växlar ner o bromsar ner vid korsningar o trafikljus, räcker ibland att ja kör ex. 70km/h o lägger i friläge, så ska ju motorvarvet dumpa ner till 800-900, vilket den gör ibland men ibland så går den bara ner till typ 500 o slocknar direkt, ibland när ja bäxlar ner o bromsar till stillastående så hamnar den på 500 o motorn känns som den kommer slockna, men så lyckas den då klättra upp till 800-900. Någon som helst idé!? Riktigt jobbigt börjar de bli, ibland händer de 3-4 ggr i sträck, sen kan den funka fint fler dar.

    3. Nu till de hemskaste problemet, uppstod en vecka sen, vrder om nyckeln o instrumenteringen lyser, vrider om igen o motorn går igång, men så knäpper de också till o insrumentering, knapparna o allt blir dött. De enda som funkar e vissa elsaker, så som elhissarna, vindrute torkare, men inget annat, inte heller fram o baklampor. Senaste två daarna har de blivit totalt kass, nu måste ja tria o rycka me nycklarna när ja startar bilen, för att lyckas få konntakt, sen får ja putta igång bilen. Fö vrider ja nyckeln en gång till så lägger de av. Måste va ngn kontakt i tändningslåset va?
    Kanske någon med konkret förslag på vad det kan vara o hur de kan åtgärdas? Kan knappt köra bilen nu ju utan el, lampor o blinkers...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    När va de senast du bytte tändstift?
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Mycket ska va bytt i serviceväg enligt förra ägaren, men vem vet det egentligen. Dvs, ja har inte bytt de sen ja köpte den för 4 månader sedan iaf. Hur ofta skall tändstiften bytas?
      Syftar du på att det kanske kan vara problemet med att den tappar tomgången?
      Ja funderade ev. på bensinfilter, men om det är det så bör ju bilen även gå ryckigt samt dra mer bensin, vilket ja inte tycker den gjorde nu när ja bilade långt...
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        har du kvitton på de han bytt då?

        Skruva ur tändstiften och kolla hur dom ser ut till att börja med. Kan mycke väl vara ett igensatt bränslefilter men lättast
        att kolla stiften.
        Last edited by TurboNimitz; 22 July 2006, 10:02.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Kan det inte vara något mer elektroniskt kanske? Eftersom ju bilen faktiskt går allmänt rent vilket gör att man tvivlar på bensinnfilter, tändstift o.s.v. Jag har blåst rent tomgångsmotorn med tryckluft bl.a men det fick bara motorn att låta jämnare på tomgång, löste inte "döende motor" syndromet.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Har du kollat tändstiften då?
            Börja med det enklare sakerna innan du ger dig in på elektroniska.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Får väl ta o göra det då =)
              Så länge får gärna någon annan ge förslag på vad det kan vara med tomgången...

              Ingen som har någon aning om mina två andra frågor?
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                "Döende motor" syndromet kan vara att motorn inte får bensin. Ett igensatt bränslefilter kan då vara boven. Precis som Turbo säger, börja med det enkla sakerna.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Freddan72
                  "Döende motor" syndromet kan vara att motorn inte får bensin. Ett igensatt bränslefilter kan då vara boven. Precis som Turbo säger, börja med det enkla sakerna.
                  Och detta är då alltså fullt möjligt även om bilen inte drar anmärkningsvärt mkt soppa och går bra i övrigt?
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Okej det missade jag. Ryckig gång kan bero på tändkablarna är kassa eller tändstiften.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Ryckigt vill den bara gå till o från med AC igång, men att den tvärdör vid trafikljus fattar ja innte vad det kan vara. De har blivit mer o mer senaste dagarna, kan knappt stanna bilen utan att den dör. Ibland lägger den sig direkt på stadig tomgång, ofta faller den bara ner till 500, o antingen slocknar lr bluddrar o snabbt kämpar sig upp till 1000 o dör ej... Enklaste sättet ja testar är att köra, släppa gasen o frikoppla och antingen går varvet ner till 1000 lr dumpar direkt o motorn slocknar. Ända sättet ja lyckas komma runt de vid trafikljus är att snabbt växla ner och gasa lite för att hålla uppe tomgången och då blir den stadig.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Jag hade de på min 16V innan jag bytte tändstift att motorn ville nästan dö av låga varv när jag tryckte ner kopplingen. Blev bättre med nya stift och ännu bättre med rengjord tomgångsventil, men de har du redan gjort.
                        Om bränslefiltret är igensatt så visst orkar motorn suga igenom bränsle på högre varv o under gaspådrag. Men vid tomgång är suget från motorn inte lika stort och kanske orkar den inte med då att få bränsle. simple as that
                        /D
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Jaha, där ser man. Ja men då e de inte mkt mer än till att knalla iväg o köpa nytt bensinfilter o tändstift. Förresten, vad är det för tändstift ja ska ha i min 16v 2.0?

                          Tankade nästan fullt igår, passade på o hälla in en flaska STP akut rengöringsmedel för bränsleinsprutningen. Får se om de kanske gör ngn skillnad efter att bensinen har förbrukats...
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joksi
                            Jaha, där ser man. Ja men då e de inte mkt mer än till att knalla iväg o köpa nytt bensinfilter o tändstift. Förresten, vad är det för tändstift ja ska ha i min 16v 2.0?
                            Kolla på Mekonomens hemsida.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              filtret e billigt, 138 fick jag betala
                              Stiften e ju dyrare hehe fast du behöver ju bara till 4 cylindrar =)
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X