Varför ska du byta koppling Aloha? Har den börjat slira?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Koppling?
Collapse
X
-
Originally posted by Freddan72
Varför ska du byta koppling Aloha? Har den börjat slira?Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Det är kul att byta koppling alla bör göra det en gång
Comment
-
Originally posted by Freddan72
Har du luktat för länge på växellådsoljan?Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Aloha > Tänkte du också byta själv?
Comment
-
Originally posted by Freddan72
Varför ska du byta koppling Aloha? Har den börjat slira?
Comment
-
Originally posted by Aloha
Hehe, ja jag ska ju titta på när du byter din först. Byter den nog i vinter i så fall..Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Jag har redan lagt ner 10 timmar och lådan sitter fast fortfarande. Tänkte börja i fredags men det blev inte av, så skulle det hända i lördags hann få av lite sen var jag tvungen att sticka. På söndagen var jag trött och bakfull och tog bort allt förutom lådan höll på spy i motorrummet. Så det som återstår är att hänga upp motorn i liften och släppa på fästen och skruva av lådan. Du kan komma och se det roliga. Det som gjordes innan är rätt enkelt att göra det svåra kommer nu
När tänkte du göra det? Lova att du ringer mig innan!! Jag måste få va med..
Comment
-
Originally posted by Aloha
Meeeh! Hoppas att du har allt dokumenterat åtminstonne.
När tänkte du göra det? Lova att du ringer mig innan!! Jag måste få va med..
Viscokopplingen sitter fortfarande kvar kommer inte åt sista bulten så jag ska se om lådan går att få ner utan att plocka ner viscon. Startmotorn sitter och kvar med 1 sista bult som jag inte kommer åt. Drygt som fan! Men jag tror att det kommer gå bra med att få av lådan om man sänker hela motorn med liften.
Eller så blir jag sur och sänker ner motorn i marken direktKör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Jag har följt verkstadsmanualen och den beskriver så väl dessutom har jag tagit massa kort och kan fylla på manualen lite med tips.
Viscokopplingen sitter fortfarande kvar kommer inte åt sista bulten så jag ska se om lådan går att få ner utan att plocka ner viscon. Startmotorn sitter och kvar med 1 sista bult som jag inte kommer åt. Drygt som fan! Men jag tror att det kommer gå bra med att få av lådan om man sänker hela motorn med liften.
Eller så blir jag sur och sänker ner motorn i marken direkt
Comment
-
Originally posted by Aloha
Hehe, på din beskrivning låter det som att man har något att se fram emot. Det blir ju mycket lättare om man har varit med och sett hur det går till. Tänkte du fortsätta till helgen eller redan i veckan? Jag kan ta med mig fika lr nåt bara du ringer!!
Kan ringa dig på onsdag så kan du svänga förbi.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Tror att jag ska in på onsdag igen och fortsätta. Hoppas att jag är klar till helgen.
Kan ringa dig på onsdag så kan du svänga förbi.
Comment
-
Kan någon förklara för mig vad dessa fjädrar på lamellen gör? Hur fungerar kopplingen över huvudtaget? Nu när man suttit och bytt vill man förstå hur den funkar också.
Vad jag uppfattar det som är att lamellen och tryckplattan är skruvade i svänghjulet så hela "paketet" snurrar. När man frikopplar så frigör man axeln i lådan från lamellen. Har jag uppfattat det rätt?Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by 84jr0
Kan någon förklara för mig vad dessa fjädrar på lamellen gör? Hur fungerar kopplingen över huvudtaget? Nu när man suttit och bytt vill man förstå hur den funkar också.
Vad jag uppfattar det som är att lamellen och tryckplattan är skruvade i svänghjulet så hela "paketet" snurrar. När man frikopplar så frigör man axeln i lådan från lamellen. Har jag uppfattat det rätt?
Lamellen trycks mot svänghjulet med hjälp av tryckplattan (Pressure plate). Vid frikoppling så pressas mittendelen av tryckplattan inåt mot lamellen och då släpper tryckplattan från lamellen. Lamellen och tryckplattan sitter på axeln som går in i växellådan.
Comment
-
Originally posted by Freddan72
När kopplingen greppar uppstår det skakningar/vibrationer. Fjädrarna ser till att isolera dessa för transmissionen/växellådan.
Lamellen trycks mot svänghjulet med hjälp av tryckplattan (Pressure plate). Vid frikoppling så pressas mittendelen av tryckplattan inåt mot lamellen och då släpper tryckplattan från lamellen. Lamellen och tryckplattan sitter på axeln som går in i växellådan.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
Comment