Announcement

Collapse
No announcement yet.

effekt skillnad 16vt 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • effekt skillnad 16vt 20vt

    chip o sportluftfilter i en 16vt borde ge ca 220 hästar?
    Borde inte en 16vt isåfall åka ifrån en orginal 20vt?
    vet inte fakta men jag kan gissa på att en 20vt väger mer en en 16vt?

  • #2
    bättre väghållning i en 20Vt och bredare spårvidd..Jag som kört båda känner att 20VT har mer grepp än 16VT plus att 16VT har väl inte viscodriven...rätta mig om jag har fel.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Alla turbo har viscodiff.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Tja!

        Nu är det såhär, 16VT äger!! Iaf om man äger en!

        Vem som piskar vem men den lilla skillnaden mellan 16VT och 20VT handlar mest om vem som känner och kan köra sin bil bäst, har galnast psyke och bra däck! om man inte kör rakt fram på motorväg... då vinner såklart storebror. Men det är väl inga amerikanare vi kör nu eller?.. hehe!

        Comment


        • #5
          Men de går inte att komma ifrån den ökade kvalitékänslan i 20VT
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Lite knarr här och där hör en racer till!... nädå, sant, klart bättre kvalitét, men igen... det var inte tråden!

            Comment


            • #7
              20 VT har mycket mer vrid på låga varv och laddar tidigare. I min 16 VT händer absolut ingenting under 3000 rpm. Det skiljer inte mycket i vikt. Den förbättrade körbarheten hos motorn i 20vt uppväger mer än väl ev. viktskillnad.
              Det är bättre kvalitetskänsla i 20 vt och den är mycket tystare och snällare och mer Volvo-komfortlik än i alla fall min mycket tidiga 16vt (nr 733). Nu gillar jag råa bilar så jag behåller min.
              Jag kör med 20 mm OMP spacers runt om (40mm spårviddsökning) och det är en jättestor skillnad mot innan. Slingrigheten över 150 försvann helt. Nu går den som på räls i 230. Och att svänga kan ni ju räkna ut själva...
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Chip är det mest vanliga trimmet man gör på en coupe och dessutom kostar ett G-tec chip 600kr för 20vt så klart att många chipar sin bil. Man blir fort van vid effekten och 20vt är bättre utgångsbil om man ska chippa. Med det vill jag säga att det kostar mer att få 16vt på samma effekt nivå som 20vt. Sen att en chippad 16vt ska åka ifrån en orginal 20vt händer aldrig.

                Jag tycker att 20vt är bättre bil på alla punkter och jag har kört både 20vt och 16vt. Dock är 16vt minst lika kul bil som storebrodern.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TurboB
                  Jag kör med 20 mm OMP spacers runt om (40mm spårviddsökning) och det är en jättestor skillnad mot innan. Slingrigheten över 150 försvann helt. Nu går den som på räls i 230. Och att svänga kan ni ju räkna ut själva...
                  Tyvärr sliter det rejält på hjullagren.. Menmen de är ju inte så hemskt dyra. ;-)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Tyvärr sliter det rejält på hjullagren.. Menmen de är ju inte så hemskt dyra. ;-)
                    Hjullager är mycket billigare än skogsutflykter...
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment

                    Working...
                    X