Announcement

Collapse
No announcement yet.

bild på min raring :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hm, men twinturbo på en femma funkar väl fint??

    en liten turbo som bygger upp ett snabbt tryck, och sedan en rejäl turbo som orkar ladda mycket? Stor turbo tar ju tid att komma upp i hastighet och kan ju ta tid att bygga upp trycket i grenröret, med en liten turbo som kopplas in (eller körs i serie) så vinner man väl lite extra?

    Det är ju inte ovanligt att man bygger så....TT måste väl inte vara att de driver varsin bank på en V-motor?

    Comment


    • #17
      Originally posted by SteQve2
      hm, men twinturbo på en femma funkar väl fint??

      en liten turbo som bygger upp ett snabbt tryck, och sedan en rejäl turbo som orkar ladda mycket? Stor turbo tar ju tid att komma upp i hastighet och kan ju ta tid att bygga upp trycket i grenröret, med en liten turbo som kopplas in (eller körs i serie) så vinner man väl lite extra?

      Det är ju inte ovanligt att man bygger så....TT måste väl inte vara att de driver varsin bank på en V-motor?
      Det är inte tvillingturbo om de är seriekopplade.
      Daniel Östlund
      www.kraniel.com

      >> Min Coupé<<

      Comment


      • #18
        hm, nej, iofs inte...men det är två stycken i alla fall :P

        Comment


        • #19
          Originally posted by SteQve2
          Det är ju inte ovanligt att man bygger så....TT måste väl inte vara att de driver varsin bank på en V-motor?
          Du kanske tänker på BMW 535D, men då är det en rak sexa...
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Ok, jag skyltar med min okunskap: är det biturbo när de sitter efter varandra?
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #21
              Lr en på varje sida..lågtryck ena o högtryck andra väldigt intressant lösning där varje ventil har egen avgasport
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #22
                Turbo; Lancia ECV?

                Panda 169

                Comment


                • #23
                  Jim: läste om det i en pdf fil ja länka till från GIk turbohemsidan... fungerade så att ena turbon jobbade på låga varv o den andra+den första vid höga varv. på så sätt fick man mindre lagg m.m.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #24
                    Låter lite som Lancia ECV bilarna med triflux motor.
                    http://www.riminituning.it/img/bott/...bolidi/ecv.htm
                    Tuff bil. Dubbelturbo, men de jobbar sekventiellt med varsina 4 avgasventiler.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #25
                      Motorn innan (i Delta S4) hade kompressor till låga varv och turbo till högre. Tyvärr hann de inte få ut den nya ECV motorn innan Grupp-B klassen förbjöds... Den är ruggig!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Japp du menar denna?

                        Finns även turbo med både avgas och remdrivning....trixy trixy
                        Attached Files
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by per
                          Motorn innan (i Delta S4) hade kompressor till låga varv och turbo till högre. Tyvärr hann de inte få ut den nya ECV motorn innan Grupp-B klassen förbjöds... Den är ruggig!
                          Jo, Delta S4 var tuff.
                          Men ECV bilarna kom väl aldrig ut och tävlade i något som helst? Såg något om att de var tilltänkta till något som ska hetat Grupp S? Är lite taskig på rallygrupper, så kan ju vara lite fel ute.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #28
                            Jo det var det jag menade, de hann förbjuda klassen innan den hann användas.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X