If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det finns 2 varianter, konfilter och panelfilter (i original filterbox). Konfilter ger större filterarea.
Skillnaden mot original pappersfilter rent funktionellt är att hålen i filtret är större, så även om det inte ger nån effektökning som nya (mot ett nytt original) så tar det mkt längre tid innan ett sportfilter sätter igen/stryper effekt. Dock betyder detta oxå att det kommer in mer skit i motorn.
Många upplever att insugsljudet blir högre, även dumpljudet. Speciellt med öppet konfilter... Vissa irriteras, andra gillar det!
Största nackdelen är att ett inoljat filter (K&N) kan störa luftmassemätaren efter ett tag så att motorn börjar gå lite snålt (vilket är farligt på trimmade turbomotorer).
Min egen åsikt är att filter utan olja är bäst, men att man defenitivt borde göra nåt åt insuget eftersom det stryper lite på höga varv. Man kan dock tappa lite vridmoment på kuppen.
Originally posted by per Edit: Hittade detta FILTERTEST
Vinnaren av testet, Apexi, använder ej olja och borde vara det ultimata filtret till Coupe 20VT... Apexi Blitz
Varför kan jag inte hitta några test där även ett standardfilter finns med? Hur väl renar dessa eftermarknadsfilter ställt mot ett OE i papper? Min största rädsla har hela tiden varit att få skit i turbon och/eller cylindrarna.
Vet att jag läst på rejsa.nu i en tråd om det där. Någon hade jämfört (minns ej vilken bil) med originalfilter och effektvinsten var typ obefintlig så länge originalfiltret var nytt, sen sattes det igen fortare förstås.
Jag kör på original papper och byter ofta, funkar för mig.. Ett originalfilter kostar som en liter 5W-50 så det är ju som en oljedroppe i havet.. :-)
jag kör med öppet filter ett K/N på min röda och hade Green Cottons största på den andra. Funkar MKT bra! Utan riktigt filter tappar motorn dragkraft redan vid 5500v... när man bytt drar den minst 1000v till! Märkbar skilnnad på båda bilarna! MEN...jag oljar inte in dem dock !!!!!!
Det som stryper över 5500rpm är väl snarare tratten i filterboxen på typ 2tum... :-D
Så var det på min iaf.
Sen är väl K&N inoljade från början? Det ska väl vara oljan som fångar skiten så att säga.
Om inte filterarean är större på ersättningsfiltret kommer det att släppa in mer skit om det luftar bättre. Sedan är det ju upp till var och en vad man anser viktigt.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Originally posted by Togge Alla filter kan man tvätta med varmvatten och Yes..;-)
Då tvättar man det det första man gör alltså? ;-) Och eftersom oljan är en viktig beståndsdel i luftreningen på K&N måste det bli väligt dålig rening efteråt?
Man ändrar ju lite i insugets konfiguration så det kanske hjälper med att koppla loss batteriet ett tag? Men det låter allt lite skumt. Han kanske bara protesterar?
Comment