Announcement

Collapse
No announcement yet.

k&N Luftfilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • k&N Luftfilter

    Någon som kör med ett K&N filter och kan kommentera ifall ni är nöjda/missnöjda.
    Blir det ett härligt ljud i motorn och att bilen blir rappare?

  • #2
    Gör en sökning så hittar du rätt mycke info om luftfilter till coupen.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Det finns 2 varianter, konfilter och panelfilter (i original filterbox). Konfilter ger större filterarea.

      Skillnaden mot original pappersfilter rent funktionellt är att hålen i filtret är större, så även om det inte ger nån effektökning som nya (mot ett nytt original) så tar det mkt längre tid innan ett sportfilter sätter igen/stryper effekt. Dock betyder detta oxå att det kommer in mer skit i motorn.

      Många upplever att insugsljudet blir högre, även dumpljudet. Speciellt med öppet konfilter... Vissa irriteras, andra gillar det!

      Största nackdelen är att ett inoljat filter (K&N) kan störa luftmassemätaren efter ett tag så att motorn börjar gå lite snålt (vilket är farligt på trimmade turbomotorer).
      Min egen åsikt är att filter utan olja är bäst, men att man defenitivt borde göra nåt åt insuget eftersom det stryper lite på höga varv. Man kan dock tappa lite vridmoment på kuppen.

      Edit: Hittade detta FILTERTEST

      Vinnaren av testet, Apexi, använder ej olja och borde vara det ultimata filtret till Coupe 20VT...
      Apexi
      Blitz
      Last edited by per; 1 September 2006, 13:31.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        pinin_prestatyn på fccuk säljer Apexi-filter:
        http://www.fccuk.org/forum/showflat....e=0#Post177948
        Jag frågade om pris och han säger 70 pund inklusive frakt till Sverige.
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Edit: Hittade detta FILTERTEST

          Vinnaren av testet, Apexi, använder ej olja och borde vara det ultimata filtret till Coupe 20VT...
          Apexi
          Blitz
          Varför kan jag inte hitta några test där även ett standardfilter finns med? Hur väl renar dessa eftermarknadsfilter ställt mot ett OE i papper? Min största rädsla har hela tiden varit att få skit i turbon och/eller cylindrarna.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Vet att jag läst på rejsa.nu i en tråd om det där. Någon hade jämfört (minns ej vilken bil) med originalfilter och effektvinsten var typ obefintlig så länge originalfiltret var nytt, sen sattes det igen fortare förstås.
            Jag kör på original papper och byter ofta, funkar för mig.. Ett originalfilter kostar som en liter 5W-50 så det är ju som en oljedroppe i havet.. :-)
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              jag kör med öppet filter ett K/N på min röda och hade Green Cottons största på den andra. Funkar MKT bra! Utan riktigt filter tappar motorn dragkraft redan vid 5500v... när man bytt drar den minst 1000v till! Märkbar skilnnad på båda bilarna! MEN...jag oljar inte in dem dock !!!!!!
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • #8
                Det som stryper över 5500rpm är väl snarare tratten i filterboxen på typ 2tum... :-D
                Så var det på min iaf.
                Sen är väl K&N inoljade från början? Det ska väl vara oljan som fångar skiten så att säga.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Alla filter kan man tvätta med varmvatten och Yes..Per ;-)
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    Om inte filterarean är större på ersättningsfiltret kommer det att släppa in mer skit om det luftar bättre. Sedan är det ju upp till var och en vad man anser viktigt.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      kör med K&n... tycker att bilen reagerar snabbar och ljudet är fint som fan!! låter till och med lite pysljud!
                      Fiat Coupé Turbo 20VT 1999

                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=186

                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=271

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Togge
                        Alla filter kan man tvätta med varmvatten och Yes..;-)
                        Då tvättar man det det första man gör alltså? ;-) Och eftersom oljan är en viktig beståndsdel i luftreningen på K&N måste det bli väligt dålig rening efteråt?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          säger bara..POLYESTER FOR PRESIDENT!!!
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                          Comment


                          • #14
                            lånar tråden

                            satte på ett öppet filter men nu får ja inte bilen att ladda mer än 0.5 bar nån annan som har haft samma problem?
                            Limited Editon #840

                            Comment


                            • #15
                              Man ändrar ju lite i insugets konfiguration så det kanske hjälper med att koppla loss batteriet ett tag? Men det låter allt lite skumt. Han kanske bara protesterar?
                              Last edited by per; 6 September 2006, 10:16.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X