Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylfläkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylfläkt

    Tjena grabbar

    Visst är det så att kylfläkten ska gå igång per automatik när man sätter igång ACn? Och den skall gå hela tiden?

    Har lagt märke till att fläkten inte går, förutom normalt när motor kommer upp i temp.

    Någon med ideér på varför den ej vill gå ihop med ACn mer?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Den ska inte gå hela tiden, bara när det är varmt nog.

    Vet inte om det är lika som på 20VT, men där startar iaf den snabba fläkten enbart när AC:n är på
    /Peter

    Comment


    • #3
      Brukar slå på AC:n när motorn behöver extra kylning... (vid stillastående) Tips.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hmm...kanske krävs mer än 25 grader ute då för att den ska gå igång? Har ja inte varit mer än max 25 grader senaste dagarna...

        per: ja tkr min motor blir snabbare varmare när ja kör runt med acn, än utan. dessutom varför skulle den behöva extra kylning vid stillastående, ja har stått i 35 graders värme i köer en halvtimme lr mer på autobahn o tempen gick aldrig mkt över 90 strecket, vad de nu kan bli kanske 92-95...samtidigt blåste fläkten lfrån o till som den gör lite efte r90.
        Last edited by Joksi; 13 September 2006, 17:22.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          per, slår du på ACn flyttar du ju ut värmen från kupen till kondensorn, som jag gissar sitter någonstans i motorutrymmet. Så jag tror inte att du får någon kyleffekt på motorn genom att slå på ACn. Dessutom snor den väl en 15hk för att driva kompressorn, så det blir ju ytterligare varmare pga värmeförlusterna för att skapa effekten till den pumpen också. Men det är klart, det är ju helt klart skönare i kupen.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            per, slår du på ACn flyttar du ju ut värmen från kupen till kondensorn, som jag gissar sitter någonstans i motorutrymmet. Så jag tror inte att du får någon kyleffekt på motorn genom att slå på ACn. Dessutom snor den väl en 15hk för att driva kompressorn, så det blir ju ytterligare varmare pga värmeförlusterna för att skapa effekten till den pumpen också. Men det är klart, det är ju helt klart skönare i kupen.
            Där fick jag nog svaret på varför motorn har tendens att snabbare bli varm med AC på =)
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Det blir svalare i motorrummet med ac:n på, eftersom den snabba fläkten blåser in så mycket luft
              /Peter

              Comment


              • #8
                JAsså? delade meningar här visst...men inte i mitt fall då, eftersom min fläkt verkar ha sluta blåsa ihop med ACn.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Förklaring: Jag menar t.ex. att man kanske kört några varv på en bana, kommer in i depån efter lite för lite avkylning.
                  Stänger man av motorn börjar det koka över efter nån minut.
                  Låter man motorn gå i 10min o stänger av händer samma sak.
                  Låter man motorn gå med AC på går BÅDA kylfläktarna med full speed och efter 10min kan man stänga av utan kokning..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Förklaring: Jag menar t.ex. att man kanske kört några varv på en bana, kommer in i depån efter lite för lite avkylning.
                    Stänger man av motorn börjar det koka över efter nån minut.
                    Låter man motorn gå i 10min o stänger av händer samma sak.
                    Låter man motorn gå med AC på går BÅDA kylfläktarna med full speed och efter 10min kan man stänga av utan kokning..
                    Ytterligare bevis på vad som händer om man slarvar med avkylning finns här:
                    http://alex.e4.org/Kinnekulle_050728/index.htm
                    direktlänk till film
                    Freddan kan berätta mer... ;-)
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #11
                      Aha, tackar för det klargörandet. Skulle det räcka att öppna motorhuven efter några varv på bana? Eller skall man sätta dit en manuell switch för att låta fläktarna blåsa på hela tiden?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Dom senaste gångerna jag har bankört har jag öppnat motorhuven och låtit motorn gå några minuter (5-10), men struntat i ACn.
                        Har funkat för mig. Men jag har varit noggrann med att ta det lugnt på avkylningsvarvet. Legat och fisit på 5:an typ.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by alx
                          Ytterligare bevis på vad som händer om man slarvar med avkylning finns här:
                          http://alex.e4.org/Kinnekulle_050728/index.htm
                          direktlänk till film
                          Freddan kan berätta mer... ;-)
                          Novis på bankörning så glömde man av att köra ett ordentligt avkylningsvarv. Lärde mig den hårda vägen så att säga
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            jäkligt konstigt att inte fläkten fortsätter att gå när man stängt av motorn..
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #15
                              Man kanske skulle ordna något så att den snabba fläkten alltid går 2-3 min efter att man stängt av bilen? (oavsett temperatur)
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X