Announcement

Collapse
No announcement yet.

termostatfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • termostatfråga

    Har läst att alla har mer eller mindre konstiga kylvattentemperaturer..

    Även min är seg att bli varm.. Läste i verkstadshandboken att termostaten skall öppna vid 86-90 grader på 20v turbo och max öppen vid 101-105 grader..

    Detta verkar inte stämma med min bil och lär bidra med hög bränsleförbrukning.. Som parantes kan säjas att 250% bränsleberikning inte är ovanligt vid kall motor..

    Så nu till frågan.. Har någon bytt termostat på sin 20v och blev det skillnad? Vilken temperatur var den nya termostaten på?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Lustigt att vi precis snackat om det.. Tror även min termostat fastnat. Typ 60grader på landsväg och typ ingen värme i kupen förutom på maxläget.
    Ack..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag har inga problem alls att få upp temp. Exemplariska temperaturer både vid lansvägskörning och bankörning.

      Allt i motorväg på bilen är original.
      Last edited by TobbeC; 18 September 2006, 09:25.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Jag "antar" att jag heller inte har dessa problem...ligger mellan det som ser ut som 70 och 80 grader på mätaren på landsväg, kör ja 140-150+ en längre stund i ganska varmt väderlek så går den över 80 tom uppemåt 90. Men vid normal "cruising" ca 75-80.

        I stan där med, ca 75-80, tar väl några km körning i stan för att "få upp tempen". Har man kört en längre runda så börjar bilen vid köer och mkt gasa bromsa gå över 80 och uppemot 90.

        Det viktigaste antar jag är som någon skrev nån gång, så länge mätaren under några omständigheter inte går över på det röda, lr väldigt nära, så ska de väl va ok. Stod i trafikköer utan att röra bilen mer än några hundratals meter på mer än en halvtimma, iofs med AC på, i Tyskland vid 35 graders värme och mätaren visade då som allra mest 90-95 grader, har aldrig visat mer.
        Last edited by Joksi; 18 September 2006, 10:06.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Bilen ska ju inte gå för kallt heller, det motverkar optimal förbränning.
          Märkte rätt stor skillnad på mätaren efter byte av termostat, samt att den kom upp i temperatur mycket fortare.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jim
            Bilen ska ju inte gå för kallt heller, det motverkar optimal förbränning.
            Märkte rätt stor skillnad på mätaren efter byte av termostat, samt att den kom upp i temperatur mycket fortare.
            Absolut inte. Min ligger strax över 90 grader.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Originally posted by TobbeC
              Absolut inte. Min ligger strax över 90 grader.
              Antagligen där den ska ligga! Verkar vara ett allmänt fel på coupemotorn..

              En teori från min sida är att det korrogerar på ventilen så den fastnar/skyvar.. Kan vara att man kört med fel glykol eller avsaknaden av sådan..

              Fjädern borde inte slitas ut med dess legeringar.. Funderar nu på att ta loss min och testa den i en kastrull för att se hur och när den öppnar.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jens
                Antagligen där den ska ligga! Verkar vara ett allmänt fel på coupemotorn..

                En teori från min sida är att det korrogerar på ventilen så den fastnar/skyvar.. Kan vara att man kört med fel glykol eller avsaknaden av sådan..

                Fjädern borde inte slitas ut med dess legeringar.. Funderar nu på att ta loss min och testa den i en kastrull för att se hur och när den öppnar.
                Intressant. Fiat säger ju att man bara skall köra med paraflu. Jag har alltid avisat detta med att det bara är ett sätt att behålla servicen hos verkstäderna men kanske ligger det nått i det?

                Jag har fortfarande paraflu i min bil.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #9
                  Jo fiat äger ju paraflu.. men att den skulle innehålla någon mer antikorrosivt än vanlig glykol har jag svårt att tro.. Visserligen finns det völ några olika baser på marknaden.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Vet inte om det är samma typ av ventil som på punton, men där sitter det en gummipackning som ventil. Med andra ord inget som fastnar, utan gummit som spricker....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by novisen
                      Vet inte om det är samma typ av ventil som på punton, men där sitter det en gummipackning som ventil. Med andra ord inget som fastnar, utan gummit som spricker....
                      Det skulle ju vara ännu mer troligt.. Någon som har en bild på en termostat?
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Kolla ePer. Finns länk i stickyn.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TobbeC
                          Absolut inte. Min ligger strax över 90 grader.
                          Kan den väl inte göra? Vid normal körning?
                          Strax efter 90 startar ju fläkten, den kan ju inte gå så varm. 80-85 är väl en mer vanlig temp för bilar.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Min ligger normalt runt 60 grader, men kör jag i innerstan eller står still (dålig cirkulation) lägger den sig på 90 grader. Börjar man rulla iväg så går den snabbt ned mot 60. Bilen verkar inte dra mer bensin än vanlig eller gå särskilt dåligt...

                            Hur testar man termostaten utan att behöva ta loss och koka?

                            Stoppe ned fingret i expansionskärlet och känna efter?

                            Comment


                            • #15
                              Går den ner till 60 så är det absolut dags att byta
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X