Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feedback ang bilköp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Johannes
    Färgen på bilen i blocket-annonsen du länkade till är den ljusblå-lila om du vet vilken jag menar.
    Ahh, du måste mena Portofina blå? Den gillar jag! Vet du något om bilen, eller kände du bara till vilken färg han mena?

    Originally posted by Freddan72
    Tänk på att man får det man betalar för. Det finns en anledning till att den är billig.

    Den här tycker jag ser smarrig ut
    http://www.mobile.de/SID9pa0Xlr13LVL...1111221220028&

    Ja du har säkert rätt.. Det är lite för billigt faktiskt. :-)
    Hehe, ja den du länka till skulle man inte tacka nej till ;-)
    Dessutom så är den i düsseldorf, precis dit jag ska åka..
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #17
      Originally posted by Aloha
      Ja du har säkert rätt.. Det är lite för billigt faktiskt. :-)
      Hehe, ja den du länka till skulle man inte tacka nej till ;-)
      Dessutom så är den i düsseldorf, precis dit jag ska åka..
      Då kan du ju ta en sväng förbi o kolla
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        [QUOTE]Originally posted by Aloha
        [B]Ahh, du måste mena Portofina blå? Den gillar jag! Vet du något om bilen, eller kände du bara till vilken färg han mena?

        Portofina heter den ja! Egentligen vet jag inte så mycket om bilen, mer än att den varit till salu ganska länge och att säljaren sagt att den är fin. Detta var i våras innan jag köpte den jag har nu.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #19
          Originally posted by Freddan72
          Då kan du ju ta en sväng förbi o kolla
          Hehe, jag ska programmera in destinationen i navigatorn så får vi se om tid infinner sig. Kan ju va kul o provköra coupén på autobahn iaf.


          Originally posted by Johannes
          Portofina heter den ja! Egentligen vet jag inte så mycket om bilen, mer än att den varit till salu ganska länge och att säljaren sagt att den är fin. Detta var i våras innan jag köpte den jag har nu.
          Aha, vad var det som fick dig att inte gå vidare med den då? Till mig har säljaren sagt att det finns ett par "småfel" på bilen och att priset är satt därefter. Tänkte ta o ringa honom imorgon eller i veckan för att få fler detaljer.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #20
            Nu har jag varit o tittat på ytterligare en coupé, närmare bestämt den här:

            http://www.blocket.se/vi/9265686.htm?ca=11_s

            Den var jätte fin både invändigt och utvändigt. Ägaren har knappt kört den, den har gått max 300 mil i Sverige sen import för ca 3 månader sen. Jag provkörde den och den gick som den skulle, dock kändes det inte rätt på nåt vis..... På den förra bilen så måste det ha varit något fel på styrningen för den här gick spikrakt och kändes inte alls lika "vinglig" som den förra.

            Jag tyckte dock att det var bättre drag i den förra bilen och att motorn kändes bättre på den.

            Lite negativt:
            Jag drog på full gas på första växeln när jag skulle upp på motorvägen. Mitt under turbokicken så tappade den helt plötsligt all kraft för en sekund innan den började dra igen. Detta hände endast vid ett tillfälle. Är det normalt?

            En annan grej som hände var när jag pressade den på motorvägen, då vid ungefär 6000 varv så började det tjuta ifrån instrumentpanelen. Det var väldigt svårt att urskilja exakt vart det kom ifrån men det kom framifrån, antingen ifrån instrumentbrädan eller ifrån motorrummet. Nån som vet vad det kan ha varit? Det inträffade varje gång vid 6000+ varv.

            När jag hade kört klart så lyssnade jag lite på motorn och man kunde höra ett mycket tydligt tickande, nästan knackande ljud. Jag kan inte minnas att jag hörde något sådant på den förra bilen.

            f ö så fanns det bara en nyckel (silver) och bakdäcken var väldigt slitna. Men bilen var riktigt fin i lacken måste jag säga och killen hade planer på att M-testa bilen när han får tid.

            Min magkänsla sa iaf nej. Efteråt fick jag ett desperat behov av att få jämföra med en frisk coupé så jag försökte förgäves få tag i 84jr0 men han ville inte svara. :-)
            Nån annan gång kanske.

            Jaja, jag letar vidare. Typiskt att den första kändes så bra trots alla fel. :-(
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • #21
              Det är bara å leta vidare.

              När du provkör så kolla att de har den röda nyckeln. Görviktig!!

              Ljudet (knacket) kan vara från ventiler (snedställda å slår mot sätet) eller hydraliska lyftare.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                de med att den tappa laddtryck kan vara en skitig ventil, enkel sak att fixa. men att röda nyckeln inte fanns med är en stor varningsflagga....den ska du ha. annars kan du inte koda in nycklarna ifall nått ksulle hända med mobilisern
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #23
                  Hmm, ja jag tror att jag letar vidare. :-)
                  Han som sålde bilen kunde inget om coupén, det var ju knappt så att han hade lyft på huven nån gång. Det var en polare till honom som hade importerat den ifrån Italien åt honom, men nu hade han ångrat sig för att golfklubborna inte fick plats i bakluckan. Trevlig kille, men jag fick ingen bra känsla av bilen tyvärr.

                  Tack för era tips och svar :-)
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Aloha
                    Nu har jag varit o tittat på ytterligare en coupé, närmare bestämt den här:

                    http://www.blocket.se/vi/9265686.htm?ca=11_s

                    Den var jätte fin både invändigt och utvändigt. Ägaren har knappt kört den, den har gått max 300 mil i Sverige sen import för ca 3 månader sen. Jag provkörde den och den gick som den skulle, dock kändes det inte rätt på nåt vis..... På den förra bilen så måste det ha varit något fel på styrningen för den här gick spikrakt och kändes inte alls lika "vinglig" som den förra.

                    Jag tyckte dock att det var bättre drag i den förra bilen och att motorn kändes bättre på den.

                    Lite negativt:
                    Jag drog på full gas på första växeln när jag skulle upp på motorvägen. Mitt under turbokicken så tappade den helt plötsligt all kraft för en sekund innan den började dra igen. Detta hände endast vid ett tillfälle. Är det normalt?

                    En annan grej som hände var när jag pressade den på motorvägen, då vid ungefär 6000 varv så började det tjuta ifrån instrumentpanelen. Det var väldigt svårt att urskilja exakt vart det kom ifrån men det kom framifrån, antingen ifrån instrumentbrädan eller ifrån motorrummet. Nån som vet vad det kan ha varit? Det inträffade varje gång vid 6000+ varv.

                    När jag hade kört klart så lyssnade jag lite på motorn och man kunde höra ett mycket tydligt tickande, nästan knackande ljud. Jag kan inte minnas att jag hörde något sådant på den förra bilen.

                    f ö så fanns det bara en nyckel (silver) och bakdäcken var väldigt slitna. Men bilen var riktigt fin i lacken måste jag säga och killen hade planer på att M-testa bilen när han får tid.

                    Min magkänsla sa iaf nej. Efteråt fick jag ett desperat behov av att få jämföra med en frisk coupé så jag försökte förgäves få tag i 84jr0 men han ville inte svara. :-)
                    Nån annan gång kanske.

                    Jaja, jag letar vidare. Typiskt att den första kändes så bra trots alla fel. :-(
                    Så det var du som ringde såg jag sen... jag var i garaget och hörde inte mobilen. Ring mig idag så kan du få lyssna

                    Tickandet påminer om spricka i grenröret eller dålig grenrörspackning men då ska den ticka när den är kall oxå och mycket. Min tickade ordentligt även när den blivit varm.

                    Har du kollat oljenivån i bilen? För lite olja kan orsaka tickande.

                    M-test är inte dumt. För att påskynda M-testet kan du säga att du är villig att betala för den OM bilen passerar felfritt.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      84jr0 - Jag ringer om jag hinner idag :-) Vart i Stockholm finns du?

                      Kan det pipande ljudet som uppstod över 6000 varv också ha med grenröret att göra?


                      Jag fick intrycket av att pengarna inte var några problem när det gällde M-testet utan det var tid det handla om. Han bodde hemma o föräldrarna hade minst en varsin sprillans bmw av modell dyrare ;-) Dessutom så funderade killen på att behålla bilen iaf, han hade tydligen beställt nåt kjolpaket som han kanske skulle sätta på. Det var just det där med att 2 golfbagar inte gick in när han skulle spela golf med nån polare som gjorde att han ville sälja den. Jag kan tillägga att killen var 19 bast dessutom..

                      Oljan var nybytt o filter m.m. likaså.
                      Last edited by Aloha; 6 October 2006, 08:47.
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Aloha
                        84jr0 - Jag ringer om jag hinner idag :-) Vart i Stockholm finns du?

                        Kan det pipande ljudet som uppstod över 6000 varv också ha med grenröret att göra?


                        Jag fick intrycket av att pengarna inte var några problem när det gällde M-testet utan det var tid det handla om. Han bodde hemma o föräldrarna hade minst en varsin sprillans bmw av modell dyrare ;-) Dessutom så funderade killen på att behålla bilen iaf, han hade tydligen beställt nåt kjolpaket som han kanske skulle sätta på. Det var just det där med att 2 golfbagar inte gick in när han skulle spela golf med nån polare som gjorde att han ville sälja den. Jag kan tillägga att killen var 19 bast dessutom..

                        Oljan var nybytt o filter m.m. likaså.
                        Jag finns rätt nära dig, Rågsved - nära Älvsjö. Pipande ljud har inte hört från mitt grenrör vet inte vad det kan vara.

                        Funderar på om bilen har dåligt jordad slutsteg så att det piper från högtalarna? Långsökt kanske!
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Nu har jag tittat på ytterligare en coupé. Den var jätte fin och har gett mig en mycket jobbig beslutsångest. Det fanns inga uppenbara fel på den mer än skakningar i ratten vid högre hastigheter (ca 140+). Men det berodde troligtvis på slitna framdäck... Däremot så har jag en ny fråga.

                          Jag undrar om man ska höra turbon ladda i originalutförande? På en bil hörde jag inte turbon ladda alls, men turbokicken fanns där. På en annan bil så hördes ett nästan vinande ljud när turbon började ladda varje gång man tryckte ner gaspedalen. Jag har fått för mig att den bilen dessutom gick bättre. Hur låter era bilar? Och om ni hör när turbon laddar är era bilar original?
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Aloha
                            Nu har jag tittat på ytterligare en coupé. Den var jätte fin och har gett mig en mycket jobbig beslutsångest. Det fanns inga uppenbara fel på den mer än skakningar i ratten vid högre hastigheter (ca 140+). Men det berodde troligtvis på slitna framdäck... Däremot så har jag en ny fråga.

                            Jag undrar om man ska höra turbon ladda i originalutförande? På en bil hörde jag inte turbon ladda alls, men turbokicken fanns där. På en annan bil så hördes ett nästan vinande ljud när turbon började ladda varje gång man tryckte ner gaspedalen. Jag har fått för mig att den bilen dessutom gick bättre. Hur låter era bilar? Och om ni hör när turbon laddar är era bilar original?
                            Synd att du inte fick lyssna och klämma på min bil i helgen

                            Skakningar i ratten kan även bero på obalanserade hjul. Skakar ratten vi endast en viss hastighet och försvinner sen så är det nästan 100 på obalans i hjulen. Man brukar märka av det vid just 90km/h och 140km/h, eller vid dessa farter vibrerade mina bilar när jag hade obalans.

                            Troligen är det normalt att höra turbon ladda, jag frågade grabbarna sist vi träffades för jag kunde inte minnas att jag hörde det tidigare på min coupe, eller så har jag blivit av med kännslan när grenröret satt löst på min.

                            Så den i Västerås var fin eller?

                            MVH
                            Almir
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by 84jr0
                              Synd att du inte fick lyssna och klämma på min bil i helgen

                              Skakningar i ratten kan även bero på obalanserade hjul. Skakar ratten vi endast en viss hastighet och försvinner sen så är det nästan 100 på obalans i hjulen. Man brukar märka av det vid just 90km/h och 140km/h, eller vid dessa farter vibrerade mina bilar när jag hade obalans.

                              Troligen är det normalt att höra turbon ladda, jag frågade grabbarna sist vi träffades för jag kunde inte minnas att jag hörde det tidigare på min coupe, eller så har jag blivit av med kännslan när grenröret satt löst på min.

                              Så den i Västerås var fin eller?

                              MVH
                              Almir
                              Ja, det blev lite stressigt där i helgen, men det var trevligt att få träffas och se på när coupén racear :-)

                              Utseendemässigt så var den jätte fin! Han la ut den på blocket igår kväll.
                              http://www.blocket.se/vi/9656328.htm?ca=11_s
                              Den lät och gick som den skulle, bortsett ifrån skakningarna då, men jag kunde inte pressa den så mycket som jag ville pga all trafik.. typiskt.
                              Den här bilen hade även läckande grenrörspackning, vilket iof bara märktes när bilen var kall.

                              Utseendemässigt så var den här helt klart läckrast. Men när det gäller prestanda så har jag fastnat för den första bilen jag tittade på. Den har gått bäst av alla bilar jag har testat och jag vet inte, men jag misstänker att den kanske kan ha varit modifierad? Eller också är det så dem ska gå. Men det var på den första som man hörde turbon ladda.

                              Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu.. Funderar på att titta på en till som är intressant, men han kan inte visa upp sin förens efter den 16:e så då blir det till helgen runt den 20:e. Hans framruta hade tydligen spruckit så den ska in på verkstan till helgen.
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Aloha
                                Ja, det blev lite stressigt där i helgen, men det var trevligt att få träffas och se på när coupén racear :-)

                                Utseendemässigt så var den jätte fin! Han la ut den på blocket igår kväll.
                                http://www.blocket.se/vi/9656328.htm?ca=11_s
                                Den lät och gick som den skulle, bortsett ifrån skakningarna då, men jag kunde inte pressa den så mycket som jag ville pga all trafik.. typiskt.
                                Den här bilen hade även läckande grenrörspackning, vilket iof bara märktes när bilen var kall.

                                Utseendemässigt så var den här helt klart läckrast. Men när det gäller prestanda så har jag fastnat för den första bilen jag tittade på. Den har gått bäst av alla bilar jag har testat och jag vet inte, men jag misstänker att den kanske kan ha varit modifierad? Eller också är det så dem ska gå. Men det var på den första som man hörde turbon ladda.

                                Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu.. Funderar på att titta på en till som är intressant, men han kan inte visa upp sin förens efter den 16:e så då blir det till helgen runt den 20:e. Hans framruta hade tydligen spruckit så den ska in på verkstan till helgen.
                                Den gula såg fin ut Jag råkar ha grenrörspackning och grenrör till salu om du behöver

                                Beslutsångest, jag vet hur det är av egen erfarenhet! Om du vill lyssna lite på min kan du få göra det.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X