Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vänstervriden...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vänstervriden...

    Om jag kör i landsvägsfart, +80 km/h, och drar på lite på 5:an så drar bilen påtagligt åt vänster (annars välbalanserad) och när jag släpper på gasen faller den tillbaks åt höger. Råkade köra sambons Nissan Almera och märkte att den också drog på samma sätt, men åt höger. (Detta har inget att göra med hur vi röstade i valet...) Motorintresserad ungdom på jobbet tycker att jag ska kolla framvagnsinställningen alt kolla motorinfästningens gummikuddar alt skaffa fjäderbensstag (alltså att chassit är för mjukt).

    Någon som känner igen detta eller vet vad det beror på?
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

  • #2
    jag känner igen det något fruktansvärt från min uno.. fast man vara bra nära diket när man gasa..
    kommer inte ihåg vad jag gjorde, men tror jag bytte en länkarm och egenjusterad toe-inställning
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Jag hade det problemet på Fiat 127'an. Jag drog åt bussningen mellan krängningshämmare och undre länkarm så var problemet borta.

      På Alfan har jag samma problem men där beror det nog på felaktig Toe och dåliga dämpare.

      Framvagnsinställning är nog ett bra ställe att börja kostar ca 500-1000Kr beroende på vart man gör det.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Jag hade samma problem på min Fiat innan jag gjorde en framvagnsinställning också. Fat min drog åt höger mot diket iistället för ut mot andra sidan.

        Dock gör den fortfarande lite så, och förklaringen till detta ska visst vara att "någon del" skulle vara nån mm längre än på motsvarande sida, så att få bort det helt gick inte... (kommer dock inet ihåg vilken del det var...)
        Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

        Comment


        • #5
          Originally posted by zealicious
          Jag hade samma problem på min Fiat innan jag gjorde en framvagnsinställning också. Fat min drog åt höger mot diket iistället för ut mot andra sidan.

          Dock gör den fortfarande lite så, och förklaringen till detta ska visst vara att "någon del" skulle vara nån mm längre än på motsvarande sida, så att få bort det helt gick inte... (kommer dock inet ihåg vilken del det var...)
          Styrstaget kanske? Det brukar dock gå att justera.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Den ena drivaxeln är längre, om det nu stämmer vet jag inte men det är vad de sagt till mig i alla fall.
            Och så har man slitna länkarmsbussningar (?) fram som gör det mer intressant att köra i spår eller t.ex. dra på lite över "krönet" på vägen, liksom först håller emot och sedan när man kommit över sliter tag i stället. Väldigt stimulerande till "aktiv körning"
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              Den ena drivaxeln är längre, om det nu stämmer vet jag inte men det är vad de sagt till mig i alla fall.
              Japp, det var vad de sa till mig också.
              Och det kunde man ju byta, men man kunde inte vara säker på att de blev lika långa efter bytet heller...
              Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

              Comment


              • #8
                OK, tack för tipsen. Ska försöka beta av dem tills den driver rakt, börjar med framvagnsinställningen. Inte för att jag riktigt fattar varför det skulle märkas vid gaspådrag men kan vara bra att kolla ändå.
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #9
                  En liten stöt mot en trottoarkant så kan saker hända.. Sen är Coupen känslig för ojämnt slitna däck. Ser framdäcken likadana ut?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Framvagnsinställning gjord

                    Har lite vibrationer i 140km+ som borde bero på obalanserad fälg men hoppades framvagnsinställning skulle bota. Iallafall var cambern inom toleransen; -½ grad vänster och -2grader höger. (dom är tydligen fasta och kan inte ställas). Toe in var 0mm vänster och 2mm ut höger så vi ställde om höger till 0 mm oxå.

                    Givetvis försvann inte vänstervridningen eller vibrationerna... Verkstadskillen funderade på om vridningen kunde bero på motorupphängningen. Kollas bäst vid nästa service, dvs om 800 mil, vilket är 2mån för mig.
                    il giallino
                    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                    bella rossa
                    Coupé 20VT LE nr1516 1999

                    white pearl
                    Mini Cooper D 2007

                    Comment


                    • #11
                      Hmm ibland är livet mysko.. Tänkte precis skriva en tråd om att min uppför sig precis likadant som din!

                      Comment


                      • #12
                        Nu är servicen gjord och den har varit på bilprovningen idag (gick utan anmärkning i år igen, dock ramlade slutröret av till avgaset på vägen dit, men det bekymrade inte dom).

                        Vänstervridningen har minskat lite tycker jag efter framvagnsinställningen. Kanske för att däcken slitits in, eller för att jag slutat noja mig.

                        Motorfästena satt stenhårt enligt verkstan så där var inte problemet.

                        Men besiktningsmannen upptäckte lite glapp i höger spindelarm, kulleden (om jag nu fattade det rätt) behövde bytas om ett år eller så trodde han. Där är kanske orsaken ändå! Fattar inte varför inte framvagnsinställarna märkte det bara.
                        il giallino
                        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                        bella rossa
                        Coupé 20VT LE nr1516 1999

                        white pearl
                        Mini Cooper D 2007

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mikael W
                          Men besiktningsmannen upptäckte lite glapp i höger spindelarm, kulleden (om jag nu fattade det rätt) behövde bytas om ett år eller så trodde han. Där är kanske orsaken ändå! Fattar inte varför inte framvagnsinställarna märkte det bara.
                          Min erfarenhet är att varken däckkillar eller verkstäder rycker alls lika hårt i bilen som besiktningen gör.

                          Därför hittar besiktningen oftare fel i framvagnar.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Om du har olika camber på vänster och höger, tyder inte det på att någon bussning inte är som den skall? Bussning i länkarmen som är dålig? Kan förklara att den drar snett också, eftersom ena sidan kan röra sig i sina fästen, vilket inte den andra kan. Någon har sagt att om de börjar bli slitna blir bilen jobbig under acc, svårt att hålla rak kurs (momentstyrning) då samt spårar mycket i ojämnheter i vägen.

                            edit:
                            Håller med Tobbe om verkstadskillar, var inne på en verkstad och kollade mina bussningar, allt tipp topp. 2veckor senare fick jag påpekande från bes. att bussningen i bakvagnen var slut. Han hittade det enbart genom att titta på hjulen bak och ryckte bara för att verifiera det hela.
                            Last edited by novisen; 2 February 2007, 08:29.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              hej!

                              Pratade med en kille i malmö som har jobbat på Fiat. Han berättade att, om man gjort alla hjulinställningar, och kollat alla bussningar, och bilen fortfarande har vibrationer, och även drar lite åt något håll vid kraftigt gaspådrag, så är det viscodriven som är sliten. Relativt kostsamt. Det ska vibrera vid gaspådrag, när dn jobbar.. Kanske kan det vara den..?
                              Mvh Alex.

                              Comment

                              Working...
                              X