Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den Röda Nyckeln!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Den Röda Nyckeln!

Hej

tänkte höra mig för om en fundering jag har, hoppas jag kan få något bra svar!

jag köpte min fiat i juni i år av en bilfirma i gbg. förutom alla problem jag har fått så har det uppstått en ny grej nu!

har haft start problem med bilen, gjorde en deagnos hos fiat verkstaden och fick reda på att start motorn måste bytas och så fick dem även fel signaler från tändlåset, kan vara att låskoderna inte läses av som dem ska. men det kan även va pga av startmotorn gör så att man får den fel koden enligt verkstaden.

då är jag tvugnen att byta startmotor först för att senare undersöka om det verkligen är något fel på tändlåset. är det fel på det då måste jag ha huvudnyckeln med chippet som har låskoderna för att kunna starta den, (den röda nyckeln)

Men problemet är att jag fick endast en silver nyckel av firman jag köpte bilen av, har alltså inte låskoderna. då får jag isåfall byta ut hela styrboxen osv. vilket kommer att gå på mellan 10 - 15 000kr

Har jag rätt att reklamera bilköpet pga av detta? fick ingen garanti på bilen men man har vell köprättslagen i 6 månader?

väldigt väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, känner lite panik hehe

mvh

bugzee

Jao de borde du kunna hävda. Om du köpte den av en firma som inte hade röda nyckeln så borde dom bekosta en ny om inte annat.
    I första taget ska man hålla sig borta från att köpa bil utan hela imobilisern
    Men pröva iaf...snacka med din loka konsumentrådgivare.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

Comment

mm man tycker ju det! att det ska gå att häva... men dem är inte så sammarbets villiga sen tidigare.. så det lutar mest åt en arn anmälan isåfall. men det tar ju minst ett halv år innan man får någon dom. å vad gör man med bilen tills dess liksom. knepigt

Comment

Jag tror det blir mycket svårt att häva köpet . Du kan ju inte lasta dem för att starmotorn har gått sönder och det är ju din skyldighet att kolla att alla nycklar finns till bilen och speciellt den röda nyckeln innan köp. Du kan ju alltid prata med ARN eller Konsumentvägledaren i din kommun och se om det går
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

jo d klart, ja gkan hålla med om det med start motorn, men jag hade ingen anning om röda nyckeln innan köp, å som jag uppfattar det så är det ju huvud nyckeln till bilen! man kan ju inte sälja ett hus som har en huvud nyckel på vift någonstans utan att informare om det!? har inte firman de nsom får man ju iallafall säga att att man är medveten om det innan köp! tycker jga iallafall.

för jag fick ju problem med start samma dag som jag köpte bilen! då fanns ju problemet redan! bara att det har tagit så här lång tid att få reda på vad felet är!

Comment

då e de ett klockrent fall, om säljaren ej informerat om detta...
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

Comment

tycker jag oxå! men man blir ju ändå osäker på saken om man ska anmäa lr inte om dem vägrar att hjälpa mig...

Comment

Jaja då är det annorlunda. Om du hade problem redan när du köpte bilen så kan du nog häva köpet. Det är nog det som du måste trycka på när du pratar med ARN. Att felet har funnits från början och att det tagit lång tid att hitta det. Lycka till!
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

heheh tackar! det här blir inte roligt, ha en mini ferrari stående på parkeringen.. fan då

typiskt, min första bil!

Comment

lyfter lite här....

jag har enbart en blå nyckel då den röda nyckeln var borta den dagen jag skulle köpa bilen

(bilhandlaren lovade att alla nycklar och kortet fanns på hans bord, så jag betalde tågbiljett å åkte...väl framme fanns bara den blå nyckeln å han hade då aldrig vetat om att det fanns andra nycklar....en skojjare med andra ord)

NU vill jag göra en kopia på nyckeln så jag har en i reserv....men vart vänder man sig?

Det ryktas om att man kan göra en kopia med enbart den blå nyckeln...men vart vänder man sig?

Comment

Originally posted by SteQve2
                      lyfter lite här....

jag har enbart en blå nyckel då den röda nyckeln var borta den dagen jag skulle köpa bilen

(bilhandlaren lovade att alla nycklar och kortet fanns på hans bord, så jag betalde tågbiljett å åkte...väl framme fanns bara den blå nyckeln å han hade då aldrig vetat om att det fanns andra nycklar....en skojjare med andra ord)

NU vill jag göra en kopia på nyckeln så jag har en i reserv....men vart vänder man sig?

Det ryktas om att man kan göra en kopia med enbart den blå nyckeln...men vart vänder man sig?
                      Samma här, har också bara metallnyckeln med det blåa fältet och jag har fått förklarat för mig att en vanlig nyckeltillverkare ska kunna fixa detta. Det dom behöver är ett verktyg för att kunna läsa av koden i den nyckeln du har och sen spara ner det i den nya nyckeln.
                      Jag måste också se till att få detta fixat, men jag har inte fått tummen ur ännu.
                      Har du köpt en extra oslipad nyckel (råmaterial)?

Deltakungen här på forumet vet nog vart man kan vända sig. Har haft för avsikt att fråga honom, men jag har som sagt inte fått tummen ur. Antar att jag kommer få tummen ur när jag väl förstört den nyckeln jag har så att allt är försent...
                      Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                      Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                      Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

Comment

Jag är rädd för att det ska bli samma sak för mig...att man står där med nyckeln i fem delar i handen och börjar fundera på om man kanske inte borde tagit tag i det där tidigare...

Jag har inte köpt någonting alls, utan skulle vilja hitta någon/något som kan ta min lilla nyckel och utan att förstöra den göra en kopia

Gärna snarast...

Nyckelmakare? Är det samma killar som har kombinerat skomakeri/kemtvätt/korvmojj?

Comment

Kontakta en firma som håller på med nycklar till billås så har de nog både läsare och råmatrial skulle jag tro. Gissar att vanliga nyckeljonsson på hörnet inte klarar av att kopiera transpondern.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Som jag fattat det av Alfarosso så måste man ha den röda nyckeln för att kopiera över koderna till en blå. Har själv ordnat detta hos dom vilket var ett krav från försäkringsbolaget för att få ett (någorlunda) vettigt pris.

Köpte då en blå råämnesnyckel som slipades till och därefter inkodades med hjälp av den röda och en orginalblå.
                            il giallino
                            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

bella rossa
                            Coupé 20VT LE nr1516 1999

white pearl
                            Mini Cooper D 2007

Comment

fick för mig att de kan kopiera över infon från en befintlig nyckel, bilen vet alltså inte vilken av de två nycklarna det är (kopian eller originalet, samma koder i dem). Den röda nyckeln behövs för att kunna lägga till en ny nyckel med okänd kod i datorn, samt ta bort gamla nycklar. Inte helt säker på hur det där funkar, men skall gå.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Working...
                              X