Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgången går dåligt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgången går dåligt

    Hej alla glada på denna sida.
    Nu har ja även hittat hit med min Fiat Coupé.
    Har dock ett problem.
    Varje morgon när ja startar bilen går den superdåligt på tomgången. ibland dör den, ibland om ja gasar så ökar varvtalet jättesakta. När ja väl ska iväg så går det jätteryckigt.
    Men när ja har kört i 5min så går den hur bra som helst.
    När bilen är varmkörd och ja stänger av den å startar den igen så går den hur bra som helst. den kan stå i typ 5 timmar efter körning och funka hur bra som helst igen. men varje morgon är de samma sak. eller om den står mer än 8timmar (som en arbetsdag) då startar den lika dåligt igen.
    Bensinpumpen bytte ja precis för 3veckor sen så den kan de inte vara fel på.
    Snälla hjälp mig.
    Ska testa å rengöra tomgångsvetilen. Tror ni de hjälper eller har ni några andra tips.
    MVH Tommy
    Attached Files

  • #2
    Av andra som haft liknande problem kan de vara en liten spricka i grenröret, om du har årsmodell 99 lr äldre....rätta mig gärna om jag har fel...

    Comment


    • #3
      Rengör tomgångsventilen det kan inte göra saken värre.

      Hur ser dina tändstift ut? När är de bytta?

      Du har en 16vt ser jag!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by Mr Moose
        Av andra som haft liknande problem kan de vara en liten spricka i grenröret, om du har årsmodell 99 lr äldre....rätta mig gärna om jag har fel...
        Han har en 16vt och deras grenrör spricker inte så som på 20vt. Dessutom skall tomgången inte påverkas på detta sett som är beskrivet om sprickan finns.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Kan vara något så enkelt som soppafiltret ! Prova å byt iaf... Inga stålar och bra att ha gjort.


          //PP
          Porsche 996 C2 -00
          Volvo V60 D3 -12

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Han har en 16vt och deras grenrör spricker inte så som på 20vt. Dessutom skall tomgången inte påverkas på detta sett som är beskrivet om sprickan finns.
            Jaha de va en 16vt, då va de en ennan fråga ;=)

            Comment


            • #7
              Låter som att den tror att den är varm. Då får den ju för lite soppa kall. Kolla tempgivarna, kan vara svårt själv kanske, men en felsökning hos Fiat kan vara värt pengarna.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                tomgång

                Har precis servat bilen så olja+filter är precis bytt.
                luftfilter och tändstiften precis bytt.
                hade den inne på fiat för bytet av soppapumpen och då gjorde dom en felsökning på bilen men den visade ingenting.
                Bilen är chippad så dom kunde inte kolla alla felkoder utan orginalchippet i tydligen.
                Den har även större spridare isatta än orginal.

                Tack för alla tips!
                MVH Mr. T

                Comment


                • #9
                  Låter som att det sitter ett evo-chip i den. Du beskriver de biverkningar man kan få med det chipet.

                  Comment

                  Working...
                  X