Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterförvaring

    Har starka funderingar på att ställa av min Coupe nu till vintern och skulle gärna ta emot lite tips på saker jag bör tänka på.
    Som det ser ut så kommer bilen att stå i en lada med ett skynke över sig så att hon inte fryser allt för mycket.
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Re: Vinterförvaring

    Originally posted by Helleman
    Har starka funderingar på att ställa av min Coupe nu till vintern och skulle gärna ta emot lite tips på saker jag bör tänka på.
    Som det ser ut så kommer bilen att stå i en lada med ett skynke över sig så att hon inte fryser allt för mycket.
    http://www.orle.se/index.php?id=19 --> titta där!

    EDIT: Om något saknas i länken ovan fyller ni bara på här och nu
    Last edited by 84jr0; 9 October 2006, 18:19.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Ok lägger till lite:

      # Batteriet skall vara avkopplat. Gärna stående varmt inomhus.
      # Rentvättad, gärna nyvaxad.
      # Alla mattor ur bilen, kanske liggandes i bagaget (så att fukt inte ligger gömd)
      # Sidorutor lite öppna för ventilation.
      # Låst bil!
      # En liten flaska 2-taktsolja i tanken ett par km innan så att spridarna smörjs (gammalt knep som kanske gäller icke-kat bilar främst...)
      Last edited by per; 9 October 2006, 18:44.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Vet inte hur pilliga folk e men på flygklubben så sätter vi in en lampa i bilen...har för mig att de har med fukten o att materialen kan ändra färg i totaltmörker..bara tänka själv hur man skulle vilja ha de om man själv blev avställd en vinter..
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Kan lägga till en sak oxå... släng in en eller 2 torrbollar i bilen... kan vara bra för att samla eventuell fukt
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Jag tänker köra på underhållsladdare och låta batteriet stå kvar. Dock har jag varmgarage. Sen är det även bra att starta upp och varmköra bilen då och då.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Med risk att vara en "messerschmit" :-) Om man bara startar bilen och inte kör med den så är det bättre att låte den stå hela vintern. Annars blir inte oljan varm och kondens som bildas stannar kvar i motorn, dvs det räcker inte att kylarvätskan blir varmt.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ante
                Med risk att vara en "messerschmit" :-) Om man bara startar bilen och inte kör med den så är det bättre att låte den stå hela vintern. Annars blir inte oljan varm och kondens som bildas stannar kvar i motorn, dvs det räcker inte att kylarvätskan blir varmt.
                Killen men svar på allt

                Jag tänkte mer på att få upp oljan och kylvätska till de ställen där den runnit av.

                Mycket av kondensbiten beror väl på var man förvarar bilen.

                Förresten när ställer ni av era bilar? Jag gör det senast nästa vecka.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Jag kommer ställa av min i slutet på oktober

                  Helt rätt Ante. Kör motorn till den blir rejält varm, pumpa däcken, tanka fullt, ställ in, stänga av, ta med all skit som ligger i bilen (och jag menar allt). Råttor tycker om tamejfan allt som ser gott ut eller luktar gott. In med torrbollen. Byt den varje månad eller varannan månad. Man blir förvånad hur mycket fukt som finns i bilen. Underhållsladda batteriet en gång/månad.

                  Låt bilen vara tills april

                  Mer kött på benen hittar ni här: http://www.automotorsport.se/artikel...?version=17101
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Blir en CRC laddare för mig 450 spänn o underhålladdar hela vintern...behöver inte göra nått, den känner av tempväxlingar m.m. har ju öppet stort varmgarage så typ totalt 70m körbar sträcka blir väl nån vända i vinter inne i garaget när man få för mycke abstinens
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TurboNimitz
                      Blir en CRC laddare för mig 450 spänn o underhålladdar hela vintern...behöver inte göra nått, den känner av tempväxlingar m.m. har ju öppet stort varmgarage så typ totalt 70m körbar sträcka blir väl nån vända i vinter inne i garaget när man få för mycke abstinens
                      Precis som mitt garage. Brukar köra lite runt, runt. Folk tror man är dum i huvudet (sant iof.).

                      Originally posted by per
                      # En liten flaska 2-taktsolja i tanken ett par km innan så att spridarna smörjs (gammalt knep som kanske gäller icke-kat bilar främst...)
                      Detta bör man väll inte göra på en bil med Kat?

                      Man kan istället om man är riktigt ambitiös lossa tändstiften och hälla ner lite vanlig motorolja i loppen.

                      Originally posted by Ante
                      Med risk att vara en "messerschmit" :-) Om man bara startar bilen och inte kör med den så är det bättre att låte den stå hela vintern. Annars blir inte oljan varm och kondens som bildas stannar kvar i motorn, dvs det räcker inte att kylarvätskan blir varmt.
                      Jag håller med. Problemet är att om du låter bilen bara stå hela vintern så riskerar AC'n att säga upp sig. Därför går jag ändå ner och varmkör bilen i garaget ca en gång i månaden.
                      Last edited by TobbeC; 10 October 2006, 08:06.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Tackar tackar för alla inlägg. Nu har jag ju en hel del kött på benen.
                        Jag funderade lite på råttgift också. Ingen som har tänkt i dom banorna?
                        Sen det här med torrbollen. Behöver den verkligen bytas/tömmas varannan månad? Jag fick tips om torrbollen från en kollega och tydligen ska det finnas en stor sak med behållare att köpa på ÖB och den ska klara sig en hel vinter.
                        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                        Comment


                        • #13
                          Vet inte om jag velat ha råttgift I bilen iallafall, luktar inte så gott om djuren får ligga och mogna en månad.....

                          Torrbollen med uppsamlare klarar sig rätt länge, du behöver bara tömma spannen lite då och då, när "bollen" är slut ligger det bara en tom påse kvar. Håll lite koll på spannen om det fryser också, en av mina frös sönder.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Kom på en sak till, om man vill täcka över bilen (t.ex. i lada med mkt damm, fågelskit mm.) får man inte använda lufttätt skynke, det måste kunna andas. De silverskimrande Biltema-överdragen är alltså helt värdelösa som stänger inne fukt (egen bitter erfarenhet..!).
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Kom på en sak till, om man vill täcka över bilen (t.ex. i lada med mkt damm, fågelskit mm.) får man inte använda lufttätt skynke, det måste kunna andas. De silverskimrande Biltema-överdragen är alltså helt värdelösa som stänger inne fukt (egen bitter erfarenhet..!).
                              Ajajaj, det var från Biltema jag tänkte köpa ett överdrag! Har du nått förslag på var man kan köpa bra överdrag?

                              Råttgiftet hade jag inte tänkt placera inne i bilen, utan kanske under för att hindra råttorna från att krypa upp i motorrummet och käka kablar.
                              Lukten är jag iofs inte så orolig för då råttgiftet gör att råttorna blir törstiga och springer ut för att dricka, strax därefter dör dom. Annars skulle många sommarstugor lukta ganska illa...
                              Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                              Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                              Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                              Comment

                              Working...
                              X