Announcement

Collapse
No announcement yet.

tanklockstrycket igen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tanklockstrycket igen..

    Jag skrev förut att jag hade tryck i tanken och då skrev många att dom hade likadant.. Min första tanke var att någon slang var igensatt till kolkanisten.

    Läste i verkstadsmanualen att "check anti evapouration system" var 8k mil..
    Detta måste vara slangarna från tanken? Då finns ju det med i serviceintervallet iallafall och något som måste ses över..

    hmm får kika på det då.. undrar bara hur?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Har funderat på detsamma många gånger, speciellt då jag hade tanken nede för lite undersökningar.
    Men jag blev aldrig riktigt klok på det, då "verkligeten" inte verkade stämma speciellt bra med boken. Bl.a. så hittade jag ingen envägsventil som det står i manualen, den som jag förmodar ska släppa på trycket (står nått om ett par milibar). Däremot var slangarna hela och fina utan stopp i.
    Att ta ned tanken är inget stort jobb egentligen, så det är väl bara börja spana.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      hmm läste vidare i manualen och kom fram till:

      Om det inte fungerade som det var tänkt så sitter det en säkerhetsventil som säkerhetställer att tanken inte spricker/imploderar av tryckskillnaderna..

      Bra då behöver man inte tänka på det mer
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jim
        Har funderat på detsamma många gånger, speciellt då jag hade tanken nede för lite undersökningar.
        Men jag blev aldrig riktigt klok på det, då "verkligeten" inte verkade stämma speciellt bra med boken. Bl.a. så hittade jag ingen envägsventil som det står i manualen, den som jag förmodar ska släppa på trycket (står nått om ett par milibar). Däremot var slangarna hela och fina utan stopp i.
        Att ta ned tanken är inget stort jobb egentligen, så det är väl bara börja spana.
        På bilden såg det ut som om förgreningen till ventilen sitter precis under tanklocket..
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jens
          På bilden såg det ut som om förgreningen till ventilen sitter precis under tanklocket..
          Denna kommer man lätt åt om man demonterar plastinnerskärmen.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Om man har tryckökning i tanken, ger det då problem med för mycket soppa? Antar att den reglerar på 3bar (eller vad det nu är) relativt tanken, som oljetrycket?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X