Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltvätt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Biltvätt

    Originally posted by lenel
    Italienska bilar ställer man av på vintern och tvättar innan.
    Just det ;-)

    Annars på bilar som går på vintern brukar jag vara mer noggrann att få rent under bilen än på det som "syns". Åk in på en GDS hall med lyft vid varje tvättillfälle och spola MYCKET under bilen.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #17
      Ja kan tänka mig då att underredet och hjlhusen är mest känsliga och utsatta, så de kan va en bra idé och spola rent där lite oftare även om bilen till synes ser smutsig ut utvändigt

      Har iaf sprutat underredet med bitummassa, sånt som klistras lite. Hela bilen är svart undertill
      Det ska väl också hjälpa att hålla salt o vatten borta från underredet så de inte fäster och tränger igenom.

      Sen har ja min bil allt som oftast i värmegarage också på nätterna på vintrarna, så där håller den sig varm och får torka. På köpet slipper man både kall bil och frost på rutorna
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #18
        Coupe, vinter och automattvätt ger mig rysningar

        Seriöst har använt Shells automattvättar på "skit" bilar under vintern och aldrig har jag åkt därifrån nöjd! Varför? Jo, först och främst tvättar den inte av all skit från bilen, sen lägger den vax lagret (för enklare tvätt i framtiden som de så fint uttrycker det) på skiten, därefter spolar den inte av ordentligt så att schampot ligger kvar överallt i skarvarna.

        Heller kör man en ordentlig rekond på lacken innan vintern och spolar bara av bilen UTAN avfettning på vintern. När våren kommer ger man den ordentlig tvätt och rekond!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Nackdelarna med automattvätt är för det första att det inte blir rent om den inte har borstar. För det andra att den återanvänder vattnet vilket på vinten gör att man bada bilen i saltkoncentrat.

          Sen det här med att handtvätt alltid är bättre är inte sant. Det beror ju lite på vem som tvättar.
          Använder man ny svamp?
          Om man tappar svampen på marken tar man då en ny eller fortsätter man att skrubba?
          Tvättar man rätt, dvs. fyller man alltid svampen med vatten innan man skrubbar?

          Jag skulle vilja säga att vet man inte hur man skall tvätta bilen så är det bättre att köra den i automaten.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #20
            Men nu återvinns väl ändå vattnet i tvätthallar för handtvätt också? OK´s GDS hallar tex. Antar att kvaliten på vattnet är beroende av hur ägaren sköter anläggningen.
            Personligen skulle jag överhuvudtaget inte ens överväga att köra någon av mina bilar i en automattvätt. Vid handtvätt har man ju åtminstone lite koll på läget.

            Comment


            • #21
              Fördelen med egna garage o slang o vatten Ingen återvinning haha...

              Men lite trögare utan högtryck då kanske..
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #22
                Gillar inte högtryck, pressar in vatten överallt där det inte skall vara. Gillar att tvätta bilen ren, inte blästra den. Tror att plasten på mina baklysen släppt pga högtryckstvätt där vatten tryckts in lite. Vet att några haft problem med sina framlyktor på coupen också, vet inte om dessa haft för vana att tvätta med högtryck dock. Dessutom är det svårt att skölja rent trösklarna när det bara finns högtryck att tillgå, blir lite blött i bilen då.
                Men det är ju bara min åsikt.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Joksi
                  Fördelen med egna garage o slang o vatten Ingen återvinning haha...

                  Men lite trögare utan högtryck då kanske..
                  Dom dagar då du inte tvättar bilen så är det bättre att låta bilen stå ute.

                  Saltet har nämligen ingen verkan under minus 6 grader.

                  Kör man då in bilen i ett varmgarange så tinar isen och frigör saltet som åter kan bearbeta plåten.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by novisen
                    Gillar inte högtryck,
                    Inte jag heller. När jag är i tvätthall (vilket det alltid blir då jag inte
                    har någon egen villa med garage) så blir det sån brandslang, eller vad den kallas. Alltså inget högtryck.
                    Smutsen tar man ju bort ändå sen med riklig schampoblandning
                    och försiktiga svamprörelser.
                    Avfettning innan om det är mycket hård smuts. Vilket det inte
                    hinner bli om man tvättar ofta och vaxar och donar.
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #25
                      Alx: Vad är ofta?

                      TobbeC: På så vis? Vad är då egentligenf ördelen med eget värmegarage på vintern? :S
                      Hellre har ja den i garage så ja kommer ut på morgonen o slipper skrapa is, det bör väl gynna bilen mer att stå i 20 grader än i -6...för hela bilen.

                      Blir ju så förbaskat kall, och stel i alla ledeer o interiör o allt när den får stå ute på natten. Kör man iväg en morgon efter några plus grader lr rent av minusgrader under natten så blir de först uppvärmning av rutorna, skrapa is och sen knakar bilen som en plasthög överallt o känns helt plågad tills man kört en stund...
                      Kör man däremot ut ur garaget så är det som en dröm när man kommer ut i den "kalla utsidan"

                      Ja har också iofs hhört att saltet först verkar efter 0 grader när det blir slaskigt och saltet reagear med vattnet.
                      Men å andra sidan, har man underredsbehandlat bilen med rostkyddsmassa bör väl det vara effektivt att hålla fukten borta??
                      Annars ser ja ingen poäng i det här förebyggande momentet...

                      Sen har ja hört att de e värst när man kört motorväg, då salten finns i princip överallt...typ att man oftare ska skölja av bilen rikligt me vatten innan man ställer den i varmt garage pga allt salt då... Men i stan ska de inte vara lika aggressivt.
                      Last edited by Joksi; 27 October 2006, 14:14.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #26
                        Tror inte problemet egentligen är att blasket sitter mot bilen, utan att det i garaget smälter och ger dig en riktigt trevlig salthaltig fuktig luft, liknande den de har på västkusten året runt t.ex. *blink, blink* Den kommer in och åt där du inte har underredsmassa osv.
                        Fast jag har också bilen i varmt garage hela vintern. Måste gå på tomgång i ett par minuter och få lite värme annars, hostar och är orkeslös och varvar okontrollerat vid minsta pet på gasen samt tänder fellampan vid 3-4000varv, om den nu klarar att varva så högt :-D Börjar kännas som om bilen kanske går lite tunnt då..... (kanske borde åtgärda problemet istället för att försöka gå runt det)
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #27
                          Tvätta bil utan högtryck skulle jag aldrig göra. Hur får ni bort skiten från bilen utan? Gnuggar man smuts med svamp mot lacken så tigger man om tvättrepor.

                          Om ni tycker att högtryck blästrar bilen så kör inte sprutan så nära lacken

                          Kör man riktig rekond på bilen innan påställning så behöver man knappast någon avfettning duger bra med högtryck och schampo. Avfettning bara på trösklarna om det inte ger sig.

                          Ang. saltet på vägarna så har jag en egen teori baserad på egna erfarenheter. Efter varje vinter har jag otroliga problem med flygrost på Stilon. Förra vintern kördes inte Stilon mycket i slasket men ändå hade den lika mycket flygrost som vintern innan och då rullade den mer i slasket.

                          Eftersom jag också förvarar mina bilar i garage av många skäl så tänkte jag varifrån kommer flygrosten. En teori är självklart dubbdäcken men inte många dubbar kvar på dessa däck. Så min teori är att när snön smälter från bilen bildas det en pöl under bilen vatten/salt blandning och det måste dunsta ut. Då kan all skit fastna direkt på lacken när bilen blir torr.

                          Ett javla jobb att få bort flygrosten till våren och just därför tycker jag att man ska rekonda bilen innan vintern och inte tvätta den med avfettning fram till våren, blir mycket enklare att rengöra då och självklart kör man ordentlig rekond igen. Avfettning sliter på lacken.

                          Dessutom har Fiat väldigt speciell lack som inte tål vinter. Den är tunn och spricker väldigt lätt och sen börjar den flagna bort. Man kan liksom bryta loss stora bitar lack. Det börjar i hjulhuskanter. Har tagit upp frågan med Fiat om rostskyddsgaranti och lackgaranti men alla som har provat vet att det inte går att få ut mycket på dessa garantier. De skyller alltid på stenskott.

                          Ärligt talat vet jag inte om jag skulle köpt ny italiensk bil igen och köra med den i vinter för man blir bara ledsen över hur den ser ut efteråt. Nu snackar jag om Stilon, den har ju varit på omlackering i huv och trösklar flera gånger. Ända grejen som jag är missnöjd med angående Stilon och jag är inte ensam.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment

                          Working...
                          X