Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grenrör (20VT)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by malmros
    För att motbevisa att orginal skulle vara bättre! menar det finns grejor, men vafan helt ärligt.. £1,057.50 för ett grenrör och 11hp det FLÖDAR INTE MED VALUTA FÖR PENGARNA!! Kolla länkar nedan.


    http://www.tuningshop.co.uk/acatalog...Turbo_176.html



    http://www.auto-integrale.co.uk/fiat_coupe_parts.htm
    Det är inte hästar du får ut ur större diameter på grenröret. de e först o främst vridet Nm som ökar...bara ett par hästar.. du får bättre egenskaper på bilen i låga register innan turbo trycker in Och de e de jag är ute efter att få bättre så som 84:an säger, fet downpipe e en fett-bra investering oxå
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #17
      Originally posted by malmros
      För att motbevisa att orginal skulle vara bättre! menar det finns grejor, men vafan helt ärligt.. £1,057.50 för ett grenrör och 11hp det FLÖDAR INTE MED VALUTA FÖR PENGARNA!! Kolla länkar nedan.
      http://www.tuningshop.co.uk/acatalog...Turbo_176.html
      http://www.auto-integrale.co.uk/fiat_coupe_parts.htm
      Ja de som säljer grenrören lär väl inte skriva ner dem..?

      Som Jim säger går det inte att jämföra 16VT grenrör med 20VT, det är fruktansvärt mycket sämre. Det syns med blotta ögat!

      Sen är det ett faktum att de som verkligen trimmat sina 20VT ordentligt har kommit fram till att Saito ger lägre prestanda än original, främst Roger o JohnS på fccuk.org.
      Som sagt, gå in där o sök i trådarna så lär du dig mycket! Så slipper man slösa på pengar o misslyckas själv.

      Faktum är att TorqueItalia tillverkat ett nytt extraktorrör men det är inte färdigprovat för försäljning än. Men det kan kanske bli nåt! Enda exet sitter nu på JohnS bil (2.4l 20VT med 460hk). Han hade 440hk med original grenrör (finslipat).

      Det man lätt kan göra är att finputsa originalröret. Kanterna matchar inte portarna i toppen helt ultimat, och gjutningen i kollektorn går att putsa till.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Ja jag får läsa på lite, hade innan bara hört om den ena tjommen så
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #19
          Nästan alla turbobilar har gjutna grenrör. Detta gör man inte av en slump.

          Alla eftermarknadsrör är väll svetsade?

          Fördelen med det gjutna röret är många.

          Originally posted by TurboNimitz
          Det är inte hästar du får ut ur större diameter på grenröret. de e först o främst vridet Nm som ökar...bara ett par hästar.. du får bättre egenskaper på bilen i låga register innan turbo trycker in Och de e de jag är ute efter att få bättre så som 84:an säger, fet downpipe e en fett-bra investering oxå
          Här går inte matematiken ihop. hk (hp) är nm genom tid. Dvs. om du får bättre nm över en längre period än tidigare så får du fler hästar (hk, hp).

          1 hp = 33,000 ft·pound-force·min−1 = exactly 745.69987158227022 W
          1 PS = 75 kp·m/s = 0.73549875 kW = 0.9863201652997627 hp (SAE)

          HK = PS = kraft · sträckan / tid.

          Mer läsning:
          http://en.wikipedia.org/wiki/Torque#...rque_and_power
          http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
          Last edited by TobbeC; 27 October 2006, 07:39.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #20
            Utvecklar detta lite vidare....

            "HK = PS = kraft · sträckan / tid."
            Just det!

            Eller enklare uttryckt, effekt är vridmoment multiplicerat med varvtal. Effekt är det som driver bilen framåt. Mer effekt -> snabbare bil.
            Högt vridmoment gör att bilen känns snabb på låga varv.
            Problemet är väl att man vill ha vettigt vridmoment över ett brett varvtalsområde. Då får man en bra effektkurva och en snabb och körbar bil.
            Turbobilar har dåligt vrid innan laddtycket kommer upp eftersom de har lågt komp.
            För att få laddtryck måste man ha varvtal men också belastning. När man står still är belastining noll, och laddtrycket också i princip noll. Det är därför det är svårt att komma iväg snabbt från stillastående med en turbobil.
            Det är därför in bil med mekanisk kompressor är snabbare från noll, för att då är laddtrycket inte beroende av belastningen utan endast varvtalet.

            Comment

            Working...
            X